Problem för medlem eller admin att skapa nytt konto, eller om medlem ser fel eller inget innehåll

Om Administration får problem att skapa ett användarkonto, eller om en medlem har problem med att färdigställa ett konto (välja lösenord), alternativt om en medlem hör av sig om att de ser fel/inget innehåll.

Problem för Administration att skapa användarkonto

  1. Administration följer dessa instruktioner när de skapar ett nytt användarkonto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  2. Om uppgifterna de har angett är de korrekta så rör det sig förmodligen om något av följande:
    a) Ett mejl har redan skickats ut till medlem/ett konto har redan skapats. Be Administration att kontrollera att användaren inte redan finns i Sitevision (Webbplatsinställningar > Användare). Om det nya kontot inte finns där, be Administration att höra med medlemmen om de har fått ett mejl om att färdigställa sitt konto. Mejlet kan ha hamnat i skräpkorgen.
    b) Medlemmen har haft ett användarkonto på sobona.se tidigare som har avregistrerats. Administration kan då återaktivera kontot genom de uppdaterade instruktionerna under Felsökning A) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om problemet kvarstår, skickar Kommunikation supportärende till support@advant.se med Sarah-Kim på kopia. Glöm inte att ange medlemmens e-postadress och det lime-id som ska användas. Mathias Wrang på webstep är den som hjälpt oss mest med nya användarkonton.

Medlemmen ser inget innehåll när hen loggar in

Om medlemmen loggar in och inte kan se några avtal alls på Min sida, eller om det bara står ''Hej, vi ser att du inte är inloggad...'' när de besöker Arbetsgivarguiden trots att de är inloggade så gör du (Kommunikation) som nedan:

  1. Gå till den här sidan och sök på medlemmens namn, dock utan specialtecken. För Sarah-Kim, sök exempelvis på Sarah och scrolla i listan tills att du hittar rätt användare
  2. Titta på det Lime-ID som visas

a) Om Lime-ID stämmer mot det som står på personkortet i Lime: Tryck på Byt Lime-id och ange samma Lime-id igen och tryck Spara. Det kan lösa problemet, så be gärna medlemmen försöka igen efter att hen har uppdaterat webbläsaren.

b) Om Lime-ID är fel (eller om det är blankt) mot det som står på personkortet i Lime: Tryck på Byt Lime-ID och ange det rätta Lime-ID:t. Det kan lösa problemet, så be därefter medlemmen att försöka igen efter att hen har uppdaterat webbläsaren.

Om detta inte löste felet: Kommunikation skickar iväg ett supportärende med Sarah-Kim på kopia, ange e-postadress och Lime-ID och hur ni har försökt felsöka. Spara sedan ner det innehåll som medlemmen letade efter och mejla det till medlemmen och informera om att vi kommer behöva felsöka i ärendet.

info icon

Sommar

Under vecka 26-28 hanteras eventuella supportärenden av Karin. Se mer information om sommaren 2023 i Teams Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Karin Greijus
Projektledare
Publicerad: 22 Juni 2023 Uppdaterad: 24 Juni 2023