Video
Se föreläsningen
Ludvig Ericsson är verksamhetsutvecklare och Natalie Lindkvist är projektledare på VafabMiljö Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
VafabMiljö ska genomföra en validering av samtliga medarbetare på sina 18 återbruk, enligt Sobonas branschvalideringsmodell. Satsningen ska lyfta fram medarbetarnas kompetens och skapa en bas för vidare kompetensutveckling som stärker både individen och företaget.
Natalie berättar att VafabMiljö är ett kommunalförbund som ägs av tolv kommuner. De har 18 återbruk, fem avfallsstationer, en biogasanläggning och ett värmeverk.
VafabMiljö gjorde ett arbete för sina 18 återbruk som de kallar för Återbruk 2.0, eftersom anläggningarna behövde en översyn.
– Vi tog fram en strategisk plan för 2024–2033 så de blir tidsenliga och exempelvis kan möta förändrade lagstiftningar kring textilier som diskuterades tidigare, förklarar Ludvig.
Ludvig förklarar att VafabMiljö har tagit fram ett nytt koncept för återbruken, vilket innebär att de ska arbeta med gestaltning, arbetssätt, tjänster och utbud.
I praktiken innebär det att VafabMiljö behöver omvandla, utveckla, bygga nya anläggningar och avveckla gamla anläggningar som inte fungerar.
– Medarbetare behöver inkluderas i den här resan, säger Ludvig.
Det är tydligt att medarbetarna behöver utvecklas då de står inför en stor omställning med nya roller och arbetssätt.
Ludvig berättar att VafabMiljö upptäckte validering på Valideringskonferensen 2019. Förbundsstyrelsen tog sedan ett beslut om att arbeta med validering i samband med Återbruk 2.0.
Men hur skulle VafabMiljö gå från plan till genomförande? De behövde fundera på om tid och resurser fanns samt vad som skulle prioriteras. Och hade de finansieringen som krävdes?
Tack vare det nya kompetens- och omställningsavtalet KOM-KR kunde VafabMiljö ansöka om medel för validering.
VafabMiljö ansökte om medel då de menade att valideringen kunde:
Ansökan blev beviljad och de kunde göra verkstad av sina planer.
Varför gör VafabMiljö valideringen?
Natalie tar över och berättar att hon är bedömare och att hon ska genomföra valideringsprojektet som omfattar:
Tidsperioden för valideringsprojektet är från 1 september 2023 till och med 31 december 2024.
Natalie berättar att många känner sig lite oroliga inför valideringen.
– Därför har jag varit noggrann med kommunikationen inför valideringen, berättar Natalie.
Processen började med ett uppstartsmöte med berörda medarbetare några veckor innan valideringen ska ske. Under mötet visade Natalie moduler, checklistor och det digitala verktyget samt frågade hur de kände inför valideringen.
– Under mötet sa en medarbetare att allt kändes mycket bättre, säger Natalie.
Natalie skickar med dessa fem tips till den som ska genomföra en validering:
– Det kommer vara en utmaning att fånga upp nya medarbetare kontinuerligt och se till så validering ingår i det nya normala och inte bara blir en engångssatsning, avslutar Ludvig.
Se föreläsningen
Nedladdningsbara dokument
Dela sidan