Valideringsmodell för avfallshantering och återvinning

  • Nationellt förankrad i branschen och hos arbetsmarknadens parter.
  • Utgår ifrån yrkesprofiler för respektive yrkesroll eller yrkesområde.
  • Innehåller kvalitetssäkrade praktiska verktyg som möjliggör systematisk validering
7 Yrkesprofiler
+25 Valideringleverantörer
+50 Yrkesbedömare

I fokus just nu

Valideringskonferensen 6 november 2024

Nu anordnar vi Valideringskonferensen 
för sjätte året i rad. Den vänder sig till alla som är intresserade av validering. Välkommen!

Läs mer och save the date!

Nyhet! Ordlista med yrkesspecifika ord och meningar

I vår nya ordlista för avfallshantering och återvinning hittar du såväl yrkesspecifika ord och meningar som vanliga ord och meningar på en arbetsplats.

Till ordlistan

Nationella yrkesprofiler

Valideringsmodell för avfallshantering och återvinning

Valideringsmodellen är nationellt förankrad av branschen och hos arbetsmarknadens parter. Den utgår från kompetensstandarder utifrån yrkesprofiler för respektive yrkesroll eller yrkesområde. Valideringsmodellen innehåller kvalitetssäkrade praktiska verktyg som möjliggör systematisk validering.

galve-energi-2

Våra tjänsteområden och tjänster

Vi erbjuder många tjänster inom tjänsteområdena: utbildning, rådgivning och valideringsstöd.

Du kan även anmäla dig till någon av våra kommande konferenser.

Inför validering i verksamheten

Klara, färdiga, gå är en praktisk steg-för-steg-guide som hjälper er att införa validering i verksamheten.

Mer om valideringsmodellen

Bakgrund till validering

Sobonas arbete kring att skapa en gemensam valideringsmodell inom återvinningsbranschen påbörjades 2017 i ett regionalt pilotprojekt. Projektet härstammar från Återvinningsuppropet som lyfter vikten av att tänka annorlunda och bredare vid kompetensförsörjning.

Bland Sobonas medlemsföretag finns olika former av verksamheter som till exempel insamling, transport och återvinning eller bortskaffande av det hushållsavfall som uppkommer i kommunen och som inte faller under producentansvaret.

Avfallshantering och återvinning är ett kommunalt ansvar, som praktiskt utförs av såväl kommunala företag och förvaltningar som privata entreprenörer på uppdrag.

Initiativet till valideringsmodellen kom från Branschrådet Återvinning inom KFS (de Kommunala Företagens Samverkansorganisation - företrädare till Sobona) på grundval av uttalade behov hos företag i återvinningsbranschen, bland annat för att möjliggöra strukturerade introduktionsprogram och kvalitetssäkra lärandet på arbetsplatsen.

Utvecklingen drivs vidare tillsammans med Sobonas branschråd Vatten och Miljö. Drift och förvaltning sker via det partsgemensamma kompetenskansliet.

Vem är det för?

  • Arbetsgivarorganisationer
  • Arbetsmarknadsaktörer
  • Arbetstagarorganisationer
  • Branschkonsulter
  • Branschorganisationer
  • Företag
  • Individ
  • Myndigheter
  • Omställningsaktörer
  • Utbildningsanordnare.

Kvalitetsarbete

Branschvalideringsmodellens kvalitetssäkringskedja säkerställer modellens drift och förvaltning med stöd av OCN-metoden. Här ingår kontinuerlig kvalitetssäkring, uppföljning och revidering av branschmodellens innehåll samt väl definierade roller, ansvarsområden och behörigheter.

För att stärka individens rättssäkerhet finns dessutom policys och riktlinjer för bland annat jämställdhet, icke-diskriminering och tillgänglighet.

Deltagaren och yrkesbedömaren samlar underlag för bedömning i ett IT-stöd som bland annat säkerställer versionshantering och spårbarhet av material.

Rättssäkerheten för individen i lär- och bedömningssituationer utgår från principerna för ”the learner centered approach”, bedömningens nyckelbegrepp och kvalitetskrav, samt intern och extern kvalitetssäkring. Principerna ska säkerställa att varje individ fått förutsättningar att tillgodo­göra sig lärande samt visa uppnått kunnande.

Via standardiserings- och samsynsprocesser säkerställer de att enskilda bedömningar är likvärdiga och sker enligt kraven på nivå och dokumentation. Om en individ känner sig orättvist behandlad kan det bemötas genom den kvalitetssäkrande OCN-metoden.

Genom hela kvalitetssäkringskedjan, dess transparens samt stöd- och kontrollfunktioner minimeras riskerna för jäv och osaklighet i bedömningar. Det skapar trygghet för individen, bedömare samt interna och externa kvalitetssäkrare.

Kvalitetssäkringskedjans lagarbete minimerar risker för eventuella påtryckningar mot bedömningsprocessen och inblandade individer.

Validering med OCN-metoden

Valideringsmodellen utgår från de nationella yrkesprofilerna som är framtagna med stöd av OCN-metoden. Arbetet har skett med hjälp av yrkeskunniga från såväl små som stora referensföretag runtom i landet.

Den är regionalt och nationellt relevanssäkrad och förankrad hos arbetsmarknadens parter via en branschpanel, i syfte att säkerställa innehåll och struktur utifrån olika parters perspektiv, intressen och geografiska skillnader. OCN-metoden stöder denna relevans- och kvalitetssäkring.

Det löpande arbetet kring administration, utbildning och kvalitetssäkring sker med stöd av Sobonas kompetenskansli.

Startklart för validering

Upplägget för valideringsprocessen utgår från kartläggningen av individens förutsättningar och förkunskaper. Bedömaren utgår från kompetenskartläggningen och gör en plan för validering.

Det ska finnas en tydlig bedömningsplan, oavsett om det är en summativ eller formativ process.

Alla anpassningar dokumenteras och prövas genom en intern kvalitetssäkring så att kvalitetskrav och likvärdighet efterlevs och uppnås.

  • Bedömningskriterier
  • Bedömningsplaner
  • Digitalt verktyg som underlättar processen
  • Kvalitetssäkringskedja genom OCN-metoden
  • Kompetensintyg som är tydligt specificerade
  • Läranderesultat i valbara moduler
  • Relevanssäkrat innehåll
  • Validering sker på arbetsplatsen.

Vilka roller finns inom validering?

 

Yrkesbedömare ansvarar för total kartläggning samt lärande- och valideringsprocessen.

Branschen skriver ett avtal med en yrkesbedömare, där krav, roller, uppgifter, ansvar och samarbete förtydligas.

Bedömare ska fortbildas minst vart tredje år. Intern och extern kvalitetssäkrare genomgår motsvarande utbildning.

Vid sidan om bedömaren finns en handledare som hjälper till i bedömning och dokumentation av resultat. Vi erbjuder en grundläggande handledarutbildning.

Intern kvalitetssäkrare (IK) finns hos medlemsföretagen. Hen har oftast en arbetsledande och samordnande funktion. IK kan också ha en hr-funktion. Utbildning för rollen krävs.

IK stöttar bedömare i processen, säkerställer konsekvens mellan olika bedömare och ser om systematiska utmaningar finns kopplade mot innehåll och nivå.

IK ska genomgå fortbildning minst vart tredje år. Funktionen för IK är definierad i OCN-metoden.

Extern kvalitetssäkrare (EK) utses av en styrgrupp som är knuten till kompetenskansliet. EK utses på meriter i branschen och kan finnas hos samtliga intressenter och aktörer.

EK stöttar IK och övervakar kvalifikationens funktion mellan olika organisationer som arbetar med samma sak.

EK rapporterar till utfärdare och kansli. Vidare ska hen genomgå fortbildning minst vart tredje år. Funktionen för EK är definierad i OCN-metoden.

Individen som ska genomgå en valideringsprocess kan kallas för validand.

Företaget eller organisationen som bestämt sig för att stödja och delta i branschens arbete med validering kallas för valideringsleverantör.

Som valideringsleverantör blir ni del av ett system som arbetar med validering. Avtalet innebär att ni följer en policy om jämställdhet och likabehandling.

En valideringsstödjare stöttar en yrkesbedömare i det löpande arbetet med validering. Vidare deltar hen i nätverkets erfarenhetsutbyte.

Valideringsstödjaren kräver en hög grad av ansvarstagande, ledarskap, planering och förmåga att analysera muntlig, skriftlig och visuell information. Vidare krävs en kommunikativ och pedagogisk förmåga samt vana att dokumentera på ett tydligt och korrekt sätt.

Läs gärna mer om utbildningen till valideringsstödjare.

Kompetenskansliet är en central funktion

Kansliet leder och koordinerar löpande drift och förvaltning av branschvalideringsmodellen. Kompetenskansliet är avropsfunktionen för alla tjänster inom branschvalidering.

Utvalda case

MYH om SeQF

SeQF är Sveriges referensram för kvalifikationer. Det är ett verktyg för att organisera och klassificera olika krav på kompetens.

Vinster med SeQF

VafabMiljö

Samarbete, validering och återbruk 2.0 i fokus på VafabMiljö som frigör tid och resurser för att validera.

Nycklar för kompetensförsörjning

Vamas

Vamas har börjat validera sina medarbetare och det är enklare än de trodde. Ett tips är att vara open-minded i början.

Använd validering i introduktionen

Dokument och länklista

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa dig utifrån både behov och förutsättningar.

Conny Larsson

Chef för kompetenskansliet

Parter

Referensbolag