Turordning vid övertalighet
Här kan du läsa mer om turordning vid övertalighet och turordningslista enligt lag och Allmänna bestämmelser (AB).
Turordningslista enligt lag
Sedan arbetsgivaren beslutat om nedskärningar måste arbetstagarna turordnas. Notera att LAS 1 § undantar en viss krets från lagen, som exempelvis de i företagsledande ställning. Arbetsgivaren upprättar ensidigt en lagturlista enligt 22 § LAS. LAS bygger på principen att den som har längst sammanlagd anställningstid i företaget (inklusive tid inom koncernen) har rätt att stanna kvar i företaget längst. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Kan en arbetstagare endast efter omplacering beredas fortsatt arbete hos arbetsgivaren, gäller som förutsättning för företräde enligt turordningen, att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet. Se dock under rubriken nedan vad som gäller för medlemsföretag som omfattas av AB.
Turordningen ska i första hand omfatta de anställda inom den driftsenhet som berörs av uppsägningen. Inom varje driftsenhet fastställs sedan en särskild turordning för varje kollektivavtalsområde. Om det finns flera driftsenheter och en arbetstagarorganisation begär det, ska inom organisationens avtalsområde en gemensam turordning fastställas för samtliga driftsenheter på orten. Lagregeln gäller endast när det är fråga om samma arbetsgivare (juridiska person). Regeln kan inte tillämpas när driftsenheterna formellt sett är skilda juridiska personer, inte ens om äganderätten till dessa är samlad hos en enda person, ett koncernföretag eller liknande.
Turordningslista enligt AB
För de företag som omfattas av AB gäller att inom driftsenheten fastställs turordningen för grupp av arbetstagare som har befattning med i huvudsak jämförbara arbetsuppgifter oavsett facklig tillhörighet. Med i huvudsak i jämförbara arbetsuppgifter avses befattningar vars innehåll och kompetenskrav är sådana att dess innehavare kan utföra de arbetsuppgifter som ingår i de befattningar som jämförs. Arbetstagares yrkes-/befattningsbenämning är inte avgörande vid denna bedömning. Notera att den möjlighet som anges i LAS 22 § andra stycket beträffande att undanta tre medarbetare från turordning inte gäller för företag som omfattas av AB.
Arbetstagarorganisation kan enligt AB begära sammanslagning av högst tre driftsenheter, inklusive den berörda, som finns på samma ort (gäller ej i förhållande lärarfacken).
I cirkulär 16:67 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och 20:23 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. återfinns fördjupad information om turordning vid arbetsbrist och tidig lokal omställning.
Följande begrepp används i dessa sammanhang:
- Driftsenhet, det vill säga byggnad eller bebyggelse inom ett inhägnat område (skola, servicehus, fabrik, restaurang, verkstad etc).
- Ort är en befolkningsmässig koncentration (tätort) som ur geografisk synpunkt kan betraktas som en särskild samhällsbildning. Arbetsdomstolen har anlagt ett restriktivt synsätt beträffande begreppet och beaktat t ex hur platserna stått angivna i officiella publikationer, hur allmänna kommunikationer varit och om naturliga avgränsningar funnits genom skog och obebyggda områden. I storstadsregioner styrs ortsbegreppet av kommunindelningen (AD 1993:99).
- Arbetstagaren ska ha tillräckliga kvalifikationer för de arbetsuppgifter som arbetstagare med kortare anställningstid på turlistan utför. Detta innebär att arbetstagaren ska uppfylla såväl de praktiska som de teoretiska minimikraven för en nyanställning.
- Anställningstid. Anställningstiden är avgörande för rangordningen i turlistan. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Det är den sammanlagda tiden som räknas oavsett tjänstgöringsgrad, uppehåll i anställningen eller anställningsform. Observera att anställningstid även kan tillgodoräknas vid byte av anställning inom koncernen, samt vid så kallade verksamhetsövergångar.
- Alla anställda som arbetar inom samma avtalsområde omfattas av en gemensam turordning enligt LAS.
Avtalsturlista
Det finns möjlighet att frångå 22 § LAS. Om parterna anser att den mest ändamålsenliga turordningen uppnås genom en kollektivavtalsöverenskommelse, så kan de upprätta en så kallad avtalsturlista. Denna betraktas som ett lokalt kollektivavtal. En sådan turlista ersätter turordningsreglerna i 22 § LAS. Vid upprättande av avtalsturlista måste följande begränsningar beaktas:
- Kollektivavtal ska på arbetstagarsidan ha slutits av eller godkänts av central arbetstagarorganisation
- Avtalsturordningen får inte vara diskriminerande eller strida mot god sed
- Vissa arbetstagare har förstärkt anställningsskydd
Säkerställ att arbetstagarparten har förhandlingsmandat att teckna lokalt kollektivavtal om turordning.
Förstärkt anställningsskydd vid övertalighet
Vissa arbetstagare kan ha ett förstärkt anställningsskydd och ska ges företräde till fortsatt anställning vid tillämpning av turordningsreglerna vid uppsägning p.g.a. arbetsbrist.
- Facklig förtroendeman (sektionsordförande och dylikt) ska enligt 8 § förtroendemannalagen, ges företräde till fortsatt arbete om det är av särskild betydelse för den fackliga verksamheten. Ytterligare en förutsättning är att den facklige förtroendemannen har tillräckliga kvalifikationer för eventuellt nya arbetsuppgifter.
- Arbetstagare som har nedsatt arbetsförmåga och som på grund av denna fått särskild sysselsättning, ska enligt 23 § LAS få stanna kvar i sitt speciella arbete om det kan ske utan allvarlig olägenhet för arbetsgivaren.
Turordning vid sänkning av sysselsättningsgraden
En ny 7 a § LAS syftar till att hantera det som brukar kallas hyvling av anställningsavtal, det vill säga fall där arbetsgivaren omorganiserar verksamheten på ett sådant sätt att arbetstidsmåttet i befintliga anställningar minskar.
Paragrafen är tillämplig vid sådana omorganisationer inom en och samma driftsenhet som innebär att omplacering enligt 7 § andra stycket LAS ska erbjudas till nytt arbete som enbart har en lägre sysselsättningsgrad. Det ska också finnas flera arbetstagare med lika arbetsuppgifter som i det arbete som får en lägre sysselsättningsgrad.
När bestämmelsen är tillämplig ska omplaceringserbjudanden lämnas i turordning, där arbetstagare med kortare arbetstid ska få erbjudande före arbetstagare med längre anställningstid. Bara arbetstagare som har en sysselsättningsgrad som överstiger den lägsta sysselsättningsgrad som ska erbjudas ska vara med i denna turordning.
För det fall de arbeten som det ska omplaceras till har olika sysselsättningsgrad ska erbjudande till det arbete som har lägst sysselsättningsgrad lämnas först, det vill säga till den berörda arbetstagare som har kortast anställningstid.
Paragrafen ska alltså tillämpas bara när det uteslutande är sysselsättningsgraden som enligt ett organisatoriskt beslut ska minskas på en eller flera anställningar på driftsenheten. Att det minskade arbetstidsmåttet får följdverkningar, exempelvis i form av lägre lön eller ett annat arbetsinnehåll som är en direkt följd av den sänkta sysselsättningsgraden, saknar dock betydelse.
Med ”lika arbete” avses enligt motiven att arbetsuppgifterna är samma eller i stort sett samma. Det är alltså arbetsuppgifterna som sådana som ska bedömas och jämföras, men viss vägledning bör enligt motiven kunna hämtas från befattningsbenämningar i fall där det finns väl inarbetade sådana. Finns det organisatoriska avdelningar inom driftsenheten kan det tala för att arbetstagarna inom respektive avdelning har ”lika arbete”. Det kan dock också vara så att arbetstagare som utför ”lika arbete” kan finnas på olika organisatoriskt avgränsade delar av driftsenheten, exempelvis när det gäller förskolor som har delats upp i flera organisatoriska enheter uteslutande för att minska gruppernas storlek.
Begreppet driftsenhet är detsamma som redan används i LAS, exempelvis i 22 §.
Vid tillämpningen av den föreslagna 7 a § LAS ska eventuell tid som arbetstagaren har upparbetat mellan särskilda visstidsanställningar enligt den nya 3 § andra stycket LAS ingå i anställningstiden när turordningen bestäms.
Innebär en omorganisation på en driftsenhet att vissa arbeten ska få lägre sysselsättningsgrad och att andra arbeten helt ska försvinna ska omplaceringshanteringen enligt 7 a § LAS ske först. Först därefter blir det fråga om att bestämma turordningen vid uppsägning enligt 22 § LAS.
Relaterade dokument
Har du några frågor?
Skicka in din fråga till oss så återkommer vi inom kort.