De kommunala företagen står inför stora, komplexa och ibland svårnavigerade utmaningar. Ny teknik gör snabba intåg, samtidigt som många kommunala företag tar stora utvecklingssteg, ofta i samarbeten med nya aktörer. Verksamheten behöver vara innovativ, driva förändring och samtidigt bidra till stabilitet i ett snabbt föränderligt landskap.

Att verka i ett kommunalt företag innebär att befinna sig i skärningspunkten mellan ekonomi, politik och samhälle. Ett centralt tema i programmet blir därför att utgå från verksamhetens uppdrag, för att med det som utgångspunkt utmejsla hur HR på bästa sätt kan bidra.

Det är ett framåtblickande program som tar sin utgångspunkt i verksamhetens uppdrag. Vi ställer oss i vd/förbundsdirektörers (eller motsvarandes) skor, och utifrån det perspektivet ställer vi frågan – vilka är de prioriterade HR-frågorna för verksamheten?

I den omfattande förstudie som föregått planeringen av programmet identifierades utmaningar som HR står inför idag. De kan sammanfattas i fem punkter:

  • Strategisk kompetensförsörjning och arbetsgivarvarumärke
  • Stötta och utveckla cheferna i deras arbete
  • Det nya arbetslivet efter covid-19
  • Kompetensutveckling – utbildning
  • Effektivisera och utveckla HR

Dessa fem utmaningar för HR bildar kärnan i programmet, tillsammans med de perspektiv som vi anser är mest centrala i en framgångsrik verksamhet: strategi, styrning, processer och ledning.