Incheckning på flygplats. Två män rullar resväskor.
  • nyhet
  • Flygplatser
  • Hållbarhet
  • Opinion
05 september 2024

Debatt: Hållbara resepolicys kan inte utesluta vissa transportslag

I Dagens Samhälle skriver Sobonas vd Per Nordenstam att resepolicys måste baseras på en helhetsbedömning av utsläpp, restid och kostnad. Ibland kan flyg vara det bästa alternativet.

Företag och organisationer behöver uppdatera sina resepolicys. I stället för att favorisera vissa transportmedel bör vi ha en transportslagsneutral inställning och fokusera på utsläpp, restid och kostnad.

En sådan policy blir inte bara mer rättvis och hållbar utan kan även stärka Sveriges konkurrenskraft och säkerställa en robust infrastruktur för framtiden.

Länge har tåget varit det självklara gröna valet, och det är ofta oslagbart när det gäller låga utsläpp. Men i vårt avlånga land är restiden ibland orimlig och den svenska järnvägen har på flera sträckor nått sitt kapacitetstak.

Flyget har samtidigt ofta blivit en symbol för höga utsläpp. Men de senaste åren har flygindustrin genomfört en grön omställning. Med innovationer som biobränsle och framtida el- och vätgasflyg minskar flygets miljöpåverkan avsevärt. Biobränslen kan minska koldioxidutsläppen med upp till 80 procent och elflyg eliminerar utsläpp under flygningen. Dessa framsteg visar att flyget kan spela en viktig roll i en hållbar framtid.

Utöver att flyget blir mer hållbart är de regionala flygplatserna viktiga för att binda samman Sverige och stärka vår konkurrenskraft. De möjliggör snabba transporter – särskilt viktiga för näringslivet i avlägsna områden – och är avgörande för beredskapen när det gäller ambulansflyg och skogsbrandbekämpning.

Trots detta är de ekonomiska förutsättningarna för dessa flygplatser utmanande, vilket försvårar flygresor inom Sverige och till europeiska huvudstäder. En onyanserad debatt om ”flygskam” har lett till minskat flygresande, vilket i sin tur har fått flygbolag att lämna den svenska marknaden.

För att vända denna trend, och samtidigt gynna hållbart resande, måste resepolicys baseras på en helhetsbedömning av utsläpp, restid och kostnad. Ibland kan flyg vara det bästa alternativet, särskilt när man beaktar moderna hållbara flyg.

En transportslagsneutral policy möjliggör välgrundade val och bör inkludera krav på biobränsletillägg för flygresor. Detta skulle öka efterfrågan på biobränsle, vilket i sin tur gynnar dess utveckling och tillgänglighet.

Offentliga aktörer bör ta ett särskilt ansvar i dessa frågor. En transportslagsneutral resepolicy är ett viktigt steg mot en hållbar och rättvis framtid. Det skulle förutom en stor minskning av fossil koldioxid också skapa nya möjligheter för nationella investeringar inom hållbar bränsleproduktion.

Genom att fokusera på utsläpp, restid och kostnad kan vi fatta bättre beslut som gynnar både miljön och samhällets effektivitet och konkurrenskraft. Låt oss tillsammans arbeta för resepolicys som speglar den moderna verkligheten och stöder en hållbar utveckling för alla transportslag.

Per Nordenstam
Vd, Sobona – kommunala företagens arbetsgivarorganisation

Louise Pons Dreifeldt

Opinionsstrateg

Populärt just nu

De senaste nyheterna direkt i din inkorg

Få koll på det senaste från Sobona och våra medlemmar, de kommunala företagen. Genom att prenumerera på nyhetsrummet blir du notifierad via mejl så fort vi publicerar nyheter eller pressmeddelanden.

Prenumerera på nyheter och pressmeddelanden
Publicerad: 05 september, 2024 | Senast uppdaterad: 05 september, 2024

Relaterat innehåll