Logga

Valideringskonferensen 2025

Konferensen gav en aktuell bild av arbetet som sker inom valideringsområdet och rörelsen framåt. Under dagen delade vi individ- och arbetsgivarperspektiv på validering utifrån livslångt lärande, kompetensförsörjning och kompetensutveckling.

5 november 2025 | Digital konferens via Zoom

Arbetsmarknaden förändras snabbt och blir alltmer rörlig. Vikten av kontinuerligt livslångt lärande, kompetensutveckling och validering för en fungerande kompetensförsörjning är tydlig utifrån:

  • Beredskap och resiliens i en föränderlig omvärld
  • Ekonomisk osäkerhet
  • Hållbar utveckling och cirkulära jobb
  • Konkurrenskraft och tillväxt för att säkra den framtida välfärden.

Tema: Värdet av att synliggöra kompetens, för både individ och arbetsgivare.

I år anordnades konferensen för sjunde året i rad.

Moderator
Willy Silberstein
Moderator
Willy Silberstein

Lyssna på 14 föreläsningar
Med insikter, kunskaper och lärdomar om validering.

Få perspektiv på validering
Från medlemsföretag, branscher och myndigheter.

Ta del av material efter konferensen
I form av artiklar, filmer och presentationer.

Perspektiv från Valideringskonferensen 2024

  • Vi behöver nya sätt att lära oss på, och validering är en viktig metod för att få yrkesutveckling.

    Christer Bergqvist

    enhetschef och stf gd, Myndigheten för yrkeshögskolan

  • Branschvalideringens styrka är slående. Det är viktigt att använda den kompetens som finns på rätt sätt.

    Monica Sonde

    chef, avdelningen för socialtjänst, utbildning och arbetsmarknad, SKR

Medarrangörer

Programmet för konferensen

  1.  

    Inledning

     

     

    • 09:30–09:40 | Moderator ramar in konferensen och introducerar programmet
      Willy Silberstein, moderator
      Per Nordenstam, vd, Sobona
      Anna Karin Jendert, vd, Nordiskt Valideringsforum

     

    Block 1: Samhällsperspektivet

     

     

    • 09:40–10:00 | Ekonomiperspektiv i en föränderlig värld
      Emelie Värja, chefsekonom, SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
    • 10:00–10:30 | Kvalifikationer och validering - nödvändiga förutsättningar för träffsäker kompetensförsörjning?
      Christer Bergqvist, enhetschef och stf. generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
      Anna Kahlson, samordnare SeQF/NSP EQF & utredare kompetensförsörjning och livslångt lärande, Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH)

      I Myndigheten för yrkeshögskolans uppdrag ingår bland annat uppgiften att stödja branscher och främja användning av validering i de utbildningar myndigheten ansvarar för samt att följa och stödja det utvecklingsarbete som pågår inom valideringsområdet nationellt och regionalt.

      Ta del av myndighetens arbete och perspektiv kopplat till kompetensförsörjning med stöd av SeQF, branschvalidering och yrkesutbildningar på SeQF-nivå 4, 5 och 6.
    • 10:30–10:50 | Ett fackligt perspektiv på validering
      Barbro Andersson, vice ordförande, Kommunal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

      Yrkesvalidering är värdefull för både medarbetare och arbetsgivare. Det ger medarbetarna möjligheter att få kunskaper och färdigheter dokumenterade samtidigt som de får nya arbetsmöjligheter och karriärvägar på jobbet.

      Det kan också leda till högre lön och fler jobbmöjligheter.

     

    10:50–11:00 | Paus

     

     

    Block 2: Nya sätt att se på kompetensförsörjning

     

     

    • 11:00–11:20 | Språkets roll i valideringen
      Sofi Tegsveden Deveaux, förläggare och läromedelsförfattare, LYS förlag
      Emil Molander, språklärare och läromedelsförfattare, LYS förlag

      Vad är språkets roll i valideringen? Handlar det om att kunna sätta ord på det man vet och kan, eller kräver yrkeskompetensen i sig att man behärskar olika språkmoment?

      LYS förlag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har under de senaste åren tagit fram flera läromedel i yrkessvenska på uppdrag av Sobona. Läromedlen riktar sig till andraspråkstalare som är på väg in i branscherna:

      • Avfallshantering och återvinning
      • Fastighet och parkering
      • Fiber och stadsnät
      • Vatten och avlopp

      I ett annat projekt har författarna klarspråkat de självskattningsdokument som används i validering för samma branscher.

      I den här föreläsningen berättar de om hur innehållet i läroböckerna speglar och speglas i yrkesprofilerna, och hur man kan tänka kring språkkompetens som en konkret byggsten i valideringsarbetet.
    • 11:20–11:40 | Validering utvecklar kompetensförsörjningen på Renova
      Anton Ehrlin, platschef ÅVC, Göteborg, Renova
      John Åkerblom, gruppledare ÅVC och yrkesbedömare, Renova

      Under föreläsningen får du möta Renova Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som berättar om hur förebyggande insatser från KFS Trygghetsfond möjliggjorde validering för alla medarbetare på deras återvinningscentraler.

      Ta del av deras erfarenheter och resultat, för både individer och på företagsnivå.
    • 11:40–12:00 | Beredskap och kompetensförsörjning i en föränderlig tid
      Linda Kindberg, beredskapschef & nationell beredskapssamordnare, Resilienta telekomnät, Svenska Stadsnätsföreningen

      Stadsnätsföreningen berättar om säkerhetsläget för branschen och deras omfattande arbete kring beredskap.

      Du får också ta del av information om hur de säkerställer viktig kompetens genom deras arbete med beredskapsutbildning, kopplat till sektorns förstärkningsresurser i kris och krig.

     

     

    12:00–13:00 | Lunchpaus

     

     

    Block 3: Kompetensutveckling och omställning utifrån nationellt, regionala och lokala perspektiv

     

     

    • 13:00–13:20 | Förebyggande insatser inom omställning skapar nya möjligheter
      Eva Wikström, vd, Omställningsfonden
      Johan Frisö, verksamhetsansvarig, KFS-företagens trygghetsfond/Omställningsfonden

      Med förebyggande insatser kan fonderna bidra till den kompetensförsörjning som medlemsföretagen behöver och som bidrar till medarbetarnas utveckling.

      Genom bland annat validering synliggörs de kompetenser som förvärvas i arbetslivet.
      Förebyggande insatser handlar om att ställa om organisation och medarbetare för att möta framtida kompetensbehov.

      Förebyggande insatser ska:
      • Stärka arbetsgivarens kompetensförsörjning.
      • Stärka arbetstagarens anställningstrygghet hos arbetsgivaren.
      • Vara utöver det som normalt anses vara löpande kompetensutveckling inom ramen för medarbetarens befintliga anställning.
    • 13:20–13:40 | Ett regionalt perspektiv på validering från region Västernorrland
      Rolf Bäckman, valideringskoordinator Tillväxtverksamheten, Region Västernorrland
      Christina Mattsson, projektkommunikatör, Region Västernorrland

      Varför valde Region Västernorrland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. att satsa på validering? Genom det regionsammanförande projektet Lärkraft Västernorrland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har vi samlat viktiga lärdomar, gjort oväntade fynd och börjat se konturerna av nästa steg.

      Föreläsarna delar exempel på hur validering skapar verkligt värde och potential.
    • 13:40–14:00 | Ett kommunalt perspektiv på validering genom Sandviken kommun
      Emma Bergqvist, arbetsmarknadshandläggare, Sandviken kommun
      Linda Nygren, instruktör och yrkesbedömare, Sandviken kommun

     

    14:00–14:10 | Paus

     

     

    Block 4: Individ och arbetsplats

     

     

    • 14:10–14:30 | Ett skandinaviskt perspektiv på validering
      Anna Nygård, Undervisningsråd, Avdelningen för läroplaner, Enheten skola och arbetsliv, Skolverket samt nationell koordinator Nordiskt Nätverk för Livslångt lärande (NLL)
      Maj Britt H.Briem, Confederation of Icelandic Enterprise
      Haukur Harðarson, The Education and Training Service (FA)

      Nordiska nätverket för Livslångt Lärande (NLL) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. bidrar till att främja utvecklingen och användningen av validering i de nordiska länderna.

      Genom initiativet ”Fagbréf” synliggörs och erkänns individers kunnande från både formellt och informellt lärande. Välkommen att ta del av ett praktiskt exempel från Island.

      Du får även ta del av hur en finansieringsmodell kan se ut och hur kan arbetslivet komma att påverkas av validering i de nordiska länderna.
    • 14:30–14:50 | Validering i vård och omsorg – från informell kunskap till formell kunskap och kompetens
      Zenita Cider, vd, Vård- och omsorgscollege

      Vård- och omsorgscollege (VO-College) har tagit fram en valideringsmodell och ett digitalt verktyg som underlättar en likvärdig validering inom vård och omsorg i vuxenutbildningen.


      Hur kan ämnesplaner, tidigare kursplaner omsättas till arbetsuppgifter och moment som går att validera och leda till betyg? Detta är en fråga som VO-College har jobbat med och lösningen finns i deras valideringsmodell.

      Validering med kompletterande studier leder till yrken som vårdbiträde och undersköterska men också till anställning som personlig assistent, stödassistent, boendestödjare och skötare, det vill säga Sveriges största yrkesgrupper.

      Ca 1 500 personer valideras inom vård och omsorg varje år genom vuxenutbildare som är anslutna till lokala VO-College.
    • 14:50–15:10 | Ett utbildningsperspektiv på validering
      Malin Kumlin, verksamhetschef för vuxenutbildning, Kunskapsförbundet Väst

      Föreläsningen ger en inblick i hur validering kan integreras i vuxenutbildning och gymnasieskola inom ett kommunalförbund (Trollhättan och Vänersborg). Under föreläsningen berör Malin Kumlin från Kunskapsförbundet Väst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. dessa områden:

      Utbildningsutbudet: Förutom traditionella yrkesutbildningar som vård och omsorg samt barn och fritid, inkluderas även bygg, restaurang, hotell, trädgård och industri.
      Validering som verktyg: Används för att synliggöra individers reella kompetens och förkorta vägen till arbete eller vidare studier.
      Arbetsmodell och kvalitet: En tydlig process med nära samverkan mellan valideringspedagog, studie- och yrkesvägledare, yrkeslärare och administratörer säkerställer struktur och kvalitet.
      Rollfördelning: Valideringspedagogen har en samordnande och stödjande funktion gentemot lärare och vägledare; yrkeslärarna ansvarar för bedömningen och får kontinuerlig handledning.
      Regional samverkan: Samarbetet med Validering Väst lyfts som exempel på metodutveckling, materialframtagning och nätverk för kollegialt lärande.
      • Målbild: Validering som en integrerad, självklar del av yrkesutbildningarna – med kvalitet och individfokus i centrum.

     

    Avslutning

     

     

    • 15:10–15:30 | Avslutning av konferensen
      Roy Melchert, chef för arbetsmarknadssektionen, SKR
      Per Nordenstam, vd, Sobona
      Willy Silberstein, moderator

Tillbakablick på tidigare år

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig så berättar jag mer.

Conny Larsson

Chef för kompetenskansliet

Dela sida