Se filmen från föreläsningen
Strategisk kompetensförsörjning – så fortsätter vi framåt!
Conny Larsson, kanslichef Sobonas Kompetenskansli, och Anna Lejestrand, enhetschef kommunikation, Energiföretagen Sverige reflekterar över konferensens huvudpunkter och de mest prioriterade frågorna för energibranschens kompetensförsörjning.
Vad tar ni med er från dagen?
Anna Lejestrand poängterar att "business as usual" inte längre räcker för att möta de utmaningar kring kompetens som energibranschen står inför.
– Som Greta Hjortzberg lyfte tidigare, måste vi hitta sätt att attrahera unga talanger till branschen. Tekniksprånget är ett utmärkt verktyg för att få fler unga att intressera sig för tekniska yrken. Geabs talangprogram är ett inspirerande exempel där företaget har byggt upp ett ambitiöst program som redan implementerats i verksamheten.
– Det finns ingen enkel lösning och inte ett enda verktyg som hanterar alla kompetensutmaningar. En trend som vi ser är att fler företag satsar på att utveckla kompetensen hos sina befintliga medarbetare. Här spelar Omställningsfonden en viktig roll, särskilt när det gäller omställning och kompetensförflyttning, säger Conny Larsson
Branschvalidering är ett bra verktyg för att säkerställa och kvalitetssäkra den kompetens som företagen behöver. Sobona har utvecklat nio nationella yrkesprofiler inom energi och fem nationella yrkesprofiler inom fiber och stadsnät. Förflyttningen inom olika yrkesroller och moduleringen kommer bli än viktigare framöver.
Framgångsfaktorer för energibranschen framåt
– Tekniksprånget har funnits i ett decennium, och i år sökte över 400 personer till programmet. Men vi behöver fler platser. Volymen måste öka, och fler företag borde dra nytta av den här möjligheten, säger Conny Larsson.
Validering och språkpraktik är andra viktiga verktyg för att stärka kompetensförsörjningen i branschen.
Anna Lejestrand menar att kompetensfrågan nu är högt prioriterad, men att företagen också måste omsätta ord till handling.
– Företagen behöver ta sitt ansvar för att säkra framtidens kompetens genom att erbjuda praktikplatser, platser för trainees, prao, LIA och examensarbeten. De behöver också utbilda handledare som kan vägleda och stötta praktikanter på ett genomtänkt sätt. Det är här engagemanget börjar, betonar Anna Lejestrand.
Att engagera ledningen i kompetensförsörjningen
– Stockholm Exergi är ett lysande exempel på hur kompetensförsörjning blir en strategisk fråga på vd-nivå, inte en hr-fråga, säger Anna Lejestrand. Christian Karlsson betonade vikten av att deras vd står bakom och aktivt stödjer insatserna, vilket är avgörande för framgång.
Samverkan och utbildning möter kompetensbehov
Sobona, Energiföretagen Sverige, Arbetsförmedlingen, Luleå Tekniska Universitet och Sveriges Ingenjörer har tillsammans utvecklat två uppdragsutbildningar som ger företag inom energibranschen möjlighet att hitta och utveckla nya talanger. Utbildningarna fokuserar på energiteknik och elkraftteknik, och är ett led i att säkerställa en stabil tillgång på kompetens. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Det är viktigt att samverkan och samarbete sker på flera fronter för att möta utmaningarna inom kompetensförsörjning.
Sobona har precis tagit fram det nya arbetsmarknadsavtalet ÖKA (Överenskommelse för kompetens- och utbildningsanställning). Avtalet syftar till att främja arbetsgivarens och branschens kompetensförsörjning, eftersom det ger arbetsgivaren en möjlighet att anpassa en arbetstagares kunskapsnivå efter företagets kompetensförsörjningsbehov.
Validering som verktyg för kompetensutveckling
– Initialt var validering inriktad på att underlätta inträde på arbetsmarknaden, men nu är den största vinsten att använda verktyget för att utveckla befintliga medarbetares kompetens, säger Conny Larsson.
Luleå Energi är ett utmärkt exempel. De har stora utmaningar med rekrytering. Genom att använda validering kan de själva examinera och godkänna de praktiska moment som krävs för att medarbetarna ska få sina yrkesbevis. Detta ger företaget möjlighet att direkt anpassa utbildningen efter sina egna behov.
– Språkfrågan kommer bli ännu viktigare framöver. Vi måste förstå att det tar tid att lära sig ett nytt språk och att stödjande handledare spelar en avgörande roll, avslutar Conny Larsson.
Tidningen Energi
Tidningen Energi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är den främsta energitidningen i Sverige och den ges ut av Energiföretagen Sverige. Tidningen speglar och bevakar el-, fjärrvärme- och fjärrkylmarknaden ur ett brett perspektiv. Energi kommer ut fyra gånger per år.
Moderator avslutar konferensen och berättar att nästa års Strategisk kompetensförsörjning inom energi äger rum den 8 oktober 2025. Save the date!
Vad är kompetenskansliet?
Kompetenskansliet är en central funktion inom branschvalidering. Kompetenskansliet beställer tjänster för att samordna drift, förvaltning, kvalitetssäkring och vidareutveckling av branschvalideringsmodellen. Det är avropsfunktion för tjänster inom branschvalidering.
Nedladdningsbara dokument
Dela sidan