Logga

Utvecklande HR

Skräddarsytt för dig som är HR-ansvarig i ett kommunalt företag.

Nästa programstart är framflyttad till 14 mars 2022

HR och verksamhetens strategiska utveckling

Målet med programmet är att utveckla din förmåga att förankra och integrera HR ännu tätare i verksamhetens värdeskapande processer för samhället, medborgare, kunder och ägare.

Utvecklande HR är en del av Kommunala företagens ledarskapsakademi och drivs av Sobona – Kommunala företagens arbetsgivarorganisation i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm Executive Education. Programmet är skräddarsytt för att tillgodose de unika behov som finns hos kommunala företag. Utvecklande HR har utformats utifrån gedigna förstudier baserade på dialog med ledare och chefer hos Sobonas medlemsföretag. Innehållet vilar på forskningsbaserad kunskap i kombination med programdeltagarnas egna erfarenheter.

Vem är programmet till för?

Du är idag HR-ansvarig inom din verksamhet. Du kan också ha ansvar för HR-frågorna parallellt med annat ansvar (såsom föreståndare eller vd). Det krävs ingen akademisk examen för att delta i utbildningsprogrammet.


De kommunala företagen står inför stora, komplexa och ibland svårnavigerade utmaningar. Ny teknik gör snabba intåg, samtidigt som många kommunala företag tar stora utvecklingssteg, ofta i samarbeten med nya aktörer. Verksamheten behöver vara innovativ, driva förändring och samtidigt bidra till stabilitet i ett snabbt föränderligt landskap.

Att verka i ett kommunalt företag innebär att befinna sig i skärningspunkten mellan ekonomi, politik och samhälle. Ett centralt tema i programmet blir därför att utgå från verksamhetens uppdrag, för att med det som utgångspunkt utmejsla hur HR på bästa sätt kan bidra.

Det är ett framåtblickande program som tar sin utgångspunkt i verksamhetens uppdrag. Vi ställer oss i vd/förbundsdirektörers (eller motsvarandes) skor, och utifrån det perspektivet ställer vi frågan – vilka är de prioriterade HR-frågorna för verksamheten?

I den omfattande förstudie som föregått planeringen av programmet identifierades utmaningar som HR står inför idag. De kan sammanfattas i fem punkter:

  • Strategisk kompetensförsörjning och arbetsgivarvarumärke
  • Stötta och utveckla cheferna i deras arbete
  • Det nya arbetslivet efter covid-19
  • Kompetensutveckling – utbildning
  • Effektivisera och utveckla HR

Dessa fem utmaningar för HR bildar kärnan i programmet, tillsammans med de perspektiv som vi anser är mest centrala i en framgångsrik verksamhet: strategi, styrning, processer och ledning.

Det här får du och din organisation

Programmet syftar till att ännu tätare integrera och förankra HR i verksamhetens värdeskapande processer (för samhället, medborgare, kunder och ägare) och stärka den samlade konkurrenskraften på arbetsmarknaden för Sobonas medlemsföretag.

  • Fördjupad kunskap och förståelse för verksamhetens strategi, styrning, flöden och processer samt ledning.
  • Utvecklad insikt i hur HR kan ansluta till och bidra till dessa områden, med särskilt fokus på de fem identifierade utmaningarna.
  • Ta steg i den personliga utvecklingen mot att än mer bli en rådgivare till chefer samt driva förändring och utveckling.
  • Få verktyg för att bidra till verksamhetens strategiska inriktning.
  • Programmet ger möjligheter till nätverkande med andra i liknande situation. Det kan få en avgörande betydelse framöver, för hela din organisation.
  • För din organisation innebär deltagandet i programmet en vitamininjektion med nya kunskaper och perspektiv.

Ett dynamiskt kunskapsnätverk och erfarenhetsutbyte

Tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm Executive Education anlitar vi forskare och experter som är de främsta inom sina respektive kunskapsområden. Våra lärprocesser tar alltid avstamp i verksamheternas uppdrag för att ge verkliga resultat, på både kort och lång sikt. Vi eftersträvar alltid ett levande samtal, där vi tillsammans skapar en lärande i dialog mellan fakultet och deltagare samt erfarenhetsutbyte deltagare emellan.

Så hanterar vi covid-19

Vi anser att både digitala och fysiska möten har unika värden vid ledarutveckling och vi förenar det bästa från båda världar i våra program. Vi kombinerar en kvalitativ närvaro på kursgård med innovativ och personlig användning av digitala verktyg. Våra internat sker på Handelshögskolans kursgård Kämpasten i Sigtuna. För information om hur Kämpasten anpassat verksamheten efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer och riktlinjer, läs mer här Länk till annan webbplats..

Vi följer rådande rekommendationer och riktlinjer kopplat till Covid-19 och anpassar programmen så att de både kan levereras digitalt och med fysisk närvaro.

HR och verksamhetens strategiska utveckling

Målet med programmet är att utveckla din förmåga att förankra och integrera HR ännu tätare i verksamhetens värdeskapande processer för samhället, medborgare, kunder och ägare.

Utvecklande HR är en del av Kommunala företagens ledarskapsakademi och drivs av Sobona – Kommunala företagens arbetsgivarorganisation i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm Executive Education. Programmet är skräddarsytt för att tillgodose de unika behov som finns hos kommunala företag. Utvecklande HR har utformats utifrån gedigna förstudier baserade på dialog med ledare och chefer hos Sobonas medlemsföretag. Innehållet vilar på forskningsbaserad kunskap i kombination med programdeltagarnas egna erfarenheter.

Vem är programmet till för?

Du är idag HR-ansvarig inom din verksamhet. Du kan också ha ansvar för HR-frågorna parallellt med annat ansvar (såsom föreståndare eller vd). Det krävs ingen akademisk examen för att delta i utbildningsprogrammet.


De kommunala företagen står inför stora, komplexa och ibland svårnavigerade utmaningar. Ny teknik gör snabba intåg, samtidigt som många kommunala företag tar stora utvecklingssteg, ofta i samarbeten med nya aktörer. Verksamheten behöver vara innovativ, driva förändring och samtidigt bidra till stabilitet i ett snabbt föränderligt landskap.

Att verka i ett kommunalt företag innebär att befinna sig i skärningspunkten mellan ekonomi, politik och samhälle. Ett centralt tema i programmet blir därför att utgå från verksamhetens uppdrag, för att med det som utgångspunkt utmejsla hur HR på bästa sätt kan bidra.

Det är ett framåtblickande program som tar sin utgångspunkt i verksamhetens uppdrag. Vi ställer oss i vd/förbundsdirektörers (eller motsvarandes) skor, och utifrån det perspektivet ställer vi frågan – vilka är de prioriterade HR-frågorna för verksamheten?

I den omfattande förstudie som föregått planeringen av programmet identifierades utmaningar som HR står inför idag. De kan sammanfattas i fem punkter:

  • Strategisk kompetensförsörjning och arbetsgivarvarumärke
  • Stötta och utveckla cheferna i deras arbete
  • Det nya arbetslivet efter covid-19
  • Kompetensutveckling – utbildning
  • Effektivisera och utveckla HR

Dessa fem utmaningar för HR bildar kärnan i programmet, tillsammans med de perspektiv som vi anser är mest centrala i en framgångsrik verksamhet: strategi, styrning, processer och ledning.

Det här får du och din organisation

Programmet syftar till att ännu tätare integrera och förankra HR i verksamhetens värdeskapande processer (för samhället, medborgare, kunder och ägare) och stärka den samlade konkurrenskraften på arbetsmarknaden för Sobonas medlemsföretag.

  • Fördjupad kunskap och förståelse för verksamhetens strategi, styrning, flöden och processer samt ledning.
  • Utvecklad insikt i hur HR kan ansluta till och bidra till dessa områden, med särskilt fokus på de fem identifierade utmaningarna.
  • Ta steg i den personliga utvecklingen mot att än mer bli en rådgivare till chefer samt driva förändring och utveckling.
  • Få verktyg för att bidra till verksamhetens strategiska inriktning.
  • Programmet ger möjligheter till nätverkande med andra i liknande situation. Det kan få en avgörande betydelse framöver, för hela din organisation.
  • För din organisation innebär deltagandet i programmet en vitamininjektion med nya kunskaper och perspektiv.

Ett dynamiskt kunskapsnätverk och erfarenhetsutbyte

Tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm Executive Education anlitar vi forskare och experter som är de främsta inom sina respektive kunskapsområden. Våra lärprocesser tar alltid avstamp i verksamheternas uppdrag för att ge verkliga resultat, på både kort och lång sikt. Vi eftersträvar alltid ett levande samtal, där vi tillsammans skapar en lärande i dialog mellan fakultet och deltagare samt erfarenhetsutbyte deltagare emellan.

Så hanterar vi covid-19

Vi anser att både digitala och fysiska möten har unika värden vid ledarutveckling och vi förenar det bästa från båda världar i våra program. Vi kombinerar en kvalitativ närvaro på kursgård med innovativ och personlig användning av digitala verktyg. Våra internat sker på Handelshögskolans kursgård Kämpasten i Sigtuna. För information om hur Kämpasten anpassat verksamheten efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer och riktlinjer, läs mer här Länk till annan webbplats..

Vi följer rådande rekommendationer och riktlinjer kopplat till Covid-19 och anpassar programmen så att de både kan levereras digitalt och med fysisk närvaro.

Praktisk information

Programfakta

Programmet omfattar 7 programdagar varav
5 dagar sker på internat där vi ses fysiskt och
2 dagar (uppdelat på fyra halvdagar) sker digitalt.

Nästa programstart 14 mars 2022

14 mars 2022 Introduktion: Live-online
19-20 april 2022: Kämpasten
6 maj 2022: Live-online
1 juni 2022: Live-online
15 juni 2022: Live-online
5-7 september 2022: Kämpasten

Plats

Vi kombinerar fysisk närvaro med digitala verktyg. Våra internat sker på Handelshögskolans kursgård Kämpasten i Sigtuna.

Programavgift

42 000 kr exkl. moms.
Kostnader för kost och logi tillkommer vid internat

Språk

Svenska

Foto på talaren John Nilsson, Sobona

Programledare: Ulrika Tillberg Luckey

Ulrika Tillberg Luckey är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm. Ulrika har mer än 25 års erfarenhet av att ha utvecklat chefer och ledare genom handledning och coachning, ledningsgrupper i teamutvecklingsprocesser och stöd till organisationer och företag som befinner sig i stora, komplexa förändringsprocesser. Ulrika brinner för att stödja samskapande och involvering mellan medarbetare. Hon har egen chefs- och ledningsgruppserfarenhet och arbetade under sju år inom HR i internationell koncern, med ansvar för att utveckla ramverk för Change Management. Ulrika arbetar idag som konsult, handledare och programledare i såväl offentlig som privat verksamhet.

För dig som är ledare i ett kommunalt företag

Våra utbildningsprogram är skräddarsydda för att tillgodose de unika behov som finns hos kommunala företag. Innehållet vilar på forskningsbaserad kunskap i kombination med
programdeltagarnas egna erfarenheter.

Kommunala företagens ledarskapsakademi drivs av Sobona i samarbete med:
Handelshögskolan i Stockholm Executive Education

haldelshogskolan stockholm

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig så kan jag berätta mer om våra utbildningsprogram, kommande informationsträffar och anmälan.

Kari Anne Gransäter
Handelshögskolan i Stockholm Executive Education. Telefon: 08-586 174 37

Dela sidan

Mejla oss

 

Ring oss

Växel: 08-452 77 00
Servicetelefon: 08-452 75 20

Hitta hit

Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm

 

Följ oss!