Valideringsmodell för energi
- Nationellt förankrad av branschen och hos arbetsmarknadens parter.
- Utgår ifrån yrkesprofiler för respektive yrkesroll eller yrkesområde.
- Innehåller kvalitetssäkrade praktiska verktyg som möjliggör systematisk validering.
I fokus just nu
Valideringskonferensen 6 november 2024
Nu anordnar vi Valideringskonferensen för sjätte året i rad. Den vänder sig till alla som är intresserade av validering. Välkommen!
Läs mer och anmäl digNyhet! Ordlista med yrkesspecifika ord och meningar
I vår nya ordlista för energi hittar du såväl yrkesspecifika ord och meningar som vanliga ord och meningar på en arbetsplats.
Till ordlistanNationella yrkesprofiler
Många letar efter
Hur vill du använda branschvalidering?
Valideringsmodell för energi
Valideringsmodellen är nationellt förankrad av branschen och hos arbetsmarknadens parter. Den utgår från kompetensstandarder utifrån yrkesprofiler för respektive yrkesroll eller yrkesområde. Valideringsmodellen innehåller kvalitetssäkrade praktiska verktyg som möjliggör systematisk validering.
Våra tjänsteområden och tjänster
Vi erbjuder många tjänster inom tjänsteområdena: utbildning, rådgivning och valideringsstöd.
Du kan även anmäla dig till någon av våra kommande konferenser.
Inför validering i verksamheten
Klara, färdiga, gå är en praktisk steg-för-steg-guide som hjälper er att införa validering i verksamheten.
Mer om valideringsmodellen
Bakgrund till validering
Verksamheterna bland Sobonas medlemsföretag bedrivs inom produktion och distribution av energi och kan delas in i följande underkategorier: nät, elproduktion, fiber, fjärrvärme och näthandel.
Energibranschen är en av Sobonas största branscher och innefattar ungefär 250 bolag.
Utvecklingsarbetet är sprunget ur Energiuppropet och lyfter vikten av att tänka annorlunda och bredare vid kompetensförsörjning. Syftet med projektet är att skapa en enklare, tydligare och mer kvalitetssäkrad väg in i arbete inom energibranschen i hela Sverige.
Utvecklingen av yrkesprofilerna har skett tillsammans med Energiföretagen Sverige Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Sobonas branschråd Energi med delfinansiering av Arbetsförmedlingen och Skolverket.
Från och med 2023 drivs branschvalideringsmodellen genom Kompetenskansliet. Energi har en egen valideringsmodell.
Kvalitetssäkrande förankrande panel
En kvalitetssäkrande förankrande panel genomfördes i december 2018 med representanter från:
- Arbetsförmedlingen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Energiföretagen Sverige Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Gävle Energi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kommunal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kraftringen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Luleå Energi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Nacka Energi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Seko Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Sobona
- Åsbro Kursgård Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Öresundskraft Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Övik Energi.
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
De senaste nationella samsynsmötena genomfördes under hösten 2022.
Under 2019–2024 har bedömningsplaner, checklistor och lokala förutsättningar för validering på företagsnivå utvecklats. De första bedömarna har utbildats inom ramen för OCN-metoden för att kunna starta upp validering på sina företag.
Med delfinansiering av Myndigheten för yrkeshögskolan sker fortsatt kvalitetssäkring och utveckling, parallellt med främjandemedel från Arbetsförmedlingen i projektet Yrkesprofilering och validering inom energi Länk till annan webbplats. för att stödja insteg, handledarskap och språkutvecklande insatser.
Vem är det för?
- Arbetsgivarorganisationer
- Arbetsmarknadsaktörer
- Arbetstagarorganisationer
- Branschkonsulter
- Branschorganisationer
- Företag
- Individ
- Myndigheter
- Omställningsaktörer
- Utbildningsanordnare
Kvalitetsarbete
Branschvalideringsmodellens kvalitetssäkringskedja säkerställer modellens drift och förvaltning med stöd av OCN-metoden. Här ingår kontinuerlig kvalitetssäkring, uppföljning och revidering av branschmodellens innehåll samt väl definierade roller, ansvarsområden och behörigheter.
För att stärka individens rättssäkerhet finns dessutom policys och riktlinjer för bland annat jämställdhet, icke-diskriminering och tillgänglighet.
Deltagaren och yrkesbedömaren samlar underlag för bedömning i ett IT-stöd som bland annat säkerställer versionshantering och spårbarhet av material.
Rättssäkerheten för individen i lär- och bedömningssituationer utgår från principerna för ”the learner centered approach”, bedömningens nyckelbegrepp och kvalitetskrav, samt intern och extern kvalitetssäkring. Principerna ska säkerställa att varje individ fått förutsättningar att tillgodogöra sig lärande samt visa uppnått kunnande.
Via standardiserings- och samsynsprocesser säkerställer de att enskilda bedömningar är likvärdiga och sker enligt kraven på nivå och dokumentation. Om en individ känner sig orättvist behandlad kan det bemötas genom den kvalitetssäkrande OCN-metoden.
Genom hela kvalitetssäkringskedjan, dess transparens samt stöd- och kontrollfunktioner minimeras riskerna för jäv och osaklighet i bedömningar. Det skapar trygghet för individen, bedömare samt interna och externa kvalitetssäkrare.
Kvalitetssäkringskedjans lagarbete minimerar risker för eventuella påtryckningar mot bedömningsprocessen och inblandade individer.
Validering med OCN-metoden
Valideringsmodellen utgår från de nationella yrkesprofilerna som är framtagna med stöd av OCN-metoden. Arbetet har skett med hjälp av yrkeskunniga från såväl små som stora referensföretag runtom i landet.
Den är regionalt och nationellt relevanssäkrad och förankrad hos arbetsmarknadens parter via en branschpanel, i syfte att säkerställa innehåll och struktur utifrån olika parters perspektiv, intressen och geografiska skillnader. OCN-metoden stöder denna relevans- och kvalitetssäkring.
Det löpande arbetet kring administration, utbildning och kvalitetssäkring sker med stöd av Sobonas kompetenskansli.
Startklart för validering
Upplägget för valideringsprocessen utgår från kartläggningen av individens förutsättningar och förkunskaper. Bedömaren utgår från kompetenskartläggningen och gör en plan för validering.
Det ska finnas en tydlig bedömningsplan, oavsett om det är en summativ eller formativ process.
Alla anpassningar dokumenteras och prövas genom en intern kvalitetssäkring så kvalitetskrav och likvärdighet efterlevs och uppnås.
- Bedömningskriterier
- Bedömningsplaner
- Digitalt verktyg som underlättar processen
- Kvalitetssäkringskedja genom OCN-metoden
- Kompetensintyg som är tydligt specificerade
- Läranderesultat i valbara moduler
- Relevanssäkrat innehåll
- Validering sker på arbetsplatsen.
Vilka roller finns inom validering?
Yrkesbedömare ansvarar för total kartläggning samt lärande- och valideringsprocessen.
Branschen skriver ett avtal med en yrkesbedömare, där krav, roller, uppgifter, ansvar och samarbete förtydligas.
Bedömare ska fortbildas minst vart tredje år. Intern och extern kvalitetssäkrare genomgår motsvarande utbildning.
Vid sidan om bedömaren finns en handledare som hjälper till i bedömning och dokumentation av resultat. Vi erbjuder en grundläggande handledarutbildning.
Intern kvalitetssäkrare (IK) finns hos medlemsföretagen. Hen har oftast en arbetsledande och samordnande funktion. IK kan också ha en hr-funktion. Utbildning för rollen krävs.
IK stöttar bedömare i processen, säkerställer konsekvens mellan olika bedömare och ser om systematiska utmaningar finns kopplade mot innehåll och nivå.
IK ska genomgå fortbildning minst vart tredje år. Funktionen för IK är definierad i OCN-metoden.
Extern kvalitetssäkrare (EK) utses av en styrgrupp som är knuten till kompetenskansliet. EK utses på meriter i branschen och kan finnas hos samtliga intressenter och aktörer.
EK stöttar IK och övervakar kvalifikationens funktion mellan olika organisationer som arbetar med samma sak.
EK rapporterar till utfärdare och kansli. Vidare ska hen genomgå fortbildning minst vart tredje år. Funktionen för EK är definierad i OCN-metoden.
Individen som ska genomgå en valideringsprocess kan kallas för validand.
Företaget eller organisationen som bestämt sig för att stödja och delta i branschens arbete med validering kallas för valideringsleverantör.
Som valideringsleverantör blir ni del av ett system som arbetar med validering. Avtalet innebär att ni följer en policy om jämställdhet och likabehandling.
En valideringsstödjare stöttar en yrkesbedömare i det löpande arbetet med validering. Vidare deltar hen i nätverkets erfarenhetsutbyte.
Valideringsstödjaren kräver en hög grad av ansvarstagande, ledarskap, planering och förmåga att analysera muntlig, skriftlig och visuell information. Vidare krävs en kommunikativ och pedagogisk förmåga samt vana att dokumentera på ett tydligt och korrekt sätt.
Kompetenskansliet är en central funktion
Kansliet leder och koordinerar löpande drift och förvaltning av branschvalideringsmodellen. Kompetenskansliet är avropsfunktionen för alla tjänster inom branschvalidering.
Utvalda case
Umeå Energi
Satsningen på mångfald och inkludering har format en positiv och inkluderande företagskultur.
Mångfald sitter i väggarnaLuleå Energi och Lunet
Yrkesprofiler och validering jackar i kompetensförsörjningskedjan på Luleå Energi.
Långsiktig kompetensförsörjningMYH om SeQF
SeQF är Sveriges referensram för kvalifikationer. Det är ett verktyg för att organisera och klassificera olika krav på kompetens.
Vinster med SeQFDokument och länklista
-
Faktablad deltagare
-
Faktablad företag
-
Yrkesprofiler och validering - Ett sätt att synliggöra kompetens
-
Faktablad Lättläst Svenska
-
Styrdokument_Valideringsleverantorer_Sobona
-
Styrdokument_Valideringsleverantorer_underskrift_Sobona
-
Villkor_bedomare_Sobona
-
Villkor_bedomare_underskrift_Sobona
-
Kompetensstandard Beredare - elnät 2
-
Kompetensstandard Distributionselektriker - belysning 2
-
Kompetensstandard Distributionselektriker - ledningsnät 2
-
Kompetensstandard Distributionstekniker - fjärrvärmenät fjärrkylenät 2
-
Kompetensstandard Drifttekniker - elnät 2
-
Kompetensstandard Drifttekniker - kraftvärme, fjärrvärme, fjärrkyla 2
-
Kompetensstandard Kundservicemedarbetare 2
-
Policy icke-diskriminering
-
Kompetensstandard Projektledare - elnät 1
-
Kompetensstandard Projektör - elnät 1
-
Självskattning Beredare - elnät 20231107
-
Självskattning Distributionselektriker - belysning 20231107
-
Självskattning Distributionselektriker - ledningsnät 20231107
-
Självskattning Distrubitionstekniker - fjärrvärmenät, fjärrkylenät 20231107
-
Självskattning Driftledare - elnät 20231107
-
Självskattning Drifttekniker - kraftvärme, fjärrvärme, fjärrkyla 20231107
-
Självskattning Kundservicemedarbetare 20231107
-
Självskattning Projektledare - elnät 20231107
-
Självskattning Projektör - elnät 20231107
Arbetsförmedlingen - Validering Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
EQF: European Qualifications Framework Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Nordiskt Valideringsforum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Servicebranschens utbildningsnämnd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
SeQF – Sveriges referensram för kvalifikationer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skolverket – validering av kunskap och kompetens Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
SKR: Vägen till jobben Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
UHR: Validering - få papper på kompetensen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Validering i väst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Valideringsdelegationen 2015–2019 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Valideringskartan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Åsbro kursgård Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vill du veta mer?
Hör gärna av dig så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa dig utifrån både behov och förutsättningar.