kvinna framför laptop
  • Nyhet
  • Sobona
08 januari 2025

Årsinrapportering 2025

Nu är det dags att lämna årsuppgifter inför 2025. Även i år samlar vi in uppgifter tillsammans med Omställningsfonden för fakturering av premien i KOM-KR.

Era uppgifter är vårt underlag när vi debiterar årets medlems- och serviceavgifter. De används också av Omställningsfonden inför deras fakturering av premie i KOM-KR samt återföring från Kammarkollegiet.

Sista inrapporteringsdag är 31 januari 2025.

Serviceavgiften till Sobona är 0,24%. Avgiften baseras på medlemsföretagets totalt utbetalda bruttolön föregående år.

Den lägsta serviceavgiften är oförändrat 0,2 prisbasbelopp (vilket innebär 11 760 kr år 2025) och den högsta serviceavgiften är 11 prisbasbelopp (vilket innebär 646 800 kr år 2025), allt exklusive 25% moms.

Föreningens medlemsavgift är oförändrat 2 000 kr även 2025.

Enligt Sobonas stadgar gäller att om medlemmen inte lämnar uppgifterna räknas senaste årslönesumma upp med inkomstbasbeloppsutveckling gånger två vid beräkning av årets medlemsavgift.

Enligt KOM-KR § 20 betalar arbetsgivaren årligen en premie till Omställningsfonden som motsvarar 0,25% av arbetsgivarens totala lönesumma. Premien består av 0,15% som betalas in enligt lag om grundläggande omställnings- och kompetensstöd på arbetsmarknaden samt ytterligare 0,10% för att finansiera de kollektivavtalade delarna i avtalet. Omställningsfonden, som är en registrerad omställningsorganisation, har enligt KOM-KR i uppdrag att administrera både fakturering av premien om 0,25% och att medel om 0,15% av årslönesumman återförs från staten (via Kammarkollegiet) till arbetsgivare. Ansökan om ersättning samt utbetalning av beslutad ersättning görs av Omställningsfonden.

Den bruttolönesumma som ska rapporteras till Omställningsfonden ska inte inkludera VD:s lön eller styrelsearvoden och förtroendevalda då dessa inte får stöd enl lagen om grundläggande omställnings- och kompetensstöd på arbetsmarknaden.

För medlem i Sobona som omfattas av KFS trygghetsavtal
Medlem i Sobona som omfattas av KFS trygghetsavtal ges fr.o.m. 2022-10-01 en rabatt med 0,10% av lönesumman till dess att pengarna i KFS-Trygghetsfond är slut enligt överenskommelse, se SKR:s Cirkulär 22:10 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Detta innebär att medlem i Sobona som omfattas av KFS trygghetsavtal enbart kommer att motta en faktura för premien om 0,15%.

Mer information om premien i KOM-KR finns på Omställningsfondens hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Frågor om Omställningsfondens administration eller avgift, hänvisas till faktura@omstallningsfonden.se

Så här går det till att rapportera in årsuppgifter

  1. Verifiera din e-postadress
  2. Ett mejl skickas till angiven e-postadress med ämnesraden Nästa steg - länkar till årsinrapportering. I det här mejlet, under rubriken Företagslänkar finns länk/länkar till det/de företag som din e-postadress är kopplad till i vårt medlemsregister.
  3. Följ länken och rapportera in uppgifterna
  4. Ett bekräftelsemejl skickas till din e-postadress med inrapporterade uppgifter. Kontrollera uppgifterna. Om allt stämmer, och du bara ska rapportera för ett företag, så behöver du inte göra något mer. Om du rapporterar för flera företag så går du vidare till nästa företagslänk.

    Om något inte stämmer så har du möjlighet att ändra uppgifterna genom samma länk fram till och med 31 januari 2025.

Frågor och svar

Om årsinrapporteringen

Sista inrapporteringsdag är 31 januari 2025.

Du rapporterar in för ett företag i taget.

När du har verifierat din e-postadress så kommer du att få ett mejl från oss med ämnesraden ''Nästa steg - länkar till årsinrapportering''. I det mejlet finns unika länkar för respektive företag som din e-postadress är kopplad till i vårt medlemsregister. Du rapporterar in genom att följa länkarna, en i taget.

Om något inte stämmer eller om du saknar en länk för något företag kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

Vi samlar in uppgifter tillsammans med Omställningsfonden för fakturering av premie enligt KOM-KR samt ersättning från Kammarkollegiet. Du kan läsa mer om Omställningsfondens administration och premie högre upp på denna sida under rubriken ''Information om uppgifter till Omställningsfonden samt premie”.

De uppgifter som kommer delas med Omställningsfonden är:

  • Årslönesumma
  • Bankgiro/plusgiro
  • E-postadress till den som rapporterade in uppgifterna

Uppgifterna hanteras i enlighet med Omställningsfondens och Sobonas integritetspolicy.

Du behöver verifiera din e-postadress innan du lämnar årsuppgifter för att inrapporteringen ska genomföras på ett integritetssäkert sätt.

Om uppgifterna

De uppgifter som behövs är:

  1. Årslönesummor 2024
  2. Antal anställda
  3. Antal anställda som tillhör RIB (endast Räddningstjänst)
  4. Bankgiro/plusgiro för utbetalning från Omställningsfonden
  5. Fakturauppgifter

Med antal anställda avses samtliga era anställda medarbetare inklusive vd per sista december föregående år. Om ni startade verksamheten under föregående år eller är nystartat görs en uppskattning av antal anställda. Räkna inte om deltidare till heltid – räkna ”antal huvuden”. Alla med någon form av anställningsavtal per 31 december ska tas med i uppgiften.

Viktig information om årslönesumma

I det här formuläret ska du rapportera bruttolönesumman för 2024. Med bruttolön menar vi ersättningar före skatteavdrag, till exempel:

  • Månadslön och timlön
  • Sjuklön och semesterlön
  • Övertidsersättning och skattepliktiga kostnadsersättningar

Notera: Du kommer att rapportera bruttolönesumman vid två tillfällen i formuläret; vid ena tillfället till Sobona och vid det andra tillfället till Omställningsfonden. Om vd:s lön ska ingå eller inte framgår vid respektive rubrik.

Styrelsearvoden och ersättningar till förtroendevalda ska dock aldrig ingå i något av beloppen.

Support

Om du har verifierat din e-postadress men inte har fått ett mejl efter 15 minuter så ber vi dig att först kontrollera din skräpkorg/skräppost om mejlet möjligen har landat där. Mejlet ska ha ämnesraden ''Nästa steg - länkar till årsinrapportering''. Om mejlet ser konstigt ut kan du behöva flytta det till din inkorg.

Om du inte hittar mejlet i din skräpkorg ber vi dig att kontakta oss på kontakt@sobona.se

Om du redan rapporterat in uppgifter till oss men behöver justera uppgifterna så rekommenderar vi att du gör det så snart som möjligt, dock senast 31 januari 2025. Har du kvar länken till årsinrapporteringsformuläret i det tidigare mejlet (med ämnesrad ''Nästa steg - länkar till årsinrapportering'') så kan du använda samma länk igen. Hittar du inte länken kan du verifiera din e-postadress igen så får du en ny länk.

Om du redan rapporterat in uppgifter till oss och försökt rapportera in igen men fått ett felmeddelande så kan det vara så att vi redan har hanterat uppgifterna. Vi ber dig därför kontakta oss så snart som möjligt, kom ihåg att ange vilket företag det gäller.

Kontakta oss om du skulle få ett felmeddelande. Om möjligt, skicka även med en skärmdump som visar felmeddelandet.

Om du har rapporterat in uppgifter till oss men inte fått ett bekräftelsemejl från oss efter 15 minuter så ber vi dig att först kontrollera din skräppost. Ämnesraden är ''Bekräftelse årsinrapportering - nästa steg''. Om mejlet ser konstigt ut kan du behöva flytta det till din inkorg.

Skulle du inte hitta mejlet där kan du kontakta oss.

Har du någon annan fråga? Kontakta Sobona på kontakt@sobona.se eller Omställningsfonden på faktura@omstallningsfonden.se

Populärt just nu

De senaste nyheterna direkt i din inkorg

Få koll på det senaste från Sobona och våra medlemmar, de kommunala företagen. Genom att prenumerera på nyhetsrummet blir du notifierad via mejl så fort vi publicerar nyheter eller pressmeddelanden.

Prenumerera på nyheter och pressmeddelanden
Publicerad: 08 januari, 2025 | Senast uppdaterad: 10 januari, 2025

Relaterat innehåll