Att skapa en strategi
Del 4 av 4 handlar om att skapa en strategi.
![](/images/200.2edd111a192bd235f6f7f63f/1730577726197/(2)%20shutterstock_2290096975.jpg)
För de organisationer som ännu inte har någon upparbetad strategi eller som arbetar med att skapa en helt ny strategi kommer här en kort beskrivning av hur arbetet kan gå till och vilka delar som bör inkluderas. Det finns många sätt att arbeta fram en strategi och en mängd metoder att tillgå. Detta är en enkel översikt som omfattar det mest grundläggande för att skapa en strategi som kan verka som ledstång för organisationens resa.
Viktigt att komma ihåg är att många kommunala företag har en ägares eller medlems strategier eller styrande dokument att ta hänsyn till. Om detta är fallet är det viktigt att detta läggs som bottenplatta i arbetet.
Du områden, frågor eller rubriker ni som organisation sedan arbetar med tar avstamp i era behov men dessa fyra områden kan verka som vägledning för arbetet:
Syfte
Besvara frågan om varför ni finns. Vilket syfte har organisationen. Det behöver vara ett tydligt och genomarbetat syfte som skapar goda förutsättningar för det vidare arbetet. Hitta kärnan i företagets identitet och identifiera vad ni bidrar med till er målgrupp.
Vision
Vilken framtid vill organisationen bidra till? Visionen kan formuleras på en mängd olika sätt. Jobba gärna med visualiseringsövningar och framtidsövningar för att skapa en gemensam vision för framtiden.
Identifiera viktiga strategiska områden
Att identifeira strategiska områden är en del av den analys som görs i samband med omvärldsspaningen. Lyft in de delar som ni har bedömt som viktiga för organisationen utifrån skeenden i omvärlden i kombination med hur stor risk eller möjlighet de medför och vilka effekter de får på organisationen.
Definiera strategiska aktiviteter
Att definiera aktiviteter handlar om att omvandla strategin till någonting som skapar en rörelse och möjliggör handling från organisationen. Denna del behöver avvägas mot exempelvis en verksamhetsplan. Se till att behålla ett stort mått flexibilitet i denna del så att strategin verkar möjliggörande och inte inlåsande. Om för detaljerade aktiviteter blir en del av strategin kan det skapa en inlåsning för företaget när omvärlden förändras snabbt.
Det finns en mängd olika rubriker som kan rymmas inom strategin så som kultur, kompetensförsörjning och kommunikation. Alla dessa och fler kan arbetas vidare med utifrån bottenplattan som skapas med syfte, vision och strategiska områden. Det viktigaste är att processen är förankrad och har innehållit en stor portion delaktighet från hela, eller stora delar av organisationen. På så sätt kan strategin bli levande och integrerad i den dagliga verksamheten.