Kundservicemedarbetare – VA

Underhållstekniker VA

Kundservicemedarbetare – VA riktar sig till de som arbetar med kundservice i organisationer inom branschen.

I rollen som Kundservicemedarbetare − VA står man ofta som första kontakt med kunden, och därmed representant för företaget, för att besvara frågor, ge information om verksamhetens tjänster och produkter eller i andra kundärenden. Rollen innebär ofta administration och ärendehantering i företagsspecifika digitala system varför grundläggande datorkunskaper är nödvändigt. Servicetänk och gott kundbemötande är viktigt egenskaper för yrkesrollen

Kundservicemedarbetare - VA består till sin helhet av sex sammanhängande moduler. Modulerna, som är en beskrivning av vad en individ förväntas förstå, veta och kunna utföra inom ett specifikt avgränsat område relevanssäkras gällande innehåll vart fjärde år.

Kundservicemedarbetare – VA och dess moduler syftar till att skapa förutsättningar för fördjupad kartläggning, synliggörande och erkännande av strukturerat lärande på arbetsplatsen, validering av befintliga medarbetare, skapande av utbildningar eller andra kompetenshöjande insatser samt för kravställande i upphandlingar

Säkerställa kunnande till rätt nivå

Målet är att säkerställa kunnande till rätt nivå i målgruppen vid rekrytering, kompetensutveckling och för att uppfylla kvalitetskrav ställda i bland annat upphandlingar.

Vidare kan kundservicemedarbetare - VA öppna upp för samverkan mellan olika aktörer i syfte att utveckla och hitta nya vägar gällande kompetensförsörjning och kompetensutveckling.

Yrkesprofilen har utvecklats av Sobona i samverkan med Nordiskt Valideringsforum i nära samarbete med Svenskt Vatten och yrkeskunniga inom området.

galve-energi-2

Yrkesprofil Kundservicemedarbetare

Kundservicemedarbetare ingår som en av flera yrkesprofiler inom branschvalideringsmodellen för vatten och avlopp.

Yrkesprofilen i sin helhet ligger på en nivå motsvarande SeQF-nivå-4. Innehållet i enskilda moduler ligger på nivå 3 och 4.

Nivån sätts framför allt utifrån djupet på de kunskaper och färdigheter som behövs samt självständighet i utförandet av arbetsuppgifterna som krävs

Nivå 3

Individen kan på egen hand välja, värdera och använda information för att kunna utföra uppgifter, såväl på egen hand som i grupp, inom givna tidsramar.

Individen kan också ta ansvar för sitt eget lärande, att uppgifter slutförs samt att värdera egna och gemensamma resultat.

Nivå 4

Individen har fördjupade kunskaper inom ett specifikt område, vilket innefattar att välja och använda relevanta begrepp, teorier, modeller och metoder för att utföra definierade uppgifter inom givna tidsramar.

Individen kan ta initiativ, reflektera och organisera och utföra uppgifter självständigt, kritiskt värdera, förhålla sig till och dra slutsatser gällande valet av källor och gemensamma resultat.

Individen kan också ta ansvar i samarbete med andra och i viss utsträckning leda och utvärdera andras arbete.

Läs mer om de olika nivåerna. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Målgrupp

Kundservicemedarbetare – VA riktar sig till de som arbetar med kundservice i organisationer inom branschen. Denna profil används för att synliggöra arbetsplatslärande och kompetensutveckling för praktikanter, nyanställda och anställda inom kundservice. Individen ska ha en god språknivå för att läsa, skriva, prata och förstå svenska på ett professionellt sätt.

Yrkesprofilen utvecklades under 2024

Det avslutande samsynsmötet ägde rum 2024-10-17. I relevanssäkringsprocessen har följande organisationer deltagit med representanter: Kalmar Vatten Länk till annan webbplats., Kommunal Länk till annan webbplats., Kretslopp och Vatten Göteborg stad Länk till annan webbplats., Nodava AB - Norra Dalarnas Vatten & Avfall Länk till annan webbplats., Nodra AB Länk till annan webbplats., NSVA - Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp Länk till annan webbplats., NVOA - Nacka vatten och avfall AB Länk till annan webbplats., Svenskt Vatten Länk till annan webbplats., Swecon Nordic AB, Söderhamn Nära Länk till annan webbplats., Tekniska Verken i Kiruna AB Länk till annan webbplats., Uppsala Vatten och Avfall AB Länk till annan webbplats., Vakin Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Yrkeshögskolan SKY Länk till annan webbplats., Österlen VA Länk till annan webbplats. samt Sobona AB. Länk till annan webbplats.

Nedladdningsbara dokument