Vi erbjuder tjänster som ger struktur och stöd i valideringsarbetet, oavsett om det rör uppstart och förankring till strategiskt stöd och extern kvalitetssäkring.
Våra tjänster inom valideringsstöd
Tjänster inom strategiskt och operativt valideringsstöd
Företaget eller organisationen som bestämt sig för att stödja och delta i branschens arbete med validering kallas för valideringsleverantör. Som valideringsleverantör blir ni del av ett system som arbetar med validering.
Avtalet innebär att ni följer en policy om jämställdhet och likabehandling.
Inom ramen för OCN-metoden ska en yrkesbedömare göra en bedömningsplan. Planen ska beskriva hur modulerna för validering ska delas upp samt när och hur ni träffas och bedömer.
Behöver ni en bedömningsplan? Vi på kompetenskansliet kan ta fram en åt er.
Efter bedömning sker intern kvalitetsgranskning. En plan tas fram för att säkerställa så bedömningarna har genomförts enhetligt och likartat.
Plan för och genomförande av intern kvalitetssäkring sker ofta i praktiken av en extern individ. Vi erbjuder den tjänsten om ni behöver.
Varje individ som ska valideras registreras i våra system där hen också kopplas till utvald nationell yrkesprofil eller utvalda moduler.
Sedan kan individen ladda ned material, arbeta med moduler samt diskutera och resonera med sin bedömare.
Innan validering sker kan individen göra en självskattning. Det ger bedömaren underlag för att göra en analys över såväl tidsåtgång som kompetenshöjande insatser.
När valideringen är genomförd får individen ett yrkesbevis eller kompetensintyg. Individens dokument sparas digitalt och hen kan få sitt intyg eller bevis via mejl av bedömaren.
En intern kvalitetssäkrare analyserar insamlat bevismaterial och säkerställer att det finns bevisunderlag som är konsekvent bedömt och möter upp det som modulen efterfrågar.
IK fungerar även som stöd och bollplank för bedö-mare och ansvarar för att kalla till regelbundna samsynsmöten, där både bedömningsmetoder och beviskrav diskuteras.
Rollen säkerställer också att bedömningar är konsekventa mellan olika bedömare och enhetliga över tid samt att bevisunderlagen är transparenta gentemot omvärlden.
Omfattningen av intern kvalitetssäkring beror på antalet yrkesprofiler och moduler.
Extern kvalitetssäkrare utgör ett extra granskningssteg och stödjer intern kvalitetssäkrare genom att jämföra bedömningar på nationell nivå.
EK analyserar hur olika valideringsleverantörer inom branschen bedömer samma kvalifikationer, vilket säker-ställer en enhetlig och rättssäker tillämpning inom hela valideringsmodellen.
Omfattningen av extern kvalitetssäkring beror på den interna kvalitetssäkringens omfattning.
Behöver ni vägledning eller strategiskt stöd i OCN-metoden eller specifika delar av valideringsprocessen för er verksamhet?
En processtödsdag ger tydliga svar och konkret vägledning för en effektiv och kvalitetssäkrad implementering.
Fler tjänster som kan stötta ert arbete
Vi erbjuder fler tjänster som kan stärka ert arbete med kompetensutveckling och branschvalidering.
Oavsett var ni befinner er i processen finns vi här för att stötta er.
Kompetenskansliet är avropsfunktionen för tjänster
Kompetenskansliet leder och koordinerar löpande drift och förvaltning av branschvalideringsmodellen. Kansliet är dessutom avropsfunktionen för alla tjänster inom branschvalidering.
Faktablad om tjänster inom valideringsstöd
Vill du veta mer?
Hör gärna av dig så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa dig utifrån både behov och förutsättningar.
