Niklas Laninge
  • nyhet
  • Sobonadagarna
  • Ledarskap
  • Podd
29 januari 2024

Så använder du beteendeinsikter för att skapa storskalig beteendeförändring

Niklas Laninge är psykolog och beteendevetare och har sedan 2011 hjälpt organisationer att tillämpa beteendevetenskaplig forskning för att skapa storskalig beteendeförändring inom bland annat hälsa, hållbarhet och kompetensförsörjning. Under Sobonadagarna 2023 delade han med sig av effektiva metoder och taktiker för att skapa beteendeförändring.

Beteendeinsikter är ett ungt men växande perspektiv som används när vi vill ha ett beteende som utfall. Det är en datadriven och evidensbaserad process som kan användas för all typ av problemlösning. Niklas Laninge, psykolog och beteendevetare, menar att vi först måste förstå drivkrafterna som påverkar våra beteenden, sen lära oss identifiera barriärerna som hindrar viktiga beteenden och slutligen hitta lösningar som ökar viktiga beteenden.

– De flesta utmaningar vi står inför är beteendebaserade och handlar till syvende och sist om att folk behöver göra mer eller mindre av något. Organisationer är ofta bra på att utrycka det önskade beteendet vi vill få som utfall, men har svårt att definiera vilka åtgärder som leder dit. Hoppar vi över analysen och går direkt till lösning blir det ofta fel, säger Niklas Laninge.

Niklas introducerar beteendediagnos som ett systematiskt sätt att identifiera barriärerna som omger det beteende du vill förändra. Modellen bygger på tre faktorer som påverkar vårt beteende; 1. Förmåga = psykologisk och fysisk förmåga 2. Motivation = intention och situation och 3. Möjlighet = sociala och fysiska möjligheter. Är alla dessa tre uppfyllda är sannolikheten stor att vi kommer skapa den beteendeförändring vi önskar. Slutligen kan man använda sig av beteendeförändringstekniker som en metod för att adressera specifika barriärer inom förmåga, motivation och möjlighet.

Beteendeförändringstekniker för att skapa storskalig beteendeförändring

Om barriären är brist på förmåga kan du pröva att instruera hur beteendet utförs.

Exempel från verkligheten: För att undvika vattenbrist under sommaren uppmanade kommunen poolägare att fylla på sina pooler i etapper så att vattenanvändningen kunde planas ut.

En annan beteendeförändringsteknik vid brist på förmåga är att informera om konsekvenser. Exempel från verkligheten: För att få sopsorterare att sortera rätt sattes klisterlappar upp som informerade om de negativa ekonomiska konsekvenser som blir resultatet av nedskräpning och felsortering.

Om barriären istället är brist på möjligheter är en taktik att addera prompts.

Exempel från verkligheten: För att öka lojalitet och engagerade tidningsprenumeranter skickades ett mail i onboardingen av nya prenumeranter om att ladda ned appen och sätta på notiser.

Att använda sociala jämförelser är ytterligare en beteendeförändringstaktik vid brist på möjligheter. Exempel från verkligheten: För att öka hälsosamma vanor bland barnfamiljer sattes skyltar upp i matbutiken om att ett specifikt bröd ofta väljs av många andra barnfamiljer som vill äta hälsosamt, vilket ökade försäljningen markant.

För den tredje barriären, brist på motivation, kan man använda sig av incitament, vilket innebär att man informerar målgruppen om att önskat beteende kommer med en belöning eller att ett oönskat beteende kommer med en bestraffning.

Exempel: För att få barnfamiljer att välja hälsosammare val i matbutiken rabatterade man priset på nyckelhålsmärkta varor.

Feedback är ytterligare en taktik man kan använda sig av vid brist på motivation, vilket innebär att man förser användaren med feedback som visar om hen gjort rätt eller fel.

Exempel från verkligheten: För att få försörjningsstödstagare att börja jobba med kommunens digitala verktyg byggdes ett feedbacksystem till kommunens guider, så de kunde se hur det gick i deras ärenden. Genom feedback och tips på åtgärder ledde detta till att aktiviteten ökade med 400 % i verktyget.

Den sista taktiken att använda sig av vid brist på motivation är målåtagande. Det innebär att man hjälper användaren att åta sig ett mål, gärna ihop med andra.

Exempel från verkligheten: För att få nyinskrivna invånare att använda kommunens jobbsökarverktyg försåg man dem med en checklista med fem uppgifter för att komma igång. De fick också göra ett åtagande och fylla i vilket datum de skulle vara klara med uppgifterna och återrapportera till kommunen.

Tips! Om du vill fördjupa dig ytterligare i hur beteendeinsikter skapar storskalig beteendeförändring, lyssna på Niklas Laninge när han gästar Sobonapodden.

Del 1: Beteendeinsikter med Niklas Laninge, del 1

Del 2: Beteendeinsikter med Niklas Laninge, del 2

 

Välkommen på våra medlemsdagar i Malmö 22-23 maj 2024!

Sobonadagarna bjuder på spaningar och samtal om allt från ledarskap och verksamhetsutveckling till digitalisering, AI och kompetensförsörjning i samhällsbärande verksamheter. Tillsammans lyfter vi blicken mot de viktigaste framtidsfrågorna.

Årets tema är: Framtidens arbetsgivare - ledarskap och kompetensförsörjning i en ny digital era

Vem kan gå på Sobonadagarna?
Sobonadagarna är ett event för dig som är medlem i Sobona. Våra medlemsdagar riktar sig till dig som är vd, förbundschef eller motsvarande, styrelseordförande, HR-ansvarig, HR-specialist, personalansvarig eller motsvarande i ett kommunalt företag.

Ja, jag vill anmäla mig till Sobonadagarna 2024

Shira Cohen

Projektledare

Populärt just nu

De senaste nyheterna direkt i din inkorg

Få koll på det senaste från Sobona och våra medlemmar, de kommunala företagen. Genom att prenumerera på nyhetsrummet blir du notifierad via mejl så fort vi publicerar nyheter eller pressmeddelanden.

Prenumerera på nyheter och pressmeddelanden
Publicerad: 29 januari, 2024 | Senast uppdaterad: 31 januari, 2024

Relaterat innehåll