Uppsägning på grund av arbetsbrist
Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) ska uppsägning från arbetsgivarens sida vara grundad på sakliga skäl. Uppsägning på grund av arbetsbrist innebär att skälet till uppsägningen är verksamhetsrelaterat. Därmed undantas de situationer när orsaken är att hänföra till arbetstagaren personligen.
Arbetsbrist är alltid sakliga skäl för uppsägning, eftersom det är arbetsgivaren som bestämmer omfattningen av sin verksamhet. Arbetsgivaren förfogar över hur verksamheten ska vara organiserad samt över bemanningen, dvs antal personer och vilken kompetens som krävs. Arbetsgivaren förfogar också över om förändringar krävs.
Arbetsbrist kan uppstå genom driftsinskränkning, omorganisation eller genom att arbetsuppgifterna på annat sätt blivit överflödiga.
Även om en arbetsgivare är skyldig att primärförhandla med berörda arbetstagarorganisationer och att varsla Arbetsförmedlingen, är det ytterst arbetsgivarens bedömning av behovet att genomföra en driftsinskränkning eller omorganisation och dennas återverkningar på arbetsstyrkan, som får bli avgörande för frågan huruvida arbetsbrist ska anses föreligga.
I princip bestämmer alltså arbetsgivaren ensam när arbetsbrist ska anses föreligga och hur arbetsbristen ska "läggas ut" bland de olika befattningarna inom företaget.
Lagen om anställningsskydd
Arbetsgivaren är skyldig att följa de turordningsbestämmelser som följer av 22 § LAS. Ibland förekommer det att arbetsgivaren och den fackliga organisationen som är berörd träffar en så kallad avtalsturlista.
Ett brott mot turordningsreglerna kan inte ogiltigförklara en uppsägning. Däremot riskerar arbetsgivaren att få betala skadestånd både till den drabbade och till den fackliga organisationen. Ett turordningsbrott som har haft ett rent diskriminerande syfte (facklig förtroendeman, föreningsrättskränkning eller diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning), kan dock leda till ogiltigförklaring av den verkställda åtgärden enligt särskilda lagregler.
Enligt 7 § tredje stycket LAS kan en sådan verksamhetsövergång som avses i 6b § LAS i sig inte utgöra sakliga skäl för uppsägning. Överlåtaren av verksamheten har dock rätt att säga upp arbetstagare på grund av arbetsbrist så länge beslutet inte har sin grund i verksamhetsövergången.
Varsel till Arbetsförmedlingen
Arbetsgivare som avser att genomföra driftinskränkningar ska inom viss tid skriftligen varsla Arbetsförmedlingen enligt lag om vissa anställningsfrämjande åtgärder 1-6 §§, om minst fem arbetstagare berörs av uppsägningarna. Det gäller också om minst 20 arbetstagare berörs under en 90-dagarsperiod.
Varseltiderna varierar mellan två och sex månader, beroende på antalet arbetstagare som berörs av driftinskränkningen.
Om arbetsgivaren försummar att varsla, kan arbetsgivaren bli skyldig att betala en varselavgift om lägst 100 kr och högst 500 kr per arbetstagare och vecka som varsel försummats (17 §).
Relaterade dokument
Har du några frågor?
Skicka in din fråga till oss så återkommer vi inom kort.