Så stärker Nacka vatten och avfall kompetensförsörjningen genom yrkesvalidering
  • nyhet
  • Kompetensförsörjning
  • Validering
17 januari 2025

Så stärker Nacka vatten och avfall kompetensförsörjningen genom yrkesvalidering

Hur kan ett kommunalt företag säkerställa att rätt kompetens finns – både i dag och i framtiden? På Nacka vatten och avfall har yrkesvalidering blivit en nyckel i arbetet med att möta branschens stora utmaningar.

Med hjälp av nationella yrkesprofiler och stöd från Omställningsfonden har företaget tagit ett innovativt grepp om kompetensutveckling. Arbetet möjliggör både erkännande för befintliga medarbetares kunskaper och öppnar dörren för ny kompetens från andra branscher och nyanlända. En viktig del i projektet är också att utbilda bedömare och säkerställa kvaliteten i valideringsprocessen.

– Valideringen ger våra medarbetare ett formellt erkännande för sin kompetens och stärker samtidigt företaget som helhet, säger Frida Bjerkman, projektledare på Nacka vatten och avfall.

Vill du veta mer om hur validering kan bidra till både kompetensförsörjning och hållbarhet?

Läs hela artikeln där vi går på djupet kring Nacka vatten och avfalls framgångsrika valideringsprojekt – och få konkreta tips för att komma i gång själv!

Conny Larsson

Chef för kompetenskansliet

Populärt just nu

De senaste nyheterna direkt i din inkorg

Få koll på det senaste från Sobona och våra medlemmar, de kommunala företagen. Genom att prenumerera på nyhetsrummet blir du notifierad via mejl så fort vi publicerar nyheter eller pressmeddelanden.

Prenumerera på nyheter och pressmeddelanden
Publicerad: 17 januari, 2025 | Senast uppdaterad: 17 januari, 2025

Relaterat innehåll