Uppsägningsbesked
Arbetsgivarens förklaring att anställningsavtalet ska upphöra är bundet av viss formalia som regleras i 8-11 §§ LAS och i tillämpligt kollektivavtal. Bryter arbetsgivaren mot dessa regler blir arbetsgivaren skadeståndsskyldig, men uppsägningen blir för den skull inte ogiltig.
Uppsägningen ska vara skriftlig och innehålla följande uppgifter:
- Besvärshänvisning, det vill säga en uppgift vad arbetstagaren ska göra om denne inte accepterar uppsägningen.
- Uppgift om arbetstagaren har företrädesrätt till återanställning och att denne i sådant fall måste anmäla anspråk på denna inom en månad efter anställningens upphörande.
Huvudregeln är att arbetstagaren ska sägas upp med personlig delgivning. Det är lämpligt att arbetstagaren skriver på att hen har mottagit beskedet eller, om detta inte är möjligt, att den som överlämnar uppsägningen noterar tidpunkten.
Om det skäligen inte kan krävas att uppsägningshandlingen överlämnas personligen kan uppsägning ske genom rekommenderat brev till arbetstagarens senast kända adress. Uppsägningen anses ha skett tio dagar efter det att brevet lämnades till posten för befordran.
Om arbetstagaren har semester anses uppsägningen ha skett tidigast dagen efter att semestern upphörde. Arbetsgivaren ska på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som legat till grund för uppsägningen. Om arbetstagaren så begär ska dessa skäl anges skriftligen.
Relaterade dokument
Har du några frågor?
Skicka in din fråga till oss så återkommer vi inom kort.