Bli medlem i Sobona
Vad roligt att ni är intresserade av ett medlemskap i Sobona! På den här sidan finns information om hur ansökningsprocessen går till.
Sobona samlar de kommunala företagen under ett paraply. Vi har verksamhetsanpassade kollektivavtal, ett stort medlemsinflytande och unik kompetens om hur medlemmarna kan utvecklas i sin arbetsgivarroll. Vi ger våra medlemmar den bästa arbetsgivarservicen och är deras starka röst i samhällsdebatten.
Vi kan de kommunala företagen och är er starka röst. Som medlem hos får du del av vår samlade kunskap och kompetens om just dina utmaningar och förutsättningar att utvecklas som attraktiv arbetsgivare. Välkommen till oss!
Så enkel är ansökningsprocessen
1. Intresseanmälan
Fyll i en intresseanmälan med grundläggande information om ert företag, så som organisationsnummer, kontaktuppgifter och antal anställda. Intresseanmälan är inte bindande!
2. Första bedömning av intresseanmälan
En första bedömning av er intresseanmälan görs av oss på Sobona och vi återkommer ett besked inom två veckor.
3. Lämna kompletterande information
Om vi bedömer att Sobona är den arbetsgivarorganisation som bäst passar era behov kommer vi att kontakta er för några kompletterande uppgifter för att färdigställa er ansökan. Ni får även information om kollektivavtal och annat som kan vara bra att veta. Först vid detta steg blir er ansökan bindande.
4. Välkommen som medlem i Sobona!
Om er ansökan beviljas kommer ni att få ett välkomstbrev med information om ert medlemskap och hur ni kan använda vårt medlemserbjudande.
Vanliga frågor och svar
Som medlem i Sobona erbjuds du bland annat verksamhetsanpassade kollektivavtal, förhandlingsstöd och rättshjälp, utbildningar och mötesplatser och digital rådgivning genom Arbetsgivarguiden.
Nej, en intresseanmälan om medlemskap i Sobona är inte bindande.
Vi använder begreppet ”kommunala företag” för samtliga medlemmar. Med det menar vi kommun- och regionägda bolag, stiftelser, föreningar och kommunalförbund, samt privata utförare av kommunal eller regional verksamhet. Begreppet ”kommunala företag” används i ordens bredaste bemärkelse och syftar till att på ett inkluderande sätt beskriva medlemmarna, oavsett organisations- och ägarform.
Medlemsföretagen i Sobona erlägger årsavgift (medlemsavgift + serviceavgift).
Hur det formella ser ut varierar lite mellan olika organisationer men ni måste själva meddela er befintliga organisation från vilket datum ni önskar utträda. Vanligen räcker det med ett mejl till organisationens vanliga kontaktmejl.
De flesta organisationer har stadgar som innebär att man bara tillåts utträda vid hel- eller halvårsskiften så man behöver vara ute i god tid. Begär ni utträde ”för sent” kan ni ändå träda in i Sobona vid önskat datum men riskerar att behöva betala dubbelt under en period och behöva tillämpa de tidigare gällande kollektivavtalen längre än nödvändigt.
Ja, Sobonas förhandlare kan stötta er i processen med förhandlingar kring övergången till Sobonas kollektivavtal.
Röster från några av våra medlemmar
-
Det var helt självklart för oss att ansluta oss till Sobonas kollektivavtal. Genom detta kan vi luta oss mot att det finns ett paket lösningar av frågor, som ger trygghet för såväl arbetsgivare som anställda.
Ingela Håkansson
Vd och klusterledare på Techtank
-
Sobona har verktyg och kunskaper att utgå ifrån och vi har varit delaktiga i att skapa projektet tillsammans.
Ingela Liwell
Enhetschef drift på Telge Bostäder
-
Jag upplever att vi har stor utväxling av deras rådgivning och för att de är en stor organisation som har något att säga till om.
Maria Thögersen
HR-chef på Räddningstjänsten Syd