Se filmen från föreläsningen
Hur får vi Gen Z att upptäcka energibranschen?
I Generation Z finns energibranschens framtida medarbetare. Men hur når vi dem, och vilka budskap fungerar bäst? Energiföretagen Sverige har undersökt vad som utmärker gen Z samt hur de ser på utbildningsval och energibranschen som potentiell karriärväg.
För att stötta energibranschens långsiktiga arbete med kompetensförsörjning har Energiföretagen Sverige Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. genomfört en målgruppsanalys. Denna analys ligger till grund för att utforma kommunikationsstrategier som effektivt når Gen Z med rätt budskap och genom rätt kanaler.
Analysen har genomförts av kommunikationsbyrån Spoon och undersökningsföretaget Demoskop, på uppdrag av Energiföretagen Sverige.
Vad utmärker generation Z?
Generation Z är födda mellan 1997 och 2012. De värdesätter familj och vänner högt. Tre av fyra uppger att de har en nära relation till sina föräldrar. Hälsa är viktigt för dem, även om de tillbringar mycket tid stillasittande, vilket ofta leder till mindre vardagsmotion.
– Många upplever en oro för ekonomin och känner att samhället rör sig i fel riktning. Många tror inte att de kommer ha det lika bra som tidigare generationer, berättar Greta Hjortzberg. Den här osäkerheten gör dem trygghetssökande, vilket speglas i deras karriärval.
Gaming och autenticitet – två nycklar till Gen Z
Vad engagerar Gen Z? Två tydliga ytterligheter står ut:
- Gaming
- Autentiska ofiltrerade upplevelser.
Cirka en fjärdedel identifierar sig som gamers, och uppåt 90 procent spelar regelbundet. För många är drömmen att arbeta med spelutveckling.
– Vi ser en trend där unga söker det äkta och genuina. De är trötta på det tillrättalagda och ytliga, vilket ställer höga krav på hur vi kommunicerar med dem, förklarar Greta Hjortzberg.
Vi ser en trend där unga söker det äkta och genuina. De är trötta på det tillrättalagda och ytliga, vilket ställer höga krav på hur vi kommunicerar med dem.
Greta Hjortzberg
ansvarig kompetensförsörjning, Energiföretagen Sverige
När börjar unga tänka på sin framtid?
Gen Z börjar fundera på karriärval redan i högstadiet. Här är några insikter från analysen:
- De börjar fundera på yrkesval redan i 8:an, ofta i dialog med familj och vänner.
- I 9:an söker de information strukturerat och målinriktat. Skolans resurser, olika plattformar, sociala media och personliga kontakter är viktiga.
- De förlitar sig på en kombination av informationskällor.
- Intresse och karriärsmål avgör prioriteringar i valen.
- Programinnehållet är viktigare än skolans rykte eller kompisars val.
– Yrkesprogrammen är relativt okända och de har låg status. Gen Z har också en liten kännedom om energibranschen och vad det innebär att arbeta inom den, förklarar Greta Hjortzberg.
Yrkesprogrammen är relativt okända och de har låg status. Gen Z har också en liten kännedom om energibranschen och vad det innebär att arbeta inom den.
Greta Hjortzberg
ansvarig kompetensförsörjning, Energiföretagen Sverige
För de som ska söka till högskola och universitet är ämnesområde och karriärmöjligheter viktigast. Även här är kännedomen låg om energibranschen, dess yrken och jobbmöjligheter.
När Gen Z väljer arbetsgivare
När Gen Z väljer arbetsgivare, söker de framför allt trygghet och stabilitet. Företag som Försvarsmakten, Saab, och stora banker lockar för att de signalerar säkerhet.
Energibranschen behöver synas mer i dessa sammanhang och visa varför den är en trygg och givande karriärväg. Ingen gymnasieelev nämnde att energibranschen verkar vara en bransch som de ville arbeta inom.
Vilken är sweetspoten?
Vad kan energibranschen erbjuda Gen Z som de vill ha? Här är några aspekter:
- Trygghet
- Samhällsnytta
- God arbetsmiljö
- Work-life balance.
Sammantaget är detta ett kommunikativt påverkansfönster.
Utmaningar och lösningar
Generationen vill göra gott men vet inte hur → Vi visar att grundpremissen i energibranschen är att hjälpa samhället i energiomställningen.
Gen Z är annonstrött och allergiska mot traditionell reklam → Vi går social först och jobbar med format och tonalitet som målgruppen gillar.
De söker trygghet och saknar framtidstro → Vi visar ett positivt tryggt alternativ där man gör gott. En bransch som är i stort behov av duktiga medarbetare. Och en bransch som är positiv för klimatet.
Konceptet Energiboosten skapar engagemang genom autenticitet
Energiboosten är ett initiativ och ett koncept som knyter an till gamingkulturen och ungdomarnas internetvanor. Med humor, positivitet och äkthet siktar konceptet på att nå unga där de är – i sociala flöden, på spelplattformar och i andra digitala miljöer.
– Tanken är att skapa innehåll som känns rätt och relevant för målgruppen, säger Greta Hjortzberg. Det handlar om att visa att energibranschen erbjuder stabila jobb med bra arbetsmiljö och en chans att göra något gott för samhället.
Energiföretagen går först ut brett i sociala media som leder in de unga på en webbsida med utbildningar och jobb inom energibranschen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
De bygger också på med sajter där unga tar del av utbildningsinformation och information om yrken, som exempelvis gymnasium.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
TV-serien Högspänning är ett samarbete mellan Vattenfall och Skellefteå Kraft som visar personer i energibranschen och deras arbete för att elen i Sverige ska fungera tryggt och säkert. Se alla säsonger av Högspänning på Viaplay Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Greta Hjortzberg avslutar med dessa konkreta tips:
- Tänk nytt – våga testa nya idéer.
- Samarbeta mer – tillsammans når vi längre.
- Att vända attityder tar tid – ha tålamod.
Moderator frågar om medlemsföretagen kan använda innehållet från Energiboosten?
– Ja, absolut! Detta är inte en kampanj, utan en långsiktig satsning, förklarar Greta Hjortzberg. Det är en förutsättning att fler företag använder och sprider Energiboosten för att vi ska lyckas nå gen Z.
Nedladdningsbara dokument
Dela sidan