Se filmen från föreläsningen
Myndigheten för yrkeshögskolan skapar nya vägar in i energibranschen


Myndigheten för yrkeshögskolan visar hur arbetslivet och utbildning möts för att lösa kompetensbristen i energibranschen. Genom yrkeshögskolans LIA och arbetslivets ledningsgrupper hålls utbildningarna relevanta. Den nya utbildningsformen Nationell yrkesutbildning (NY) på SeQF-nivå 4 ger snabbare vägar in i bristyrken. Områdesanalysen för energi pekar ut behoven: omkring 800 platser för elkraft och högspänning, 250 för driftteknik och 165 för vindkraft.
Malin Zakrisson betonar att arbetslivet är den viktigaste delen av yrkeshögskolan. Utbildningarna ska vara eftergymnasiala och svara mot behov som finns i arbetslivet. De bedrivs av olika anordnare och MYH beslutar om vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan.
Arbetslivet ser till att utbildningarna ständigt är relevanta. Utbudet förändras utifrån behoven.
Myndigheten för yrkeshögskolan
Myndigheten för yrkeshögskolans Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige. De ska verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens.
MYH analyserar arbetsmarknadens behov av YH-utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna.
Myndigheten ska också bland annat stödja branschernas arbete med att utveckla och kvalitetssäkra samt informera om modeller för validering.
Vidare är MYH nationell samordningspunkt för SeQF (Sveriges referensram för kvalifikationer för livslångt lärande) och även EQF, som är den europeiska referensramen för kvalifikationer. EQF ska göra det lättare att jämföra utbildnings- och yrkeskvalifikationer inom EU.
Från och med 2024 har MYH även en yrkesutbildningsformen nationell yrkesutbildning i Sverige (NY) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som de också har ansvar för.
Arbetslivets ägarskap och engagemang gör yrkeshögskolan unik
Arbetslivet formulerar kompetensbristen och deltar i planering, utformning och genomförande.
Vidare medfinansierar arbetslivet utbildningen, genom att bidra med ekonomiska medel, hålla föreläsningar, ta emot studenter på studiebesök eller bidra med lokaler. Malin Zakrisson berättar:
– Varje utbildning styrs av en ledningsgrupp där arbetslivsrepresentanter är i majoritet. Det bedrivs ett systematiskt kvalitetsarbete så att utbildningarna når sina uppsatta mål.
Nästan 10 000 personer är engagerade i en ledningsgrupp.
Varje utbildning styrs av en ledningsgrupp där arbetslivsrepresentanter är i majoritet. Det bedrivs ett systematiskt kvalitetsarbete så att utbildningarna når sina uppsatta mål.
Malin Zakrisson
handläggare på enheten för analys och ansökan, Myndigheten för yrkeshögskolan
Vikten av Lärande i arbete (LIA)
Det går också att bidra till utbildningen genom att ta emot en studerande på LIA: Lärande i arbete (LIA).
För att yrkeshögskolan ska kunna fortsätta växa krävs ett engagerat arbetsliv och fler LIA-platser. Malin Zakrisson förklarar att 90 procent av handledarna är nöjda med LIA och att 50 procent av studenterna som haft LIA börjar arbeta på en av sina LIA-platser.
Så kan man engagera sig i ansökan
Ansökan sker via ett webbformulär som bekräftar att man har deltagit i framtagningen av utbildningen och hur man avser att engagera sig om utbildningen beviljas.
Uppgifterna är inte bindande men visar de deltagande arbetsgivarnas avsikt. Malin Zakrisson framhåller att arbetsgivarna ska finnas i geografisk närhet till studieorten och de måste vara relevanta för utbildningen.
– När vi bedömer ansökan är det viktigt att det finns en anknytning till arbetslivet, säger Malin Zakrisson.
Ny utbildningsform: Nationell yrkesutbildning (NY)
NY är en ny utbildningsform på SeQF-nivå 4, motsvarande YH på gymnasienivå. Fokus ligger på att snabbt möta arbetslivets behov inom bristyrken.
Pilotprojektet omfattar 34 utbildningar med totalt 800 platser inom dessa områden:
- Bygg och anläggning
- El och energi
- Fordon och transport
- Industri
- Naturbruk
Det finns valideringsmodeller som går att använda för NY.
Myndigheten för yrkeshögskolan har öppnat den tredje ansökningsomgången till NY. Nu finns exempelvis drifttekniker med inriktning mot kraftvärme, fjärrvärme och kyla med i utlysningen.
Myndighetens ansvarsområden kring utbildningar
- Bedöma ansökningar och besluta om vilka utbildningar som ska ingå
- Bevilja statsbidrag
- Utföra tillsyn
- Granska utbildningarnas kvalitet
- Ta fram statistik
- Analysera arbetsmarknadens behov
Myndigheten för yrkeshögskolan har öppnat den tredje ansökningsomgången till NY. Nu finns exempelvis drifttekniker med inriktning mot kraftvärme, fjärrvärme och kyla med i utlysningen.
Arbetsmarknadens efterfrågan på kompetens
Arbetsmarknadens efterfrågan på kompetens beskrivs i ett 50-tal områdesanalyser. De spänner över ekonomi, data, IT, teknik och samhällsbyggnad.
– Analyserna uppdateras årligen och baseras på resultat, statistik, undersökningar och avstämning med branscher och där har vi ett fint samarbete med Sobona och Energiföretagen Sverige, förklarar Karin Åkerman.
Analyserna uppdateras årligen och baseras på resultat, statistik, undersökningar och avstämning med branscher och där har vi ett fint samarbete med Sobona och Energiföretagen Sverige.
Karin Åkerman
omvärldsanalytiker, Myndigheten för yrkeshögskolan
Områdesanalys 2025: Energi
Analysen som finns för energibranschen heter Områdesanalys 2025: Energi. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Antal utbildningsplatser per år inom energiområdet:
Elkrafttekniker och högspänningstekniker: cirka 600–800
Drifttekniker: cirka 200–250
Vindkrafttekniker: cirka 200
Platserna behöver locka studerande som sedan tar examen och kommer ut på arbetsmarknaden.
– Vi har en något lägre examensgrad inom dessa utbildningar, så det finns potential att få ut fler i jobb, berättar Karin Åkerman.
Myndighetens bedömning för platsernas utveckling
Elkrafttekniker och högspänningstekniker
Bedömningen är att dimensioneringen inte bör understiga cirka 800 platser per år och troligen behöver öka ytterligare. I fördelningen mellan elkrafttekniker och högspänningstekniker är rekommendationen att platser till högspänningstekniker kan prioriteras.
Drifttekniker
Bedömningen är att dimensioneringen för platser inom driftteknik som leder till arbete på anläggningar som ansvarar för produktion och leverans av värme, ånga, kyla och el, kan anpassas mot cirka 250 platser per år.
Vindkrafttekniker
Bedömningen är att dimensioneringen ska motsvara det behov som efterfrågas av bransch, vilket är 165 platser per år.
Moderator Annika Johannesson frågar vilka tips de har till branschen som lyssnar.
– Energibranschen har övervunnit utmaningen med för få sökanden och bakom det ligger ett gott jobb. Fortsätt med det och fokusera också på att bidra till att öka examensgraden, svarar Karin Åkerman.
Vad är skillnaden på YH och NY?
– Den stora skillnaden är att NY är på gymnasialnivå och YH på eftergymnasial nivå. Gränsdragningen mellan dem är något som vi arbetar vidare med, säger Malin Zakrisson.
Vilka vanliga skäl finns till avslag av ansökningar?
– Ofta har den som söker inte lyckats visa på att arbetslivet har ett behov av den här kompetensen eller att arbetslivet inte kommer att engagera sig, svarar Malin Zakrisson.
Ibland finns redan ett tillräckligt utbud, och då beviljas inte nya ansökningar.