Logga

Kundservicemedarbetare – VA

SeQF

Kundservicemedarbetare – VA riktar sig till de som arbetar med kundservice i organisationer inom branschen.

I rollen som Kundservicemedarbetare − VA står man ofta som första kontakt med kunden, och därmed representant för företaget, för att besvara frågor, ge information om verksamhetens tjänster och produkter eller i andra kundärenden. Rollen innebär ofta administration och ärendehantering i företagsspecifika digitala system varför grundläggande datorkunskaper är nödvändigt. Servicetänk och gott kundbemötande är viktigt egenskaper för yrkesrollen

Kundservicemedarbetare - VA består till sin helhet av sex sammanhängande moduler. Modulerna, som är en beskrivning av vad en individ förväntas förstå, veta och kunna utföra inom ett specifikt avgränsat område relevanssäkras gällande innehåll vart fjärde år.

Kundservicemedarbetare – VA och dess moduler syftar till att skapa förutsättningar för fördjupad kartläggning, synliggörande och erkännande av strukturerat lärande på arbetsplatsen, validering av befintliga medarbetare, skapande av utbildningar eller andra kompetenshöjande insatser samt för kravställande i upphandlingar

Säkerställa kunnande till rätt nivå

Målet är att säkerställa kunnande till rätt nivå i målgruppen vid rekrytering, kompetensutveckling och för att uppfylla kvalitetskrav ställda i bland annat upphandlingar.

Vidare kan Kundservicemedarbetare - VA öppna upp för samverkan mellan olika aktörer i syfte att utveckla och hitta nya vägar gällande kompetensförsörjning och kompetensutveckling.

Yrkesprofilen har utvecklats av Sobona i samverkan med Nordiskt Valideringsforum i nära samarbete med Svenskt Vatten och yrkeskunniga inom området.

SeQF
Kundservicemedarbetare – VA

Bedömningsprofilen revideras och återkoppling görs till branschpanelen.

Utvecklingen fortsätter fram till panelen godkänner en slutlig version.

Innehållet anpassas och sammanställs i ett digitalt verktyg.

En ansökan om nivåplacering i SeQF skickas till Myndigheten för yrkeshögskolan.

Den färdiga yrkesprofilen finns tillgänglig på webbplatsen av Kompetenskansliet.

Innehållet utvecklas kontinuerligt utifrån förändringar i lagkrav och omvärld. Yrkesprofilen relevanssäkras minst vart fjärde år.

Valbar (ingår inte i kompetensintyget)

Representanterna som ska ingå i workshops och branschpanel väljs ut. Individer med olika perspektiv på yrkesrollerna deltar.

Yrkesprofil Kundservicemedarbetare - VA

Kundservicemedarbetare - VA ingår som en av flera yrkesprofiler inom branschvalideringsmodellen för vatten och avlopp.

Yrkesprofilen i sin helhet ligger på en nivå motsvarande SeQF-nivå-4. Innehållet i enskilda moduler ligger på nivå 3 och 4.

Nivån sätts framför allt utifrån djupet på de kunskaper och färdigheter som behövs samt självständighet i utförandet av arbetsuppgifterna som krävs

Läs mer om de olika nivåerna. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Yrkesprofilen utvecklades under 2024

Det avslutande samsynsmötet ägde rum 2024-10-17. I relevanssäkringsprocessen har följande organisationer deltagit med representanter: Kalmar Vatten Länk till annan webbplats., Kommunal Länk till annan webbplats., Kretslopp och Vatten Göteborg stad, Nodava AB - Norra Dalarnas Vatten & Avfall Länk till annan webbplats., Nodra AB Länk till annan webbplats., NSVA - Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp Länk till annan webbplats., NVOA - Nacka vatten och avfall AB Länk till annan webbplats., Svenskt Vatten Länk till annan webbplats., Swecon Nordic AB, Söderhamn Nära Länk till annan webbplats., Tekniska Verken i Kiruna AB Länk till annan webbplats., Uppsala Vatten och Avfall AB Länk till annan webbplats., Vakin Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Yrkeshögskolan SKY Länk till annan webbplats., Österlen VA Länk till annan webbplats. samt Sobona AB.

Vem är målgrupp?

Kundservicemedarbetare – VA riktar sig till de som arbetar med kundservice i organisationer inom branschen.

Denna profil används för att synliggöra arbetsplatslärande och kompetensutveckling för praktikanter, nyanställda och anställda inom kundservice.

Individen ska ha en god språknivå för att läsa, skriva, prata och förstå svenska på ett professionellt sätt.

Kompetensintyg

Kundservicemedarbetare

Nivå: 4

Typ av kvalifikation: Icke-formell kvalifikation

Ansvarig: Kompetenskansliet, Sobona

Nedladdningsbara dokument

Yrkesprofilen i PDF

Ladda ner och skriv ut kompetensstandarden för yrkesprofilen Kundservicemedarbetare – VA

Här finns hela kompetensstandarden med alla delkvalifikationer, kunskaper och färdigheter.

Verktyg och stöd

Systematiskt kvalitetsarbete för kvalifikationen

Den valda metoden för det systematiska kvalitetsarbetet heter OCN-metoden. Den innebär att kvalifikationen och dess moduler ska genomgå en ny relevanssäkringsprocess för att säkerställa att innehåll och nivå är aktuella vart fjärde år.