Yrkesprofilering och validering inom besöksnäring och kulturarv

På Fyrishov stödjer yrkesprofiler vid rekrytering och lärande på arbetsplatsen

På Fyrishov går gästerna/kunderna från besöket med ett leende och en våt handduk. Fyrishov verkar inom branschen besöksnäring och erbjuder en upplevelse till sina gäster. Personalomsättningen är relativt hög, vilket innebär att verksamheten ständigt är i en rekryteringsfas.

Med 1,5 miljoner besök per år är Fyrishov Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. en av Sveriges mest besökta mötesplatser. Kärnverksamheten består av ett stort badhus och ett stadsdelsbad som också är den svenska simningens vagga.

Vidare finns fyra stora multihallar som rymmer alltifrån idrottsevenemang och mässor till konferenser och konserter samt en camping. Fyrishovs maskot är katten Pelle Svanslös.

Intervju med Claes Blomgren

HR-chef på Fyrishov

Vilka utmaningar ser du för Fyrishovs kompetensförsörjning?

– Hela branschen besöksnäring är under snabb tillväxt. Under de närmaste åren kommer 50 000 nya medarbetare behövas (enligt branschorganisationerna), berättar Claes.

Hela branschen besöksnäring är under snabb tillväxt. Under de närmaste åren kommer 50 000 nya medarbetare behövas

För många ungdomar är en anställning på Fyrishov ett första steg in på arbetsmarknaden. Därför behöver de vara en attraktiv arbetsgivare för att locka till sig nya medarbetare.

– Många av våra tjänster är ett genomgångsyrke, vilket leder till en hög personalomsättning. Vi är ständigt i en rekryteringsfas för att balansera upp behovet av nya medarbetare, berättar Claes.

Fyrishov tänker brett vid rekryteringar

Fyrishovs nyckelord är värdskap, service och bemötande. Vidare genomsyras verksamheten av ledorden attityd, vilja och flexibilitet som hänger nära samman med värdskap.

Varje år tar de emot ungefär 50 sommarjobbare som behöver handledare. Därför har Fyrishov genomfört handledarutbildning med lärare från Skolverket och material från Sobona.

– Alla som börjar på Fyrishov får en handledare från dag ett. Vi har introduktionsprogram för alla tjänster där medarbetarna får en tydlig arbetsbeskrivning, berättar Claes.

Alla som börjar på Fyrishov får en handledare från dag ett. Vi har introduktionsprogram för alla tjänster där medarbetarna får en tydlig arbetsbeskrivning.

fyrishov

Vidare använder Fyrishov manualer med foton, filmer och texter för alla moment som utförs i de olika delarna av verksamheten. I och med covid-19 har manualerna visat sig vara extra värdefulla, eftersom de konkret visar och förklarar hur olika arbetsuppgifter ska lösas.

Vilka andra verktyg använder ni, förutom handledarutbildningen?

– Jag var med och tog fram de nationella yrkesprofilerna inom besöksnäring och kulturarv tillsammans med Sobona och Nordiskt Valideringsforum. Jag upplever att de ger ett bra stöd när det kommer till generella kompetenser och att vi kan bygga medarbetarnas kompetensträd utifrån verktyget, berättar Claes.

Under 2020 kommer Fyrishov ta fram bedömningsplaner och checklistor utifrån verksamhetens förutsättningar, för att senare kunna testa validering som verktyg.

– Dessutom har vi använt alla former av anställningsstöd genom Arbetsförmedlingen. Samarbetet fungerar jättebra. Jag vill också lyfta hur bra det är när en nyanländ person med rätt kompetenser och inställning kan få lära sig språket på jobbet, säger Claes.

Jag vill också lyfta hur bra det är när en nyanländ person med rätt kompetenser och inställning kan få lära sig språket på jobbet.

fyrishov

Har du något tips till andra som funderar på att göra ett liknande projekt?

– Titta igenom det som finns hos Sobona och välj det som du tycker är bra. Ta russinen ur kakan. Gör det enkelt och anpassa det till er verksamhet, säger Claes.

Claes menar att Fyrishov har blivit bättre på att handleda efter handledarutbildningen. Dessutom kommer alla som fått en introduktion snabbare in i jobbet.

Nästa steg är att bli mer attraktiva som arbetsgivare

– Vi ska konkurrera med exempelvis McDonald’s och Circle K genom att fler studenter och ungdomar väljer att ha sitt första jobb hos oss. Det viktigaste är att de börjar jobba hos oss och ser hur kul det kan vara på jobbet innan de går vidare i yrkeslivet, avslutar Claes.

Företag: Fyrishov

Deltar i projekt:

Använda verktyg:

3 take-aways:

  • Cheferna blir bättre på att handleda och introducera genom handledarutbildningen.
  • Yrkesprofilering är ett bra stöd när det kommer till generella kompetenser.
  • Ta russinen ur kakan och välj det i Sobonas material som passar er verksamhet.

Kontakta mig gärna vid frågor

Conny Larsson

Chef för kompetenskansliet

Fler case