Tillsyn, skötsel och underhåll av fastighet - bas

Yrkesprofilen tillsyn, skötsel och fastighet - bas kan användas inom Sobonas bransch Fastigheter Länk till annan webbplats. och ingår i Sobonas branschvalideringsmodell. Yrkesprofilen riktar sig till individer som saknar utbildning och erfarenhet men visat intresse för branschen. Nyanställda kan också ses som en primär målgrupp i syfte att strukturera och säkerställa lärande.

Att arbeta med tillsyn, skötsel och underhåll av fastighet kan innebära mångfacetterade arbetsuppgifter kopplade till flera olika yrkesområden. Organisering av arbetets utformning och innehåll kan därför variera beroende på typ av fastighet/er och uppdragets utformning.

Kompetensområdet Tillsyn, skötsel och underhåll av fastighet – bas syftar till att skapa en grund för fortsatt lärande och arbete inom kompetensområdet genom att ge möjlighet för individer som har ringa eller ingen erfarenhet inom området att tillägna sig kunnande inom flera delkompetensområden.

Tillsyn, skötsel och underhåll av fastighet – bas speglar också, på en lägre nivå, kvalifikationen ”Tillsyn, skötsel och underhåll av fastighet”, vilket påvisar och möjliggör anställningsbarhet och progression inom området.

Vidare kan yrkesprofilen öppna upp för samverkan mellan olika aktörer i syfte att utveckla och hitta nya vägar gällande kompetensförsörjning och kompetensutveckling.

Modulerna i yrkesprofilen

Profilen består till sin helhet av 15 moduler. Modulerna, som är en beskrivning av vad en individ förväntas förstå, veta och kunna utföra inom ett specifikt avgränsat område relevanssäkras gällande innehåll vart fjärde år.

Modulerna syftar till att skapa förutsättningar för fördjupad kartläggning, synliggörande och erkännande av strukturerat lärande på arbetsplatsen, validering av befintliga medarbetare, förenklad och strukturerad introduktion av nya medarbetare, skapande av utbildningar eller andra kompetenshöjande insatser.

Säkerställa kunnande till rätt nivå

Målet är att säkerställa kunnande till rätt nivå hos enskilda individer, identifiera och åtgärda eventuella kompetensglapp samt att arbetsplatsen ska kunna fungera som en erkänd lärmiljö.

Vidare kan yrkesprofilen öppna upp för samverkan mellan olika aktörer i syfte att utveckla och hitta nya vägar gällande kompetensförsörjning och kompetensutveckling.

Modellen innefattar tre yrkesprofiler med olika nivåer och inriktningar inom området tillsyn, skötsel och underhåll av fastighet.

Utifrån syfte, förutsättningar och behov både för verksamhet och individ, väljer man den yrkesprofil och de moduler som är relevanta.

Utvecklingen av yrkesprofilerna har skett tillsammans med Sobonas branschråd fastighet Länk till annan webbplats. med delfinansiering av Arbetsförmedlingen Länk till annan webbplats..

Yrkesprofilen har utvecklats av Sobona i samverkan med Nordiskt Valideringsforum och yrkeskunniga från ett flertal olika organisationer inom branschen.

En panel med dessa representanter har kvalitetssäkrat yrkesprofilen:

galve-energi-2

Kunskaper och färdigheter för yrkesrollen

Ergonomi, säkerhet och risker inom arbetsmiljö

Kunskaper

  • Redogöra för begreppet ergonomi ur ett fysiskt och psykosocialt perspektiv.
  • Beskriva hur skador och sjukdomar kopplade till den fysiska och psykosociala arbetsmiljön kan uppstå och förebyggas.
  • Beskriva skillnaden mellan dynamiskt och statiskt muskelarbete.
  • Förklara vikten av att arbeta med ett ergonomiskt och förebyggande perspektiv, för att undvika arbetsskador.
  • Redogöra för betydelsen av och syftet med återhämtning och friskvård för det allmänna välbefinnandet.
  • Förklara syftet med och ge exempel på mikropaus och pausövning.
  • Redogöra för den grundläggande brandsäkerheten på arbetsplatsen.
  • Redogöra för rutiner vid brand, tillbud och olyckor.
  • Beskriva sin egen och andras ansvarsroller för arbetsmiljö och säkerhet.
  • Beskriva skillnad mellan fysisk och psykosocial arbetsmiljö, möjliga risker och hur man kan arbeta förebyggande.
  • Redogöra för regler och rutiner för den skyddsutrustning som finns på arbetsplatsen.
  • Resonera kring effekter av arbetsbelastning och förebyggande åtgärder.
  • Ge exempel på situationer vid risk om hot och våld och hur det kan förebyggas.
  • Redogöra för arbetsplatsens rutiner och rapportering kring hot och våld.
  • Beskriva innebörden av och rutiner vid ensamarbete.

Färdigheter

  • Arbeta förebyggande för att uppnå en balanserad fysisk och psykosocial arbetsbelastning.
  • Utföra arbetsmoment ur ett ergonomiskt perspektiv och med hänsyn tagen till det personliga välbefinnandet.
  • Använda första-hjälpen utrustning, samt eventuell hjärtstartare
  • Använda föreskriven skyddsutrustning.

Interpersonell kommunikation, service och bemötande

Kunskaper

  • Beskriva olika typer av interpersonell kommunikation och vikten av anpassning utifrån situation och målgrupp.
  • Förklara begreppet och betydelsen av icke-verbal kommunikation.
  • Förklara begreppet sändare-tolkning-mottagare.
  • Beskriva innebörd och betydelse av god service och gott kundbemötande.
  • Beskriva sambandet mellan god kunskap om arbetsplatsens varor/tjänster och leverans av god service.
  • Förklara skillnaden mellan privat, personligt och professionellt ur ett bemötandeperspektiv.
  • Redogöra för grunderna i konflikthantering.
  • Beskriva hur man på ett professionellt sätt hanterar konfliktliknande situationer.
  • Resonera kring och ge exempel på diskrimineringsgrunder och diskrimineringshandlingar.
  • Reflektera över begrepp som tillgänglighet, jämställdhet och mångfald inom likabehandling och diskriminering.
  • Ge exempel på hur man kan arbeta förebyggande och främjande för att motverka diskriminering.

Färdigheter

  • Anpassa kommunikation utifrån situation och/eller målgrupp.
  • Säkerställa samsyn med kund och återkoppla i tid enligt överenskommelse.
  • Tillämpa god service, bemötande och förhållningssätt utifrån arbetsplatsens instruktioner.
  • Hantera stressiga situationer med bibehållet fokus på god service.
  • Förhålla sig till lagar och krav på säkerhet, även i situation då de inte stämmer överens med kundens önskemål och/eller handlingar.
  • Göra avgränsningar utanför eget ansvarsområde vid konflikt och hänvisa frågor vidare i organisationen

Planera för och utföra det egna dagliga arbetet

Kunskaper

  • Redogöra för faktorer som påverkar planering av det egna arbetet.
  • Redogöra för hur samplanering, respektive brist på samplanering, med kollegor, kund och annan aktör kan påverka arbetet.
  • Redogöra för hur insatser som påverkar kund planeras och informeras.
  • Redogöra för olika digitala verktyg och system för rapportering och dokumentation.
  • Redogöra för vikten av att dokumentation.

Färdigheter

  • Planera arbetet utifrån uppdrag, underhållsplaner, ekonomi, lagar och föreskrifter med hänsyn till ronderingsschema och ur ett hållbarhetsperspektiv.
  • Göra anpassningar och omprioriteringar utifrån situation.
  • Lösa arbetsrelaterade problem utifrån, mandat, behörighet, kunskap, behov och situation, samt ge förslag på lösningar till avvikelser och förbättringar i förebyggande syfte.
  • Rapportera till och kontakta rätt person vid behov.
  • Hantera digitala verktyg och system för rapportering och dokumentation.
  • Rapportera och informera muntligt.
  • Uppvisa en serviceinriktad attityd och möta kunder med respekt och utifrån ett professionellt förhållningssätt.

Städning av trappor och entréer

Kunskaper

  • Förklara syftet med att städa utifrån, hygien, ekonomi, miljö samt betydelsen för minskad spridning av mikroorganismer.
  • Redogöra för riktlinjer för personlig hygien.
  • Ge exempel på innehåll i en arbetsinstruktion.
  • Ge exempel på olika städsystem och städmetoder för städning av trappor och entréer.
  • Redogöra för i vilken ordning städning ska ske i trappor och entréer.
  • Förklara piktogram, farosymboler och varningstexter gällande kemiska medel.
  • Ge exempel på arbetsredskap som underlättar arbetet ur ett ergonomiskt perspektiv.

Färdigheter

  • Följa riktlinjer för personlig hygien.
  • Följa arbetsinstruktioner.
  • Rapportera avvikelser och sådant som måste åtgärdas.
  • Utföra städning av trappor och entréer med rätt system och metod, på ett korrekt, säkert sätt och med hänsyn tagen till miljö och hygien.
  • Hantera förekommande redskap och maskiner på ett korrekt och säkert sätt.
  • Välja och använda rätt kemiskt medel, till rätt dosering, på ett säkert sätt, samt använda för ändamålet rätt skyddsutrustning.
  • Använda arbetsredskap som underlättar arbetet och avlastar de egna kroppen på ett korrekt sätt.

Grunderna i tillsyn, rondering, underhåll och reparationer av fastighet

Kunskaper

  • Förklara vad ett ronderingsschema är.
  • Förklara vad en arbetsorder är.

Färdigheter

  • Utifrån ronderingsschema och instruktioner utföra tillsyn, funktionskontroll, service och underhåll på ett korrekt och säkert sätt.
  • Utföra felhjälpande reparationer och underhåll utifrån arbetsorder och instruktioner.
  • Hantera förekommande redskap, verktyg, maskiner och mätinstrument på ett säkert, ekonomiskt och för miljön korrekt sätt.
  • Rapportera och dokumentera enligt gällande rutiner.

Felsökning och underhåll av fastighetens takavvattning

Kunskaper

  • Utföra felsökning på ett säkerhetsmedvetet sätt utifrån givna instruktioner
  • Under handledning åtgärda fel och underhåll av befintliga installationer
  • Avrapportera utfört arbete

Felsökning och underhåll av fastighetens klimatskal

Färdigheter

  • Utföra felsökning på ett säkerhetsmedvetet sätt utifrån givna instruktioner
  • Under handledning åtgärda fel och underhåll av befintliga installationer
  • Avrapportera utfört arbete

Felsökning och underhåll av fastighetens av trappor, entréer och andra gemensamhetsutrymmen

Färdigheter

  • Utföra felsökning på ett säkerhetsmedvetet sätt utifrån givna instruktioner
  • Under handledning åtgärda fel och underhåll av befintliga installationer
  • Avrapportera utfört arbete

Enklare VVS- och elarbeten

Färdigheter

  • Utföra enklare el-installationsarbeten under handledning
  • Utföra felsökning och underhåll av befintliga el-installationer
  • Utföra enklare VVS-installationsarbeten under handledning
  • Utföra felsökning och underhåll av befintliga VVS-installationer
  • Arbeta på ett säkerhetsmedvetet sätt
  • Avrapportera utfört arbete

Ergonomi, säkerhet och risker inom arbetsmiljö

Kunskaper

  • Redogöra för begreppet ergonomi ur ett fysiskt och psykosocialt perspektiv.
  • Beskriva hur skador och sjukdomar kopplade till den fysiska och psykosociala arbetsmiljön kan uppstå och förebyggas.
  • Beskriva skillnaden mellan dynamiskt och statiskt muskelarbete.
  • Förklara vikten av att arbeta med ett ergonomiskt och förebyggande perspektiv, för att undvika arbetsskador.
  • Redogöra för betydelsen av och syftet med återhämtning och friskvård för det allmänna välbefinnandet.
  • Förklara syftet med och ge exempel på mikropaus och pausövning.
  • Redogöra för den grundläggande brandsäkerheten på arbetsplatsen.
  • Redogöra för rutiner vid brand, tillbud och olyckor.
  • Beskriva sin egen och andras ansvarsroller för arbetsmiljö och säkerhet.
  • Beskriva skillnad mellan fysisk och psykosocial arbetsmiljö, möjliga risker och hur man kan arbeta förebyggande.
  • Redogöra för regler och rutiner för den skyddsutrustning som finns på arbetsplatsen.
  • Resonera kring effekter av arbetsbelastning och förebyggande åtgärder.
  • Ge exempel på situationer vid risk om hot och våld och hur det kan förebyggas.
  • Redogöra för arbetsplatsens rutiner och rapportering kring hot och våld.
  • Beskriva innebörden av och rutiner vid ensamarbete.

Färdigheter

  • Arbeta förebyggande för att uppnå en balanserad fysisk och psykosocial arbetsbelastning.
  • Utföra arbetsmoment ur ett ergonomiskt perspektiv och med hänsyn tagen till det personliga välbefinnandet.
  • Använda första-hjälpen utrustning, samt eventuell hjärtstartare
  • Använda föreskriven skyddsutrustning.

Interpersonell kommunikation, service och bemötande

Kunskaper

  • Beskriva olika typer av interpersonell kommunikation och vikten av anpassning utifrån situation och målgrupp.
  • Förklara begreppet och betydelsen av icke-verbal kommunikation.
  • Förklara begreppet sändare-tolkning-mottagare.
  • Beskriva innebörd och betydelse av god service och gott kundbemötande.
  • Beskriva sambandet mellan god kunskap om arbetsplatsens varor/tjänster och leverans av god service.
  • Förklara skillnaden mellan privat, personligt och professionellt ur ett bemötandeperspektiv.
  • Redogöra för grunderna i konflikthantering.
  • Beskriva hur man på ett professionellt sätt hanterar konfliktliknande situationer.
  • Resonera kring och ge exempel på diskrimineringsgrunder och diskrimineringshandlingar.
  • Reflektera över begrepp som tillgänglighet, jämställdhet och mångfald inom likabehandling och diskriminering.
  • Ge exempel på hur man kan arbeta förebyggande och främjande för att motverka diskriminering.

Färdigheter

  • Anpassa kommunikation utifrån situation och/eller målgrupp.
  • Säkerställa samsyn med kund och återkoppla i tid enligt överenskommelse.
  • Tillämpa god service, bemötande och förhållningssätt utifrån arbetsplatsens instruktioner.
  • Hantera stressiga situationer med bibehållet fokus på god service.
  • Förhålla sig till lagar och krav på säkerhet, även i situation då de inte stämmer överens med kundens önskemål och/eller handlingar.
  • Göra avgränsningar utanför eget ansvarsområde vid konflikt och hänvisa frågor vidare i organisationen

Planera för och utföra det egna dagliga arbetet

Kunskaper

  • Redogöra för faktorer som påverkar planering av det egna arbetet.
  • Redogöra för hur samplanering, respektive brist på samplanering, med kollegor, kund och annan aktör kan påverka arbetet.
  • Redogöra för hur insatser som påverkar kund planeras och informeras.
  • Redogöra för olika digitala verktyg och system för rapportering och dokumentation.
  • Redogöra för vikten av att dokumentation.

Färdigheter

  • Planera arbetet utifrån uppdrag, underhållsplaner, ekonomi, lagar och föreskrifter med hänsyn till ronderingsschema och ur ett hållbarhetsperspektiv.
  • Göra anpassningar och omprioriteringar utifrån situation.
  • Lösa arbetsrelaterade problem utifrån, mandat, behörighet, kunskap, behov och situation, samt ge förslag på lösningar till avvikelser och förbättringar i förebyggande syfte.
  • Rapportera till och kontakta rätt person vid behov.
  • Hantera digitala verktyg och system för rapportering och dokumentation.
  • Rapportera och informera muntligt.
  • Uppvisa en serviceinriktad attityd och möta kunder med respekt och utifrån ett professionellt förhållningssätt.

Städning av trappor och entréer

Kunskaper

  • Förklara syftet med att städa utifrån, hygien, ekonomi, miljö samt betydelsen för minskad spridning av mikroorganismer.
  • Redogöra för riktlinjer för personlig hygien.
  • Ge exempel på innehåll i en arbetsinstruktion.
  • Ge exempel på olika städsystem och städmetoder för städning av trappor och entréer.
  • Redogöra för i vilken ordning städning ska ske i trappor och entréer.
  • Förklara piktogram, farosymboler och varningstexter gällande kemiska medel.
  • Ge exempel på arbetsredskap som underlättar arbetet ur ett ergonomiskt perspektiv.

Färdigheter

  • Följa riktlinjer för personlig hygien.
  • Följa arbetsinstruktioner.
  • Rapportera avvikelser och sådant som måste åtgärdas.
  • Utföra städning av trappor och entréer med rätt system och metod, på ett korrekt, säkert sätt och med hänsyn tagen till miljö och hygien.
  • Hantera förekommande redskap och maskiner på ett korrekt och säkert sätt.
  • Välja och använda rätt kemiskt medel, till rätt dosering, på ett säkert sätt, samt använda för ändamålet rätt skyddsutrustning.
  • Använda arbetsredskap som underlättar arbetet och avlastar de egna kroppen på ett korrekt sätt.

Grunderna i tillsyn, rondering, underhåll och reparationer av fastighet

Kunskaper

  • Förklara vad ett ronderingsschema är.
  • Förklara vad en arbetsorder är.

Färdigheter

  • Utifrån ronderingsschema och instruktioner utföra tillsyn, funktionskontroll, service och underhåll på ett korrekt och säkert sätt.
  • Utföra felhjälpande reparationer och underhåll utifrån arbetsorder och instruktioner.
  • Hantera förekommande redskap, verktyg, maskiner och mätinstrument på ett säkert, ekonomiskt och för miljön korrekt sätt.
  • Rapportera och dokumentera enligt gällande rutiner.

Felsökning och underhåll av fastighetens takavvattning

Kunskaper

  • Utföra felsökning på ett säkerhetsmedvetet sätt utifrån givna instruktioner
  • Under handledning åtgärda fel och underhåll av befintliga installationer
  • Avrapportera utfört arbete

Felsökning och underhåll av fastighetens klimatskal

Färdigheter

  • Utföra felsökning på ett säkerhetsmedvetet sätt utifrån givna instruktioner
  • Under handledning åtgärda fel och underhåll av befintliga installationer
  • Avrapportera utfört arbete

Felsökning och underhåll av fastighetens av trappor, entréer och andra gemensamhetsutrymmen

Färdigheter

  • Utföra felsökning på ett säkerhetsmedvetet sätt utifrån givna instruktioner
  • Under handledning åtgärda fel och underhåll av befintliga installationer
  • Avrapportera utfört arbete

Enklare VVS- och elarbeten

Färdigheter

  • Utföra enklare el-installationsarbeten under handledning
  • Utföra felsökning och underhåll av befintliga el-installationer
  • Utföra enklare VVS-installationsarbeten under handledning
  • Utföra felsökning och underhåll av befintliga VVS-installationer
  • Arbeta på ett säkerhetsmedvetet sätt
  • Avrapportera utfört arbete