Logga

Assistent i museiverksamhet

Yrkesprofilen assistent i museiverksamhet kan användas brett inom besöksnäring och kulturarv med fokus på hantering av föremål och samlingar, katalogisering och digitalisering, skapa och hantera rekvisita, hantering av bilder, ljudfiler och filmsekvenser samt kunskap om anläggning med drift och underhåll.

Vidare stödjer assistent i museiverksamhet andra roller inom verksamheten. Dessutom är yrkesrollen speciell eftersom den ställer vissa typer av särskilda krav.

Våra nationalskatter får till exempel bara hanteras på ett visst sätt av individer som har en viss kompetens, utifrån checklistor och riktlinjer.

Assistent i museiverksamhet

Valbar

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Producera och reparera enklare föremål utifrån mallar eller instruktion.
• Upprätta en inventarielista för föremål och material som ska packas.
• Packa och packa upp inventarier vid arrangemang.
• Bedöma status och eventuellt behov av reparation av föremål vid packning/ uppackning.

Valbar

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Redogöra för arbetsplatsens rutiner och instruktioner för katalogisering och digitalisering.
• Redogöra för struktur och katalogisering av digitalt material.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Praktiskt digitalisera, redigera och spara olika typer av material.
• Strukturera och säkerställa resultat och sökbarhet av det digitala materialet.

Valbar

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 2.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Beskriva vikten av en korrekt hantering av föremål och samlingar.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Utifrån instruktion utföra kontroller och underhåll av utrustning och montrar i utställningar.
• Utifrån handledning katalogisera föremål och samlingar inför flytt och förvaring.
• Under handledning packa föremål och samlingar inför flytt och förvaring.

Valbar

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Ge exempel på hur upphovsrättens grunder påverkar ditt arbete.
• Resonera om publicering av digitala material, ur ett etiskt perspektiv.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Ladda ned och hantera digitala bilder, ljudfiler och filmsekvenser.
• Publicera digitalt material på ett ansvarsfullt sätt.

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Beskriva verksamhetens organisation, syfte och uppdrag.
• Beskriva för besökare hur de kan orientera sig i anläggningen.
• Förklara hur kundens helhetsintryck av besöket kan påverka verksamheten.
• Ge exempel på hur verksamhetens rutiner påverkar det egna uppdraget.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Utföra städrondering, samt rapportera avvikelser.
• Utföra ett dagligt underhåll och säkerhetsövervakning av anläggningen enligt verksamhetens rutiner.

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Redogöra för arbetsplatsens rutiner kring arkivering och diarieföring.
• Resonera om innebörden av ett källkritiskt förhållningssätt av inhämtad information.
• Redogöra för säker användning och hantering av digitala media och information.
• Redogöra för arbetsplatsens riktlinjer för att spara filer i olika format.
• Ge exempel på hur olika typer av material får användas, utifrån upphovsrätten.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Utföra diarieföring, arkivering, och sortering, enligt instruktion eller rutin.
• Hantera arkivmaterial enligt beställning eller instruktion.
• Utföra gallring enligt instruktioner för preskriberat material.
• Använda olika typer av kommunikation, så som e-post och sms.
• Använda verksamhetens digitala verktyg.
• Hantera och spara filer på ett korrekt sätt.

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Reflektera över sin roll och ansvar som medarbetare i förhållande till kollegor, ledning och kunder.
• Reflektera över hur samarbete mellan kollegor kan stärka en grupp och organisation.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Följa regler för arbetstider, närvaro och frånvaro
• Planera, genomföra och utvärdera egna arbetsuppgifter.
• Identifiera egna styrkor och utvecklingsmöjligheter som del i en arbetsgrupp.
• Ta initiativ och bidra med egna lösningsförslag inom egna befogenheter.
• Skilja på det privata och det professionella i sitt uppdrag.
• Ta egna initiativ till lärande och utveckling.

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Beskriva olika typer av kommunikation och vikten av anpassning utifrån situation och målgrupp.
• Förklara begreppet och betydelsen av icke-verbal kommunikation.
• Förklara skillnaden mellan privat, personligt och professionellt ur ett bemötandeperspektiv.
• Beskriva sambandet mellan god kunskap om arbetsplatsens varor/tjänster och leverans av god service.
• Beskriva innebörd och betydelse av god service och gott kundbemötande.
• Ge exempel på hur konfliktsituationer kan hanteras utifrån ett professionellt perspektiv.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Anpassa kommunikation utifrån situation och/eller målgrupp.
• Säkerställa samsyn med kund och återkoppla i tid enligt överenskommelse.
• Tillämpa god service, bemötande och förhållningssätt utifrån arbetsplatsens styrdokument.
• Uppträda professionellt och med respekt i mötet med andra människor.
• Hantera stressiga situationer med bibehållet fokus på god service.

Delkvalifikationen är på SeQF-nivå 3.

Kunskaper
Individen ska kunna:
• Redogöra för begreppet ergonomi ur ett fysiskt, organisatoriskt och socialt perspektiv.
• Förklara varför det är viktigt att arbeta ur ett ergonomiskt perspektiv.
• Redogöra för betydelsen av, och syftet med, återhämtning och friskvård för det allmänna välbefinnandet.
• Resonera kring ansvar och samverkan för arbetsmiljön på arbetsplatsen.
• Redogöra för arbetsplatsens säkerhetsrutiner och skyddsutrustning vid händelse av tillbud, olyckor och brand.
• Redogöra för arbetsplatsens rutiner och rapportering vid situationer kring hot och våld.
• Beskriva hur man kan förebygga risker om hot och våld.

Färdigheter
Individen ska kunna:
• Arbeta förebyggande för att uppnå en balanserad fysisk, organisatorisk och social arbetsbelastning.
• Utföra arbetsmoment ur ett ergonomiskt perspektiv och med hänsyn tagen till det personliga välbefinnandet.

Vem är målgrupp?

Assistent i museiverksamhet riktar sig till individer som saknar eller har lite teoretisk och praktisk erfarenhet och kunnande inom området och som ska introduceras i yrket.

Inga förkunskaper krävs, förutom viss kunskap i att läsa, prata och förstå svenska.

Kompetensintyg

Assistent i museiverksamhet

SeQF-nivå: Ansökan är inskickad för nivåplacering

Typ av kvalifikation: Icke-formell kvalifikation

Ansvarig: Kompetenskansliet, Sobona

Nedladdningsbara dokument

Yrkesprofilen i PDF

Ladda ner och skriv ut kompetensstandarden för yrkesprofilen Assistent i museiverksamhet

Här finns hela kompetensstandarden med alla delkvalifikationer, kunskaper och färdigheter.

Verktyg och stöd

Systematiskt kvalitetsarbete för kvalifikationen

Den valda metoden för det systematiska kvalitetsarbetet heter OCN-metoden. Den innebär att kvalifikationen och dess moduler ska genomgå en ny relevanssäkringsprocess för att säkerställa att innehåll och nivå är aktuella vart fjärde år.

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa dig utifrån både behov och förutsättningar.

Conny Larsson

Chef för kompetenskansliet