Först ut i branschen: Nacka vatten och avfall inför krav på validering i upphandling

Nacka vatten och avfall är pionjärer när det kommer till kompetensförsörjning inom avfallshantering och återvinning. För som första bolag i Sverige inför de krav på validering och yrkesbevis i sina upphandlingar. Med stöd av Sobonas partsgemensamma nationella valideringsmodell för avfallshantering och återvinning vill de säkra både kompetens och kvalitet. Ta del av erfarenheter från valideringsarbetet på kretsloppscentralerna i Nacka.

Intervju med

Jan Setréus, avfallschef, Nacka vatten och avfall Maria Campbell, avfallsplanerare, Nacka vatten och avfall Sireh Yaya Jallow, bedömare, Eko-Service Skandinavien Daniel Suilea, sverigechef, Eko-Service Skandinavien Frida Bjerkman, verksamhetsutvecklare kompetensförsörjning och projektledare för Nacka vatten och avfalls valideringsprojekt Mats Rostö, vd, Nacka vatten och avfall och ordförande Sobonas branschråd, Vatten och Miljö

Fakta om Nacka vatten och avfall

Nacka vatten och avfall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är ett kommunalt bolag som bildades 2016. De ansvarar för avfall, vatten och avlopp inom Nacka kommun. Nacka vatten och avfall har inga egna vattenreningsverk eller avloppsreningsverk, utan de köper in tjänster från Stockholm Vatten och Avfall och Käppalaförbundet.

De har tre kretsloppscentraler, men inga egna avfallsbehandlingsanläggningar.

Visionen är att erbjuda Sveriges främsta vatten- och avfallstjänster för en hållbar och kraftfull samhällsutveckling.

Varför validering?

Nacka vatten och avfall står inför stora utmaningar inom kompetensförsörjning. För att möta dessa utmaningar och framtidens behov har de gjort validering till en del av sitt strategiska arbete.

Genom att inkludera validering i upphandlingar säkerställer de att entreprenörer lever upp till branschens krav.

– Som ett ungt bolag har vi haft möjlighet att testa nya strategier, och validering i upphandling är en av dem. Vi ser validering som en investering i både medarbetare och kvalitet, säger Mats Rostö.

Som ett ungt bolag har vi haft möjlighet att testa nya strategier, och validering i upphandling är en av dem. Vi ser validering som en investering i både medarbetare och kvalitet.

Mats Rostö understryker att ledningen måste ta ansvar och driva på arbetet. Validering är ett kraftfullt verktyg och det kräver en genomtänkt strategi.

– Genom validering vill vi synliggöra de kunskaper och den kompetens som medarbetarna besitter och på så sätt stärka yrkesstoltheten, förklarar Frida Bjerkman.

Strukturerat lärande och tydliga förväntningar

Inom Nacka vatten och avfall finns ett tydligt kontinuerligt lärande. Det samma gäller för branschen som helhet.

– Genom att använda Sobonas nationella yrkesprofiler kan lärandet bli mer strukturerat. Det hjälper oss att lära rätt saker inom respektive yrkesroll, säger Frida Bjerkman.

Genom att använda Sobonas nationella yrkesprofiler kan lärandet bli mer strukturerat.

Det är viktigt att ha rätt kompetens inom bolaget; arbetet som utförs på kretsloppscentralerna är komplext.

I yrkesrollerna på kretsloppscentralerna ingår ett stort säkerhetsfokus, medarbetarna ska förstå och ha koll på avfallshierarkin samt ha ett bra kundbemötande, med tanke på att kunderna inte alltid är så kunniga i frågor kring avfallshantering och återvinning.

Validering i praktiken: 18 medarbetare ska få yrkesbevis

Som första bolag i Sverige införde Nacka vatten och avfall krav på validering och yrkesbevis i en av sina upphandlingar. Eko-Service Skandinavien vann upphandlingen och utför nu tjänster på Nacka vatten och avfalls kretsloppscentraler.

Under ett års tid ska 18 av Eko-Services medarbetare få sina yrkeskunskaper validerade enligt Sobonas nationella yrkesprofiler:

De två nationella yrkesprofilerna finns som verktyg i Sobonas valideringsmodell för avfallshantering och återvinning.

Samtliga medarbetare kan få ett yrkesbevis efter genomförd validering.

Planen var att validera elva medarbetare på Eko-Service, men antalet har ökat till 18. Elva personer arbetar heltid; sju personer jobbar helger och extra när det behövs.

Historiskt sett har dessa yrkesroller saknat tydliga krav. Med validering ersätts allmänna utbildningskrav av en konkret och yrkesanpassad kravprofil.

– Tack vare valideringen får vi en större helhetsbild på kompetensen. Vi kan också ha en tydligare förväntansbild mot Eko-Service, menar Jan Setréus.

Tack vare valideringen får vi en större helhetsbild på kompetensen. Vi kan också ha en tydligare förväntansbild mot Eko-Service.

Kommunikation och förankring är nycklar

Av de tre företag som svarade på anbudet kontaktade samtliga Sobonas Kompetenskansli med frågor om kostnader och valideringens genomförande.

När Daniel Suilea på Eko-Service Skandinavien läste upphandlingen undrade han vad validering var. Begreppet var nytt för honom, men han tyckte att det lät bra.

– Problemet med upphandlingar är att bästa pris vinner. Jag funderade över hur mycket tid valideringen skulle ta och vad den skulle kosta, berättar Daniel Suilea.

Han betonar vikten av tydliga upphandlingsdokument. Han säger också att det kändes oklart hur utbildningen skulle genomföras rent praktiskt men allt blev tydligare under valideringsprocessen.

Men det visade sig vara en bra chansning, eftersom Eko-Service tog hem kontraktet.

– Kommunikationen har varit bra mellan alla tre parter. Nacka vatten och avfall har varit tillmötesgående; vi har skapat ett bra samarbete, säger Daniel Suilea.

Hans kollega Sireh Yaya Jallow på Eko-Service Skandinavien är arbetsledare på kretsloppscentralerna och bedömare inom ramen för uppdraget. Maria Campbell är också utbildad bedömare men arbetar mer som beställare och kravställare emot Eko-Service Skandinavien.

Frida Bjerkman är projektledare för valideringsarbetet inom VA och hon är även valideringsstödjare. Hon ser till att projektet håller framfart och att de gör det som de har sagt.

Hur är det att vara bedömare?

– I början kändes det skrämmande. Efter utbildningen tänkte jag: "Hur ska det här gå till?" Men nu, efter att ha validerat yrkeskunskaperna hos två medarbetare, känns det bra, säger Sireh Yaya Jallow.

Sireh Yaya Jallow har validerat yrkeskunskaperna hos sin kollega Joakim som har arbetat på återvinningscentraler i tio år. Joakim kunde svara på alla frågor och gjorde enbart några få kompletteringar.

En annan kollega, Marcin, har också arbetat länge i branschen, men han tyckte det kändes skrämmande i början av valideringen.

– Marcin tyckte frågorna var svåra, men när vi gick igenom dem tillsammans insåg vi att han kunde svaren, berättar Sireh Yaya Jallow.

Från en initial skepsis har de flesta nu omfamnat valideringen, och ser det som en möjlighet att utvecklas i sitt yrke.

Från en initial skepsis har de flesta nu omfamnat valideringen, och ser det som en möjlighet att utvecklas i sitt yrke.

Sireh Yaya Jallow berättar att det finns en fördel med att fler valideras samtidigt. De kan prata med varandra och diskutera, men inte ge varandra svaren.

Fördelar med formativ validering som sker över tid

Det finns fördelar med formativ validering som sker över tid. Lärandet och valideringen sker successivt. Processen lyfter fram individens styrkor och bygger yrkesstolthet.

– Jag säger så här till mina kollegor: du är inte sopgubbe; du är återvinningstekniker, säger Sireh Yaya Jallow med ett skratt.

Hur viktigt är språket för att kunna utföra sitt jobb?

– Jätteviktigt! Vi behöver kunna prata svenska för att göra oss förstådda och även för att förstå vad en del kunder behöver hjälp med, menar Sireh Yaya Jallow.

En del pratar bra svenska, och förstår svenska. Men de har svårare att formulera sig i skrift.

gastrike-vatten-1

Fördelar med att införa validering som en del av upphandlingskrav

Mats Rostö menar att det finns stora fördelar för kommunerna i att ställa krav på utbildad personal. Det höjer statusen på arbetet och bidrar till en jämn kvalitet på kompetens i bemanningen.

Detta leder i sin tur till att besökarna får en mer positiv upplevelse tack vare bättre kunskaper samt service och bemötande.

– Validering i upphandling är en nyckel till att lyfta hela branschen, säger Jan Setréus.

Utmaningar och fördelar med upphandlad personal

Nacka vatten och avfall arbetar enbart med upphandlad personal på sina kretsloppscentraler. En fördel är att de kan fokusera mer på att utveckla företagets miljöprestanda och att bygga bolaget.

– En annan fördel är att Eko-Service har ett större nätverk med medarbetare som är större än vårt nätverk. I egen regi hade det varit utmaningar att hitta medarbetare i en vikariepool, förklarar Jan Setréus.

En annan fördel är att medarbetarna många gånger har arbetat på andra återvinningscentraler och tar med sig tips och idéer från hur man arbetar där.

– Genom upphandlad personal köper vi flexibilitet, förutsägbarhet och erfarenhet, förklarar Jan Setréus.

Daniel Suilea tycker att det är bra att Nacka vatten och avfall ställer krav på kunskaper genom validering, eftersom han ser fördelar med välutbildad personal.

Lärdomar från valideringen

Resan har inte varit utan utmaningar. Jan Setréus lyfter fram vikten av att förankra initiativ internt från början.

– Vi hade behövt avsätta mer tid och resurser. Men vi har lärt oss mycket som vi tar med oss till framtida projekt. Trots utmaningarna är vi alla överens om att validering är här för att stanna.

Framtidsvisioner: Höja statusen i branschen

Mats Rostö ser validering som ett sätt att både förbättra kvaliteten i arbetet och höja yrkets status.

– Validering ger oss jämnare kvalitet och bättre kundbemötande, vilket skapar en mer positiv upplevelse för besökarna på kretsloppscentralerna. Vi vill inspirera andra aktörer att följa efter.

Validering ger oss jämnare kvalitet och bättre kundbemötande, vilket skapar en mer positiv upplevelse för besökarna på återvinningscentralerna. Vi vill inspirera andra aktörer att följa efter.

Medel från Omställningsfonden för validering inom VA

Nacka vatten och avfall har beviljats ekonomiskt stöd från Omställningsfonden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Medlen ska gå till bolagets arbete med yrkesvalidering av medarbetare som är drifttekniker inom anläggning och ledningsnät. Valideringen ska ske mot Sobonas nationella yrkesprofiler:

Samtidigt planerar Nacka vatten och avfall att fortsätta ställa krav på validering och yrkesbevis i kommande upphandlingar.

– Det hjälper oss att bygga ett företag som är redo för framtiden, säger Frida Bjerkman.

Med validering och yrkesbevis som självklara delar i upphandlingar visar Nacka vatten och avfall vägen mot en mer kompetenssäkrad och hållbar bransch. Genom att våga prova nytt sätter de en standard för framtidens avfallshantering och återvinning.

Företag: Nacka vatten och avfall

Deltar i projekt: Yrkesprofilering och validering inom avfallshantering och återvinning

3 take-aways:

  1. Nacka vatten och avfall är först i Sverige med att inkludera krav på validering och yrkesbevis i sina upphandlingar. Detta säkerställer både kvalitet och kompetens hos upphandlade medarbetare.
  2. Validering synliggör medarbetares kunskap, stärker yrkesstolthet och bidrar till jämnare kvalitet och bättre kundbemötande på kretsloppscentralerna.
  3. Intern förankring och resurssättning är avgörande för framgångsrik implementering. Trots initiala utmaningar ser Nacka vatten och avfall validering som en långsiktig strategi för att lyfta branschens status och möta framtidens kompetensbehov.

Läs gärna caset om att branschvalidering har ett stort värde för både företaget och individen på Nacka vatten och avfall.

Kontakt mig gärna vid frågor

Conny Larsson

Chef för kompetenskansliet

Fler case