På Nacka vatten och avfall är kompetensförsörjning inte en HR-fråga vid sidan av; den är en del av verksamheten. Med den partsgemensamma valideringsmodellen för vatten och avlopp har bolaget gjort validering till en naturlig del av sin strategi. Resultatet? Tydligare karriärvägar, bättre introduktioner och en stolthet som smittar av sig i hela organisationen.
Intervju med
Lise-Lotte Björkman Averbo, avdelningschef verksamhetsstöd, Frida Bjerkman, verksamhetsutvecklare kompetensförsörjning och Kristian Linné Rubbestad, gruppchef ledningsnät och utbildad bedömare, Nacka vatten och avfall
Från punktinsats till kulturförändring: så byggdes valideringsarbetet upp
2018 blev Nacka vatten och avfall kontaktade av Sobona. Det blev startskottet till ett arbete med validering som senare skulle bli en naturlig del av den strategiska kompetensförsörjningen.
Nacka vatten och avfall
Nacka vatten och avfall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är ett kommunalt bolag som ansvarar för vattenförsörjning, avloppshantering, återvinning och avfall i Nacka kommun.
Ägare: Nacka kommun.
Grundades: 2016, genom en sammanslagning av kommunens vatten- och avfallsenheter.
Uppdrag: Säkerställa rent vatten, hållbar avfallshantering och fungerande dagvattenlösningar i hela Nacka, året runt.
Vision: Sveriges främsta vatten- och avfallstjänster och en attraktiv arbetsgivare i branschen.
Arbetet har från början haft en långsiktig plan: att utveckla validering från punktinsats till systematik.
Vd Mats Rostö såg tidigt potentialen i validering och tack vare beviljat stöd från Omställningsfonden tog Nacka vatten och avfall de första konkreta stegen mot ett nytt arbetssätt.
– Att ha en vd som Mats som brinner för frågan har gjort skillnad från start. Det har funnits en tydlig spelplan från början, enligt Lise-Lotte Björkman Averbo.
Vikten av en breddad rekryteringsbas
Ett viktigt mål med valideringsarbetet var att bredda rekryteringsbasen. Samtidigt hade Nacka vatten och avfall en insikt om att man inte kunde ta emot nya medarbetare hur som helst.
Organisationen behövde byggas upp för att klara av ett lärande på arbetsplatsen. Handledare utbildades, en handledargrupp bildades, introduktionsprogram skapades och successivt växte en ny kultur fram.
Först handlade introduktion om att följa med någon ett par dagar. I dag är den strukturerad och handledarledd. För nya medarbetare gör det stor skillnad, men lika mycket för de som får lära ut.
Men första gången cheferna ombads utse handledare hände ingenting. Först när de skickade ut en öppen förfrågan till hela företaget strömmade det in svar. Det visade sig att det fanns ett stort engagemang från medarbetarna i verksamheten för att stötta och lära upp andra.
Etablerad handledarroll
Handledarrollen är sedan några år tillbaka en etablerad del av verksamheten. Medarbetare som axlar uppdraget får både tid och erkännande. Nacka vatten och avfall har också uppmuntrat att handledarrollen ska värderas vid översyn av lönen. Men kanske viktigast är den status rollen fått i gruppen.
– Vi har byggt vår interna förmåga att ta emot personer med olika bakgrunder. I dag finns det en nyfikenhet på att lära och lära ut, och det är något vi är väldigt stolta över, konstaterar Lise-Lotte Björkman Averbo.
Valideringen har blivit ett verktyg för att synliggöra den kompetens som redan finns i organisationen och för att upptäcka luckor.
– Många har jobbat länge i sina roller men aldrig haft möjlighet att få ett kvitto på sin kunskap. Att få sitt kunnande bekräftat genom ett kompetensintyg eller yrkesbevis betyder mycket, både för våra kollegor och för hela organisationen, understryker Frida Bjerkman.
Värdet av yrkesbevis
Hon lyfter sin kollega Fredrik som har arbetat länge i sin roll som drifttekniker. När han nyligen fick sitt yrkesbevis blev det tydligt vilken betydelse det har att få sin kompetens formellt erkänd.
– Fredrik sa att det inte var lätt. Men jag såg hur stolt han var och hur han sträckte på sig när vi gratulerade honom, berättar Frida Bjerkman.
Från startutmaningar till vardagsverktyg
I början fanns både tvekan och praktiska hinder: hur skulle tiden räcka till, hur fungerar självskattningen, vad tycker kollegorna?
– Vi har lagt mycket tid på att prata om tid. Men när vi väl kom i gång märkte vi att det gick. Många fyllde i självskattningen under ett morgonmöte och insåg snabbt att det inte var farligt, beskriver Lise-Lotte Björkman Averbo.
Vad är självskattning och varför är det viktigt?
Självskattning innebär att medarbetare själva bedömer sina kunskaper och färdigheter i förhållande till en yrkesprofil. Det är en första, viktig del i valideringsprocessen. Självskattning:
- Ger en överblick över befintlig kompetens
- Synliggör styrkor och utvecklingsområden
- Underlättar planering av introduktion, vidareutbildning och kompetensförsörjning
- Stärker individens delaktighet och engagemang
Det bidrar både till individens utveckling och till att arbetsgivaren får rätt kompetens på rätt plats.
Vilka kompetenser eller moment är svårast att bedöma och varför?
– Att bemöta kunder eller hur man är som medarbetare. På pappret är det lätt att svara rätt men desto svårare att kunna bedöma hur man är i verkligheten. Så de moment som är svårast att följa upp i realitet i vår bransch är just kundbemötande och samarbete, menar Kristian Linné Rubbestad.
Genom att skapa transparens och sänka trösklar, till exempel genom visa dokumentet för självskattning innan det skulle fyllas i, blev processen mer tillgänglig. Att använda interna bedömare och ha individuella samtal gjorde det också tryggare.
Erfarenheter från bedömarutbildningen
Kristian Linné Rubbestad har gått Sobonas bedömarutbildning. Han berättar:
– Det var spännande och givande att gå bedömarutbildningen, man fick en bra struktur för att kunna bedöma de som valideras.
Det var spännande och givande att gå bedömarutbildningen, man fick en bra struktur för att kunna bedöma de som valideras.
Så används branschvalidering på Nacka vatten och avfall
• Utvalda yrkesprofiler: Drifttekniker ledningsnät VA och Underhållstekniker VA
• Finansiering: Omställningsfonden och egen finansiering
• Resultat: Kompetens synliggörs, medarbetare växer och organisationen stärks


Så förankras validering i vardagen
För att validering inte bara ska bli ett projekt, har arbetet integrerats i det strategiska arbetet med kompetensförsörjning.
Tanken är att använda självskattning som en naturlig del i utvecklingssamtal framöver. Det kan göra det lättare för chefer att ge konkret feedback, inte bara kring prestation utan också kring potential.
Sedan starten 2018 har fem personer utbildat sig till bedömare och fem medarbetare har hittills blivit validerade.
Nästa steg är att validera medarbetare inom kundservice och projektledning.
Lise-Lotte Björkman Averbo förklarar:
– Vi vill göra kompetenskartläggning till ett naturligt inslag, oavsett om det leder till ett yrkesbevis eller identifierar utvecklingsområden.
Dessutom tittar de på att systematisera rekrytering via praktikprogram som Tekniksprånget och LIA ännu mer.
– Redan i rekryteringen vill vi kunna säga: “Kom till oss, vi introducerar dig så att du kan ta ett yrkesbevis inom två år”, säger Frida Bjerkman.
Det handlar både om att matcha rätt kompetens med rätt uppdrag och om att bygga framtidens arbetskraft. Särskilt eftersom de vet att en stor andel av deras erfarna kollegor närmar sig pension.
Redan i rekryteringen vill vi kunna säga: “Kom till oss, vi introducerar dig så att du kan ta ett yrkesbevis inom två år”.
Nacka vatten och avfalls framgångsfaktorer
- Starkt vd-stöd från början
- Finansiering från Omställningsfonden som möjliggjorde extraresurser
- Mod att börja i liten skala och att bygga internt
Transparens, dialog och nyfikenhet i alla led.
Validering stärker yrkesstolthet och sammanhållning
Det formella kring validering är viktigt, men det informella, som stolthet, erkännande och utvecklandet av kollegiala relationer, är minst lika avgörande.
– Man ser det i kroppsspråket, hur medarbetare sträcker lite extra på sig. Valideringen handlar inte bara om ett papper, utan om att få en röst att bli sedd, förtydligar Frida Bjerkman.

Samtalen som sker under validering blir också en form av fördjupade medarbetarsamtal och ett sätt att prata om värde och utveckling. Det kommer upp mycket mer än bara det formella, vilket i sin tur skapar relationer över avdelningsgränser.
– Vi vill att det här ska kännas viktigt, inte som ett extraarbete. Och det gör det också, när man väl kommer i gång, poängterar Lise-Lotte Björkman Averbo.
Ett verktyg för både individ och organisation
Validering har blivit ett nav i arbetet med strategisk kompetensförsörjning, både som utvecklingsverktyg och som grund för samtal.
För dem som deltar har erkännandet stor betydelse. Att få stå för sin kunskap och bli upplyft, det förändrar något.
Lärdomar från resan
- Intern projektledning är avgörande. Den som leder måste kunna gasa, bromsa och anpassa arbetet när verksamheten förändras.
- Börja med befintliga medarbetare. Det skapar trygghet, ägarskap och förankring.
- Satsa på handledarrollen. Den måste vara erkänd, premierad och en tydlig del av organisationen.
Överraskningar och höjdpunkter
Vad har varit mest lärorikt eller överraskande för dig i den här processen?
– Att ta vara på alla samtal man haft med sina medarbetare i de olika frågeställningarna är riktigt skoj. Jag kommer närmare mina kollegor när vi haft samtalen i valideringen och ser sidor hos dem som jag inte tänkt på tidigare, svarar Kristian Linné Rubbestad.
Nacka vatten och avfall visar att strategisk kompetensförsörjning inte kräver perfekta förutsättningar men ett tydligt syfte, nyfikenhet och mod att börja. Med medarbetarna i centrum har validering blivit både en katalysator och en kulturbyggare.
– Validering är inte ett projekt vi bockar av. Det är ett arbetssätt vi bygger vidare på, varje dag. För oss handlar det om att se människors kompetens men också om att skapa en kultur där fler får växa, bidra och känna stolthet. Det är så vi rustar oss för framtiden, avslutar Lise-Lotte Björkman Averbo.
Företag: Nacka vatten och avfall
Deltar i projekt: Yrkesprofilering och validering inom avfallshantering och återvinning samt Yrkesprofilering och validering inom vatten och avlopp
Använda verktyg: yrkesprofiler, handledarutbildning och validering.
Fördjupad läsning:
Sobonas handledarutbildning bidrar till en kultur där alla trivs
Svenskt Vatten: Validering och VA-branschens yrkesprofiler Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sobonas ordlista om branschvalidering
Den partsgemensamma valideringsmodellen för avfallshantering och återvinning
Den partsgemensamma valideringsmodellen för vatten och avlopp
3 take-aways:
- Intern projektledning är avgörande. Det behövs någon som kan driva, gasa och bromsa.
- Börja med befintliga medarbetare. Det ger trygghet, förankring och engagemang.
- Satsa på handledarrollen. Den ska vara en tydlig del av organisationen och premieras.
Kontakt mig gärna vid frågor
