Header

Tillval - butik och försäljning

Kunskaper

  • Beskriva arbetsplatsens varor och/eller tjänster.
  • Redogöra för vikten av att ha kunskap kring det befintliga utbudet.
  • Förklara hur kundnöjdhet kan påverka verksamheten.
  • Redogöra för betydelsen av strategisk placering av varor eller information för ökad försäljning.
  • Redogöra för rutiner vid beställning, mottagning och registrering av varor.
  • Förklara vikten av god lagerhållning.
  • Redogöra för rutiner och regler vid kort- eller kontantbetalning, samt kvittohantering.
  • Redogöra för legitimationskontroll vid kassaarbete.

Färdigheter

  • Identifiera kundens köpsignaler, skapa intresse och medverka till köpbeslut.
  • Bidra till merförsäljning och säkerställa kundnöjdhet.
  • Placera produkter eller information på ett införsäljande sätt.
  • Upprätthålla, organisera och rengöra exponeringsytor.
  • Ta emot ankommande varor, stämma av mot följesedel och åtgärda eventuella fel.
  • Föra in varor i system enligt befintliga rutiner.
  • Sortera in varor rätt och upprätthålla ordning i lager.
  • Källsortera överblivet material utifrån rutin- och miljöinstruktion.
  • Använda och arbeta med nödvändiga funktioner i ett kassaregister.
  • Hantera kort- eller kontantbetalning enligt arbetsplatsens rutiner.
  • Vägleda kunder vid olika typer av betalning, såsom kort eller kontanter.
  • Hantera kvitto utifrån arbetsplatsens rutiner och kundens önskemål.
  • Informera om och hantera medlemskap (i förekommande fall).

Sidfot