Lär dig integrera HR ännu tätare i verksamhetens värdeskapande processer
Inom de kommunala företagen pågår det många förändringar. Det är bland annat omfattande utbyggnader av städer, digitalisering, ökade krav på långsiktig hållbarhet och i detta förändringsarbete utgör HR en viktig strategisk pusselbit genom sin viktiga roll med att till exempel säkra att personer med rätt kompetenser kan ta tag i dessa utmaningar.
För att ännu tätare integrera och förankra HR i de kommunala företagens verksamheters värdeskapande processer och stärka den samlade konkurrenskraften på arbetsmarknaden, har Sobona i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm Executive Education, tagit fram ett skräddarsytt program för dig som är HR-ansvarig i ett kommunalt företag.
Programmet Utvecklande HR är en del av Kommunala företagens ledarskapsakademi och är anpassat för att tillgodose de unika behov som finns hos kommunala företag. Det har utformats utifrån gedigna förstudier baserade på dialog med ledare och chefer hos Sobonas medlemsföretag och innehållet vilar på forskningsbaserad kunskap som kombineras med programdeltagarnas egna erfarenheter.
Hur ser upplägget ut på programmet?
– Vi kombinerar internatvistelse på Kämpasten i Sigtuna med digitala moment, för att både få till ett nära erfarenhetsutbyte, och spännande input, berättar Ulrika Tillberg Luckey, ekonomie doktor från Handelshögskolan och programledare för Utvecklande HR.
Några områden som vi kommer att fokusera på är:
- Strategisk kompetensförsörjning och arbetsgivarvarumärke
- Stötta och utveckla cheferna i deras arbete
- Det nya arbetslivet efter covid-19
- Kompetensutveckling – utbildning
- Effektivisera och utveckla HR
Hur kom ni fram till just detta upplägg? Hur gjorde ni förstudien?
– De teman om utgör programmets kärna utvecklades genom intervjuer och enkätundersökningar med HR-chefer och VD/förbundsdirektör. Det visade sig att HR och VD/förbundsdirektör prioriterade något olika när vi frågade om vad som var mest prioriterat när det gäller HRs bidrag till verksamheten. Vi sammanvägde deras olika prioriteringar och därmed skapades programmets fem teman, berättar Gunnar Westling, ekonomie doktor från Handelshögskolan och rektor för Kommunala företagens ledarskapsakademi.
Ulrika, du kommer in som ny programledare, berätta lite om dig själv.
– Jag har en stor passion för att bidra till trygga, energifyllda sammanhang där människor samskapar, löser komplexa problem, provar och lär. Jag har en bakgrund från Handelshögskolan där jag forskat inom organisationsutveckling och ledarskap, samt vid Executive Education där jag tidigare lett program, utvecklat lärprocesser men också fungerat som chef och medlem i ledningsgruppen. Därpå följde sju år inom koncern-HR på SEB där jag hade ett strategiskt ansvar för utvecklingen av ledarutvecklingsprogram, teamplattform och ramverk för förändringsledning. I dag jobbar jag som handledare och konsult och bor i Huddinge och utanför Vaxholm på sommaren, sjunger i kör och gillar yoga och löpning, berättar Ulrika.
Vilka utmaningar står HR inför?
– Den stora frågan är förstås kompetensförsörjning. De kommunala företagen behöver rekrytera ny kompetens, och konkurrensen om arbetskraften hårdnar på många håll. Så, det gäller att göra ungdomar intresserade av kommunala företag, om de ska söka anställningar där framöver, säger Ulrika och Gunnar.
Vad hoppas ni att deltagarna har lärt sig efter programslut?
– Att varje deltagare har vässat sin repertoar i att förankra och integrera HR ännu tätare i verksamhetens värdeskapande processer och därmed bidra ännu mer till att lösa utmaningarna för de kommunala företagen.
Om det är någon därute som funderar på varför de ska söka, vad har ni för uppmaning till dem?
– Det är egentligen aldrig ett “bra läge” att gå en utbildning, eftersom de flesta har mycket att göra. Men, när man väl är i processen, så är det fantastiskt att ge sig själv och sin organisation ett tillfälle att utvecklas. Så, häng på!
Programmet riktar sig till dig som i dag är HR-ansvarig inom din verksamhet. Du kan också ha ansvar för HR-frågorna parallellt med annat ansvar (såsom föreståndare eller vd). Det krävs ingen akademisk examen för att delta i utbildningsprogrammet. Läs mer här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Nästa programstart är 14 mars.
- 14 augusti 2024
Vd har ordet: Er feedback gör oss bättre
- 06 augusti 2024
Möjlighet att ansöka om stöd för validering av medarbetare
- 02 juli 2024
Förhandlingschefen bloggar: Avtalsrörelsen är över - glad sommar!
- 05 augusti 2024
Robin Teigland: Så skapar du som ledare tillit och utveckling i en föränderlig värld
Relaterade nyheter