I OCN-metodens kvalitetskedja ingår som nämnts intern och extern granskning. Drift och förvaltning av Sobonas branschvalideringsmodell sker genom det partsgemensamma Kompetenskansliet.
Kopplat mot programmens innehåll, nivå och legitimitet ska:
Intern kvalitetssäkring
- Säkerställa konsekvens i bedömning mellan olika bedömare och över tid
- Säkerställa att läranderesultat och nivå uppfylls i form av tillräcklighet i dokumentation
- Säkerställa att bedömning möter kraven gällande nyckelbegrepp och kvalitetskrav
- Utvärdera verksamheten årsvis genom att dokumentera hur man arbetat med punkterna ovan
- Utvärdera programmen och dess modulers relevans utifrån den verklighet man arbetar i
- Baserat på egen utvärdering uppmärksamma Extern kvalitetssäkrare (EK) om eventuella problem
Extern kvalitetssäkring
- Säkerställa att verksamheten genomförs utifrån vad som anges i moduler och bedömningsplan
- Säkerställa att intern kvalitetssäkring fungerar bra och utifrån arbetsplan
- Säkerställa konsekvens i bedömning mellan olika organisationer
- Ge förslag på förbättringar baserat på intern kvalitetssäkring och den egna årliga utvärderingen
- Rapportera till bransch och förvaltande organisation som del i kvalitetssäkring för drift och förvaltning
De interna och externa kvalitetssäkringsrapporterna behandlar kvalitetsfrågor rörande verksamhet, bedömning och kvalifikationens relevans i de operativa verksamheterna.
De redogör även för hur många bedömare och interna kvalitetssäkrare som varit involverade, hur många individer som deltagit i verksamheten, hur många som uppnått full kvalifikation, delkvalifikation, enskilda moduler, samt avslutat utan intyg.
Branschen och förvaltande organisation ansvarar för den slutliga utvärderingen som sedan ligger till grund för den årliga översynen av programmet.