Logga

Parkeringsvakt - civilrättslig parkering

SeQF
nivå 3

Yrkesrollen Parkeringsvakt - civilrättslig parkering ställer krav på en god förmåga att interagera och kommunicera med andra människor på ett både professionellt och respektfullt sätt.

Det egna förhållningssättet i sin yrkesutövning kommer därför att behöva anpassas utifrån de individer man möter och i vilket sammanhang det sker.

Vidare krävs god kunskap om de lagar, regler, avtal, vägmärken och skyltningar som berör yrkesområdet.

SeQF
nivå 3
Parkeringsvakt - civilrättslig parkering

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 4.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Översiktligt redogöra för de lagar, förordningar och föreskrifter som reglerar Parkering på kvartersmark/tomtmark.
• Redogöra för vad som gäller för hemställan.
• Förklara hur bestridanden går till gällande kontrollavgift.
• Förklara hur rättsordningen går till då en parkeringsvakt behöver vittna.
• I förekommande fall, förklara vad offentlighetsprincipen innebär.
• Redogöra för de centrala skillnaderna mellan offentligrättslig och civilrättslig parkering.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Hålla sig informerad, uppdaterad och tillämpa på ett korrekt sätt de regler och riktlinjer som styr arbetet i form av lagar, förordningar och föreskrifter.

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 4.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Redogöra för de vägmärken och skyltar gällande parkering, som ingår i vägmärkesförordningen.
• Ge exempel på fel och avvikelser som ska rapporteras för åtgärd.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Identifiera fel och brister kopplat till vägmärken, vägmärkeskombinationer och skyltar.
• Rapportera fel och brister på vägmärken, vägmärkeskombinationer och skyltar enligt gällande rutiner.
• Tolka vägmärkeskombinationer och tilläggstavlor.
• Hålla sig uppdaterad om eventuella förändringar i vägmärkens och skyltars utseenden och nya regler kopplat till parkering.

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Redogöra för olika betalsystem och digitala verktyg som används vid betalning av parkering och hur de fungerar.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Hantera telefonens och skrivarens funktioner kopplat till utfärdandet av kontrollavgift.
• Hantera digitala verktyg för rapportering.
• Vid förekommande fall manuellt utfärda kontrollavgift på inbetalningskort i kommuner som tillämpar detta eller om
de digitala verktygen inte fungerar.
• Rapportera fel i betalsystem och digitala verktyg för betalning.

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Reflektera över vikten att utifrån parkeringsvaktens roll vara en bra förebild.
• Förklara varför olika individer och/eller situationer kan behöva olika bemötanden.
• Beskriva skillnaden mellan privat, personlig och att vara professionell.
• Redogöra för grunderna i konflikthantering.
• Ge exempel på konfliktsituationer som kan uppstå i mötet med andra människor.
• Ge exempel på hur man utifrån ett professionellt perspektiv bör förhålla sig till dessa.
• Förklara hur man hanterar situationer där mutor/bestickning eller otillåten påverkan uppstår.
• Resonera kring och ge exempel på diskrimineringsgrunder och diskrimineringshandlingar.
• Reflektera över begrepp som tillgänglighet, jämställdhet och mångfald inom likabehandling och diskriminering.

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Förklara hur god kunskap om området och de regler som gäller leder till god service.
• Ge exempel på vad bra respektive dålig service kan innebära.
• Utifrån arbetsplatsens riktlinjer, beskriva hanteringen av en situation där en individ är missnöjd.
• Beskriva hur man utifrån ett serviceperspektiv hanterar stressiga situationer.
• Ge exempel på hur man kan ta reda på vad den individ man möter har för önskemål/behov och varför det är viktigt.
• Förklara vikten av att muntlig information uppfattas korrekt.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Vägleda individer man möter i verksamheten efter deras behov.
• Anpassa kommunikation utifrån situation och/eller målgrupp.
• Säkerställa att kommunikationen mottas på ett korrekt sätt.
• Hantera stressiga situationer med bibehållet fokus på god service.
• Vägleda individer i hantering av olika betalsystem

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Ge exempel på hur en situation med hot och/eller våld kan uppstå.
• Resonera kring hur sådana situationer kan förebyggas.
• Redogöra för arbetsplatsens rutiner kopplat till hot och våld.
• Redogöra för arbetsplatsens rutiner vid ensamarbete i samband med en hotfull situation.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Göra riskbedömning vid hotfull situation och agera därefter.
• I förekommande fall hantera personligt larm.
• Rapportera tillbud och incidenter enligt arbetsplatsens rutiner

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Redogöra för vem/vilka som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats, samt reflektera över det
egna ansvaret.
• Redogöra för arbetsplatsens rutiner vid tillbud och olycka.
• Ge exempel på vad en risk i den fysiska arbetsmiljön kan vara.
• Ge exempel på vad en risk i den sociala och organisatoriska arbetsmiljön kan vara.
• Redogör för vilka kläder och vilken skyddsutrustning som kan användas i arbetet.
• Reflektera över faktorer som kan påverka den egna och andras säkerhet i olika situationer samt på olika platser.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Följa Arbetsmiljöverkets föreskrift samt de rutiner och riktlinjer som arbetsgivaren fastställt.

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 4.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Redogöra för innebörden av LABC.
• Redogöra för skillnaden mellan 112 och 114 114.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Utföra HLR.
• Utföra medvetandekontroll.
• Påkalla hjälp vid nödsituationer.

Vem är målgrupp?

Primär målgrupp är redan anställda parkeringsvakter där kompetensstandardens innehåll kan användas till kartläggning och validering i syfte att identifiera eventuella behov av kompetensutveckling samt ge medarbetarna ett kvalitetssäkrat kompetensbevis på sitt kunnande.

Vidare kan kompetensstandarden användas för planering av introduktion för nyanställda.

Parkeringsvakt - civilrättslig parkering är på SeQF-nivå 3

Parkeringsvakt - civilrättslig parkering ligger på en nivå som motsvarar SeQF-nivå-3. Nivån bygger främst på hur djupa kunskaper som krävs, vilken typ av färdigheter som behövs och hur självständigt man förväntas kunna arbeta.

Läs gärna mer om de åtta SeQF-nivåerna i ordlistan för branschvalidering.

Läs också mer om SeQF Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och sök kvalifikationer i Myndigheten för yrkeshögskolans databas Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Yrkesbevis

Parkeringsvakt – civilrättslig parkering

SeQF-nivå: 3

Typ av kvalifikation: Icke-formell kvalifikation

Ansvarig: Kompetenskansliet, Sobona

Nedladdningsbara dokument

Yrkesprofilen i PDF

Ladda ner och skriv ut kompetensstandarden för yrkesprofilen Parkeringsvakt - civilrättslig parkering

Här finns hela kompetensstandarden med alla delkvalifikationer, kunskaper och färdigheter.

Verktyg och stöd

Systematiskt kvalitetsarbete för kvalifikationen

Den valda metoden för det systematiska kvalitetsarbetet heter OCN-metoden. Den innebär att kvalifikationen och dess moduler ska genomgå en ny relevanssäkringsprocess för att säkerställa att innehåll och nivå är aktuella vart fjärde år.

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa dig utifrån både behov och förutsättningar.

Conny Larsson

Chef för kompetenskansliet