Yrkesprofiler inom personlig assistans

Projektet pågår nu, flera andra företag deltar och det kan anpassas till er verksamhet. Missa inte möjligheten att få en kickstart till att utveckla hur du jobbar med insteg, rekrytering, kompetensutveckling och lärande på arbetsplatsen, samtidigt som du får insikter och erfarenheter från andra medlemsföretag i Sobona.

Varför finns projektet?

Projektet syftar till att fånga upp behov vad gäller utmaningar kring kompetensförsörjning inom personlig assistans. Det finns ingen formell utbildning för att bli personlig assistent; det handlar mycket om personlig lämplighet.

Vad händer i projektet?

Två nationella yrkesprofiler är framtagna och under 2021 utvecklas bedömningsplaner och checklistor för att genomföra validering på arbetsplatsnivå. Vidare utvecklas Sobonas språkparlör för att även innefatta personlig assistans.

Hur funkar det?

I projektet samarbetar ni med andra företag inom branschen för att utveckla hur ni arbetar med kompetensförsörjningen. Vi ser gärna att du också berättar vad som görs hos er samt delar med dig av kunskaper och insikter. Sobonas enkla och beprövade verktyg är integrerade i projektet.

Vilken nytta skapar projektet?

Det ger möjlighet att utveckla och förbättra insteg för nyanlända och utrikesfödda, introduktion för nya medarbetare och utveckling av befintliga medarbetare. Vidare ger det praktiska verktyg för att arbeta med kompetensförsörjning; det är verkstad. Det blir enklare att synliggöra lärandet på arbetsplatsen och säkerställa kompetensen hos både nya och befintliga medarbetare.

Röster om projektet

  • Det bildas lätt enheter där brukaren och assistenten kommer överens och vi på kontoret blir en motpart. Men för att det ska fungera bra måste pyramiden vara liksidig mellan brukaren, assistenten och oss.

    Karl-Gunnar Miltsis

    ekonomiansvarig på Assistera Skandinavien

  • Det finns många bra exempel i projekten som Sobona driver där det går bra för nyanlända. Jag tycker fler kan kopiera och ta erfarenheter från det.

    Michael Persson

    regional företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen

  • Min förhoppning är att yrkesprofilen sprids och blir mer känd, vilket skulle ge mer tyngd åt yrket och underlätta vid rekrytering.

    Isabella Åslund

    arbetsledare/kvalitetsansvarig på Din Förlängda Arm

Case

https://sobona.se/images/18.4ed68b8e178ceee82c4942fb/1619602939294/9-nov-badge.png

Valideringskonferensen 2021

Den 9 november bjuder vi in till årets Valideringskonferens. Tema: Kompetensutveckling och omställning i en snabbt föränderlig värld.

Mer om projektet

Bakgrund, syfte och branschens utmaningar

Projektet lyfter vikten av att tänka annorlunda och bredare vid kompetensförsörjning inom personlig assistans.

Medlemsföretagen inom personlig assistans ger personligt utformat stöd till såväl barn som ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning för att underlätta vardagen.

Syftet med projektet är att skapa en enklare, tydligare och mer kvalitetssäkrad väg in i arbete inom personlig assistans.

Projektet delfinansieras av Arbetsförmedlingen inom ramen för Sobonas långsiktiga arbete för att främjande nyanländas etablering på arbetsmarknaden. Vidare är det ett underprojekt till Enklare vägar in på arbetsmarknaden för nyanlända.

Utgångspunkten för branschen personlig assistans är den starka kopplingen till LSS-lagstiftningen och brukarens rätt att välja. Detta skapar särskilda utmaningar för branschen när det gäller kompetensförsörjning.

Det skapar också utmaningar för arbetsgivaren med ett kollektivavtal som i delar klart skiljer sig från andra kollektivavtal på arbetsmarknaden.

Nio saker som projektet gör:

  1. Tar fram yrkesprofiler inom personlig assistans.
  2. Underlättar och kvalitetssäkrar insteg och introduktion.
  3. Medlemsbesök av Sobona för att starta processer och som stöd i utveckling av den strategiska kompetensförsörjningen.
  4. Synliggör framgångsexempel som till exempel hur Assistera Skandinavien jobbar för att pyramiden ska vara liksidig.
  5. Erbjuder Sobonas verktygslåda för inkluderande kompetensförsörjning.
  6. Skapar möjlighet till erfarenhetsutbyte och nätverk mellan medlemsföretag.
  7. Främjar användandet av olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder och anställningsstöd i kedjor av insatser som leder till anställning.
  8. Möjliggör språkstödjande aktiviteter och språkutveckling på arbetsplatsen genom synliggörande av yrkesspråk.
  9. Utveckling av Sobonas språkparlör. Parlören är ett verktyg med ord och meningar samt filmer som underlättar för språkutveckling och kommunikation på arbetsplatsen.

Yrkesprofiler inom personlig assistans

Dessa två yrkesprofiler utvecklades under 2020:

  • Samordning - arbetsledning inom personlig assistans
  • Personlig assistent

Arbetsförmedlingen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Assistera Skandinavien Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Din förlängda arm Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., God Assistans Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Kommunal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Region Gävleborg – Validex Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Sveriges kommuner och regioner – SKR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Sobona, Särnmark Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Anhörig Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. var med i processen för att utveckla yrkesprofilerna.

Yrkesprofilerna visar på ett överskådligt sätt vad individer behöver kunna för att arbeta som personlig assistent och samordnare – arbetsledning inom personlig assistans.

Bedömningsplaner, checklistor och lokala förutsättningar på företagsnivå kommer utvecklas under 2021 med delfinansiering av Arbetsförmedlingen Länk till annan webbplats..

Vad händer när du går med i projektet?

Sobona jobbar långsiktigt med att stödja medlemsföretagen i deras utmaningar inom kompetensförsörjning. Allt arbete görs tillsammans med medlemsföretagen och utifrån de behov och förutsättningar som faktiskt finns.

Genom att vara med i projektet kan du ta del av arbetet som genomförs, alla verktyg som finns och inspireras till att starta en egen process för att utveckla hur ni arbetar med kompetensförsörjning och lärande på arbetsplatsen.

Allt börjar med ett videomöte tillsammans med Conny Larsson, projektledare på Sobona. Då kan du lyfta era frågor, behov och tankar. Utifrån det skapar ni en handlingsplan för att komma i gång med projektet. Det är enkelt att komma i gång.

Målet med att vara med i projektet är att hjälpa er förändra hur ni jobbar med er kompetensförsörjning.

Bakgrund, syfte och branschens utmaningar

Projektet lyfter vikten av att tänka annorlunda och bredare vid kompetensförsörjning inom personlig assistans.

Medlemsföretagen inom personlig assistans ger personligt utformat stöd till såväl barn som ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning för att underlätta vardagen.

Syftet med projektet är att skapa en enklare, tydligare och mer kvalitetssäkrad väg in i arbete inom personlig assistans.

Projektet delfinansieras av Arbetsförmedlingen inom ramen för Sobonas långsiktiga arbete för att främjande nyanländas etablering på arbetsmarknaden. Vidare är det ett underprojekt till Enklare vägar in på arbetsmarknaden för nyanlända.

Utgångspunkten för branschen personlig assistans är den starka kopplingen till LSS-lagstiftningen och brukarens rätt att välja. Detta skapar särskilda utmaningar för branschen när det gäller kompetensförsörjning.

Det skapar också utmaningar för arbetsgivaren med ett kollektivavtal som i delar klart skiljer sig från andra kollektivavtal på arbetsmarknaden.

Nio saker som projektet gör:

  1. Tar fram yrkesprofiler inom personlig assistans.
  2. Underlättar och kvalitetssäkrar insteg och introduktion.
  3. Medlemsbesök av Sobona för att starta processer och som stöd i utveckling av den strategiska kompetensförsörjningen.
  4. Synliggör framgångsexempel som till exempel hur Assistera Skandinavien jobbar för att pyramiden ska vara liksidig.
  5. Erbjuder Sobonas verktygslåda för inkluderande kompetensförsörjning.
  6. Skapar möjlighet till erfarenhetsutbyte och nätverk mellan medlemsföretag.
  7. Främjar användandet av olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder och anställningsstöd i kedjor av insatser som leder till anställning.
  8. Möjliggör språkstödjande aktiviteter och språkutveckling på arbetsplatsen genom synliggörande av yrkesspråk.
  9. Utveckling av Sobonas språkparlör. Parlören är ett verktyg med ord och meningar samt filmer som underlättar för språkutveckling och kommunikation på arbetsplatsen.

Yrkesprofiler inom personlig assistans

Dessa två yrkesprofiler utvecklades under 2020:

  • Samordning - arbetsledning inom personlig assistans
  • Personlig assistent

Arbetsförmedlingen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Assistera Skandinavien Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Din förlängda arm Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., God Assistans Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Kommunal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Region Gävleborg – Validex Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Sveriges kommuner och regioner – SKR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Sobona, Särnmark Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Anhörig Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. var med i processen för att utveckla yrkesprofilerna.

Yrkesprofilerna visar på ett överskådligt sätt vad individer behöver kunna för att arbeta som personlig assistent och samordnare – arbetsledning inom personlig assistans.

Bedömningsplaner, checklistor och lokala förutsättningar på företagsnivå kommer utvecklas under 2021 med delfinansiering av Arbetsförmedlingen Länk till annan webbplats..

Vad händer när du går med i projektet?

Sobona jobbar långsiktigt med att stödja medlemsföretagen i deras utmaningar inom kompetensförsörjning. Allt arbete görs tillsammans med medlemsföretagen och utifrån de behov och förutsättningar som faktiskt finns.

Genom att vara med i projektet kan du ta del av arbetet som genomförs, alla verktyg som finns och inspireras till att starta en egen process för att utveckla hur ni arbetar med kompetensförsörjning och lärande på arbetsplatsen.

Allt börjar med ett videomöte tillsammans med Conny Larsson, projektledare på Sobona. Då kan du lyfta era frågor, behov och tankar. Utifrån det skapar ni en handlingsplan för att komma i gång med projektet. Det är enkelt att komma i gång.

Målet med att vara med i projektet är att hjälpa er förändra hur ni jobbar med er kompetensförsörjning.

På Assistera Skandinavien måste pyramiden vara liksidig

På Assistera Skandinavien måste pyramiden vara liksidig mellan brukaren, assistenten och företaget. Nationella yrkesprofiler kan vara en del i lösningen för att skapa en bättre arbetsmiljö och synliggöra insteg.

Vad är OCN-metoden?

För att kunna validera behövs en metod som kan kvalitetssäkra lärande och bedömning. Sobona samarbetar med Nordiskt Valideringsforum och använder OCN-metoden (Open College Network).

Projektägare

Finansiering

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa dig utifrån både behov och förutsättningar.

Conny Larsson
Projektledare för inkluderande kompetensförsörjning