Så minskade Örnsköldsviks flygplats på permitteringsgraden
Flygplatsen i Örnsköldsvik har inte lika mycket trafik som vanligt men personalen har annat göra. De hjälper till inom hemtjänsten.
När pandemin slog till så blev det nattsvart för flera flygplatser i Sverige. På Örnsköldsviks flygplats slutade flygplanen att gå och personalen blev korttidspermitterade och jobbade bara två dagar i veckan. Men efter samverkan med fackförbunden och kommunen så lyckades de hitta lösningar och arbete för personalen.
– Vi började kika på vilka utbildningar som personalen kunde gå på, men även se över vad som behövs göras på flygplatsen. Vi slutade att ta in olika firmor som gjorde jobb åt oss då vi såg att kompetensen redan fanns hos vissa medarbetare. Alla hjälptes åt för att lösa problemen, berättar Robert Gyllroth, flygplatschef på Örnsköldsviks flygplats och fortsätter:
– Det blev ett sätt att parera krisen. Men det räckte inte så vi började titta på andra möjligheter.
Flygplatsen är ett kommunalägt bolag och ingår i Örnsköldsviks kommunkoncern så de tog kontakt med kommunens välfärdsförvaltning för att höra om de kunde samarbeta på något sätt.
– Inom hemtjänsten i Örnsköldsvik började man se att de tappade bemanning på grund av att många tar ansvar och stannar hemma när de är sjuka. Vi tog kontakt och frågade vad vi kunde stötta med, säger Robert Gyllroth.
Efter att man pratat med fackförbunden föreslogs det att alla skulle gå på utbildning för att kunna hjälpa till inom hemtjänsten.
– Visst var några skeptiska till en början, men efter en väldigt bra samverkan med alla så hittade vi lösningar och kunde börja jobba.
Efter de nödvändiga utbildningarna började de köra ut sjukhusmaterial och handsprit. De hjälpte även till med att handla matvaror och levererade varorna till de som inte kan åka och handla själva.
– Vi kör ut sjukhusmaterial och handsprit under tre dagar i och handlar fem dagar i veckan. Vi hjälper även vårt systerbolag Miva (miljö och vatten) vid deras återvinningsstationer här i Örnsköldsvik då de har haft väldigt mycket att göra nu. I och med detta har vi minskat permitteringsgraden till att vi nu jobbar fyra dagar i veckan och är permitterade en dag, berättar Robert Gyllroth och fortsätter:
– Vi jobbar med samhällsnyttiga tjänster och jag ser koncernnyttan i det här. Alla är jättenöjda och vi klarar av stötta kommunen där vi kan. Vi har några nyckelpersoner som måste vara på flygplatsen men övriga stöttar där det behövs, exempelvis inom hemtjänsten där de är hårt belastade och är verkliga hjältar som ingen ser. Man blir verkligen imponerad av att se hur alla hjälps åt i dessa tider. Alla har förutsättningar att göra något men det är inte alla som vill det och då är det är viktigt att man har en bra kommunikation och dialog med alla inblandade. Vi har ett jättebra samverkansklimat och det förenklar saken och vi får med alla på tåget.
När nu semestern närmar sig hjälper även personalen från flygplatsen till att utbilda sommarvikarier som kan stötta hemtjänsten på samma sätt som de nu gör.
– Det blir semesterperiod snart och några ska vara föräldralediga så vi måste se över hur samarbetet kommer att se ut under sommaren och även i höst. Men vi ska stötta så mycket vi kan och vi har sett att coronapandemin skapat nya vägar för samarbete. Folk kan vara livrädda för förändring men när någon banar vägen så visar det sig att det inte är så farligt, avslutar Robert Gyllroth.
Relaterade nyheter