Elin Karlsson på Visit Stockholm ger en framtidsspaning kring kompetensförsörjning inom besöksnäring och kulturarv

Besöksnäring och kulturarv är en bransch som går på knäna på grund av covid-19. Därför är det svårt att göra en framtidsspaning, men Elin Karlsson på Visit Stockholm är försiktigt optimistisk inför framtiden.

Elin Karlsson är avdelningschef Värdskap & Platsutveckling på Visit Stockholm Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som är Stockholm stads destinationsbolag. Deras mål är att Stockholm ska vara attraktivt internationellt och de har ett stort fokus på värdskap inom organisationen.

Enligt en rapport från systerbolaget Invest Stockholm är det vanligaste antalet anställda inom besöksnäring och kultur i Stockholm mellan en till fyra personer. Det genomsnittliga antalet anställda är 1,6 personer.

– Tänk om vi kan få upp den siffran till 2,0 personer. Det skulle betyda cirka 20 000 arbetstillfällen, säger Elin.

I och med covid-19 har dock många inom besöksnäring och kulturarv blivit permitterade eller uppsagda.

– När en individ blivit av med jobbet och ska söka ett nytt jobb i konkurrens med andra kan det kännas tungt. Men då är validering bra, eftersom det visar vad individen faktiskt kan, menar Elin.

Validering hänger tätt ihop med yrkesprofilen värd som Visit Stockholm har varit med och tagit fram tillsammans med Sobona och andra bolag inom branschen. När det är dags att bygga upp besöksnäringen igen kommer Visit Stockholm ha nytta av yrkesprofilen värd som en del i den framtida kompetensförsörjningen.

När det är dags att bygga upp besöksnäringen igen kommer Visit Stockholm ha nytta av yrkesprofilen värd som en del i den framtida kompetensförsörjningen.

– Yrkesprofilerna fungerar för alla typer av företag, oavsett storlek. Många kör dock på i gamla hjulspår fast det är besvärligt och inte alls ultimat. Det vill vi försöka ändra på med yrkesprofilerna. Vi vill visa att det är enkelt och att yrkesprofilerna kan medföra stora vinster, menar Elin.

Elin är försiktigt optimistisk inför framtiden för besöksnäringen i Stockholm. Det har aldrig förr varit lika svårt att göra en framtidsspaning och det kommer vara svårt att hämta upp tappet.

– Vi kanske kan vara ikapp med gästnätter 2022. För många vill åka till Stockholm när covid-19 är över, avslutar Elin.

Fakta