Yrkesprofilering inom VA
NSVA jobbar för att öka attraktiviteten för sig själva och hela VA-branschen

NSVA och VA-branschen står inför stora utmaningar inom kompetensförsörjning. Under de kommande åren går många ingenjörer i pension samtidigt som det är svårt att hitta nya medarbetare. Verkligheten matchar inte branschens behov. Därför vill NSVA göra företaget mer attraktivt, bland annat genom nationella yrkesprofiler.

NSVA är kort för Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp ABlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. De är verksamma i VA-branschen inom sju kommuner och har ca 200 medarbetare.

De upplever att gemene man har bristande kunskaper om vatten- och avloppsfrågor och ofta tar dem för givna. Dricksvatten ska rinna ur kranen. Det ska gå att spola på toaletten. Det ska gå att duscha varmt i 20 minuter.

De upplever att gemene man har bristande kunskaper om vatten- och avloppsfrågor och ofta tar dem för givna.

NSVA-1

Intervju med Anna Holmstedt Bergander

HR-chef på NSVA

Varför började ni samarbeta med Sobona?

– Jag mötte Conny Larsson som är projektledare på Sobona av en slump. Vi var båda nya på våra jobb och vi tänkte likadant. Samtidigt insåg jag att vi på NSVA inte kunde fortsätta ha samma utmaningar inom kompetensförsörjningen; en förändring är nödvändig. Vi kan inte sitta här om tio år igen och säga att vi fortfarande har en kompetensbrist.

Samtidigt insåg jag att vi på NSVA inte kunde fortsätta ha samma utmaningar inom kompetensförsörjningen; en förändring är nödvändig. Vi kan inte sitta här om tio år igen och säga att vi fortfarande har en kompetensbrist

Sobona gav Nordiskt Valideringsforum uppdraget att började kartlägga de nationella yrkesprofilerna för att NSVA och de andra medlemsföretagen lättare ska kunna matcha medarbetare.

Nu tittar NSVA mer på vilka av deras befintliga yrkesroller som de vill använda yrkesprofilerna på. De tar också fram bedömningsplaner och checklistor för att kunna checka av medarbetarnas kompetenser och kunskaper.

Under våren 2020 har NSVA varit med och utvecklat bedömningsplaner och checklistor utifrån de nationella yrkesprofilerna. Dessa kan användas som bas för validering där medarbetares kompetenser och kunskaper checkas av.

Samarbete mellan NSVA, Svenskt Vatten och Sobona

– Dessutom har NSVA, Svenskt Vatten och Sobona ett samarbete för hur vi ska arbeta med utmaningarna inom kompetensförsörjning, på kort och lång sikt, berättar Anna.

Dessutom har NSVA, Svenskt Vatten och Sobona ett samarbete för hur vi ska arbeta med utmaningarna inom kompetensförsörjning, på kort och lång sikt. 

NSVA-1

Inom kort levererar Svenskt Vatten en rapport om hur nuläget är kring kompetensförsörjning i branschen.

Anna menar att en stor utmaning är att få människor att söka de lediga tjänsterna som finns. Ett dilemma är att NSVA konkurrerar med den privata sektorn där löner och förmåner ser helt annorlunda ut.

– Visst är lön och förmåner viktigt, men det finns så mycket annat som är otroligt bra hos oss på NSVA. Vi har en större flexibilitet, tempot på arbetet är mer humant och du behöver aldrig överprestera; du går till ditt jobb och gör det du ska.

Yrkesprofiler bidrar till att skapa en attraktiv arbetsgivare

Anna menar att en arbetsgivare kan arbeta med företagets attraktivitet genom de nationella yrkesprofilerna. På så vis kan de locka till sig fler nya medarbetare och stärka varumärket.

Anna menar att en arbetsgivare kan arbeta med företagets attraktivitet genom de nationella yrkesprofilerna.

NSVA-1

Anna menar också att branschen måste bli mer lyhörd för vad människor vill ha och inte tänka så traditionellt. I dag är till exempel en bra chef viktigt för många. Är ledarskapet modernt och tydligt? Är chefen på samma nivå som medarbetarna men ändå nog mycket chef att medarbetarna känner sig trygga?

– Dessutom måste vi bli bättre på att ta tillvara på nyanländas kunskap. Det vill jag utmana både mig själv och branschen att göra. Det finns en enorm potential där, men jag vet inte hur jag ska hantera det på bästa sätt än.

Dessutom måste vi bli bättre på att ta tillvara på nyanländas kunskap. Det vill jag utmana både mig själv och branschen att göra.

Storytelling kan väcka intresse hos ungdomar

Anna menar också att det är viktigt att berätta om branschen för ungdomar. Det finns inte många praktiska tvååriga linjer på gymnasiet längre och det gäller att få ungdomar intresserade av vatten och avlopp.

– Vad händer egentligen med mikroplaster i haven? Hur reagerar fiskar på det som vi spolar ner i avloppet? Jag tror vi kan göra bra storytelling om branschen för att locka fler till oss. Det lilla kan göra en stor skillnad, säger Anna.

Anna har börjat arbeta med employer branding men är långt från färdig. Hon menar att det hänger tätt ihop med de nationella yrkesprofilerna. Tidigare har verksamheten inte behövt tänka på att vara attraktiv så människor ska vilja jobba där. Men nu måste de tänka om, lyfta blicken och se hur de behöver förändras.

Har du något tips till andra som funderar på att göra ett liknande projekt?

– Gå med i Sobonas projekt och ta del av det som är gjort; tillsammans vidareutvecklar vi det som inte är gjort. Vi är inga konkurrerande verksamheter och vi måste bli bättre på att hjälpa varandra. Jag ser ingen anledning till varför jag inte skulle dela med mig av kunskaper och erfarenheter. Vi har inte råd att inte hjälpa varandra, säger Anna.

Gå med i Sobonas projekt och ta del av det som redan är gjort; tillsammans vidareutvecklar vi det som inte är gjort. Vi är inga konkurrerande verksamheter och vi måste bli bättre på att hjälpa varandra.

Anna påpekar att många redan är med i projektet och att det är fantastiskt. Sobona krånglar inte till det utan det är lätt att komma igång. Sobona är en ledstjärna som står bakom mycket av det som NSVA och andra företag i branschen kämpar med dagligen.

Anna berättade även om hur yrkesprofiler och validering skapar attraktivitet och utvecklar kompetensförsörjningen på konferensen Yrkesprofiler och validering inom återvinning, avfall och VA.

Sobona är en ledstjärna som står bakom mycket som NSVA och andra företag i branschen kämpar med dagligen.

Företag: NSVA AB

Deltar i projekt:

Använda verktyg:

3 take-aways:

  • Gå med i Sobonas projekt och ta del av det som är gjort.
  • VA-branschen måste bli mer lyhörd för vad människor vill ha.
  • Yrkesprofiler bidrar till att skapa en attraktiv arbetsgivare.  

Bonus

Kontakta mig gärna vid frågor

Conny Larsson
Projektledare för inkluderande kompetensförsörjning

Fler case