12 medlemsföretag berättar om hur coronapandemin har påverkat dem under våren

Fyrishov äventyrsbad och idrottshallar

Fyrishov har som andra inom besöksnäringen påverkats. Verksamheten är öppen som den var innan covid-19 men vi är noga med att följa Folkhälsomyndighetens och Uppsala kommuns riktlinjer. Medarbetarna jobbar dock lite andra tider och vi har anpassat personalstyrkan genom att inte anställa och förlänga visstidsanställda. Vi har gått från cirka 1 500 besök till 450 besök per dag. På en och en halv månad ställde vi om och landade i rätt balans. Vi införde både köpstopp och anställningsstopp direkt. Vi som bolag kommer överleva covid-19 och komma ut på andra sidan. Då finns det bara möjligheter.

Claes Blomgren, HR-chef på Fyrishov

HAMN - Sveriges första slagfältsmuseum

Våra publika verksamheter på Stiftelsen Kulturmiljö och museet HAMN har påverkats med inställda föredrag, skolvisningar och för museets del även konferenser. Vi har inte permitterat några medarbetare och vi måste fortfarande anställa vissa nya medarbetare till utgrävningar. Vi har i princip förlorat alla besökare till museet och därmed intäkter till verksamheten. Vi försöker bemanna med befintliga medarbetare inom hela verksamheten och är försiktiga med utgifter för att ha beredskap för resten av året. Arkeologiverksamheten har inte påverkats än, men visst kan kommuner dra tillbaka planerade projekt på grund av sämre ekonomi. Våra byggnadsantikvarier jobbar på precis som vanligt.

Marie Svedin, museichef på HAMN

Gävle Energi

Ett energibolag är samhällskritiskt; vi måste kunna bedriva vår verksamhet. För det skulle inte bli bra om människor inte har el, värme eller bredband. Vi har varit tidiga och kanske lite restriktiva i våra bedömningar och åtgärder kring covid-19. Vi såg snabbt till att olika avdelningar minimerade kontakten med andra för att minska risken för eventuell smitta. Tyvärr innebär covid-19 att vi kanske behöver prioritera bort vissa saker som handledning eller ta emot praktikanter, för det kan inte göras med kvalitet. Fokus är att hålla verksamheten fungerande. Dessutom jobbar alla som kan hemifrån.

Katarina Larsson, HR-specialist på Gävle Energi

Umeå Assistansservice AB

Alla är hemma vid minsta symptom och överlag är fler hemma längre nu. Vi har förberett oss med skyddsutrustning så vi klarar en period om covid-19 skulle bryta ut hos våra brukare. Men det finns utmaningar kring att våra assistenter är på plats hos brukarna. Det är inte rimligt att gå runt med skyddsmask åtta timmar i sträck om det skulle behövas. Karl-Gunnar Miltsis, Ekonomiansvarig på Umeå Assistansservice. 

Karl-Gunnar Miltsis, Ekonomiansvarig på Umeå Assistansservice

Telge Bostäder - Södertäljes största bostadsföretag

I vissa delar inom verksamheten står det nästan stilla nu, medan vi har mycket att göra i andra delar. Det är mycket mer merarbete kring allt; det är många funderingar och frågor som vi måste hantera. Covid-19 kommer påverka Telge Bostäder ekonomiskt på flera sätt. Vi kan till exempel inte göra en massa saker för hyresgästerna som inte är akuta. Och de som hyr lokal av oss kanske inte har råd att betala hyran för de har inga kunder. Vi springer på helt andra bollar än vi borde springa på. Om det fortsätter länge kommer vi behöva permittera eller varsla olika yrkesgrupper, för vi kan inte stå med kostnader utan att få intäkter.

Ingela Liwell, enhetschef drift på Telge Bostäder

Gästrike Vatten AB

Vi har anpassat oss. För tio år sen upplevde vi svininfluensan och utifrån det tog vi en fram en strategi; vi vet hur det fungerar att jobba hemifrån. Kundtjänsten har uppkoppling hemifrån, hälften av alla stolar är borta i lunchrummet, handsprit finns utplacerat överallt och vi har klara regler som innebär en maxgräns på fem personer samt att vi kör det mesta via Teams-möten. Vi har även fem pensionsavgångar inom en snar framtid och ingen som slutar ska behöva känna sig bortglömd bara för att det är covid-19. Det är viktigare än någonsin att vi uppmärksammar varandra. Vi ser till att alla kan hämta den obligatoriska tårtan i omgångar och vi sänder uppvaktningen via Teams.

Vår produktionspersonal som sköter anläggningarna kan inte arbeta hemifrån. Vi har små kontorsutrymmen på vattenverk och i mindre reningsverk. Där sitter medarbetarna två och två och är utlokaliserade så alla inte är på samma ställe. Vi får räkna hela 2020 till covid-19. Det enda vi kan göra är att förhålla oss och vara rädda om varandra.

Gertrud Edström, HR-strateg på Gästrike Vatten AB

NSVA - Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp

Covid-19 påverkar verksamheten och det är viktigt att tänka på detta eftersom många tycker om trygghet. I dessa tider är jag tacksam över att jobba i en bransch som ser till att människor kan dricka vatten och gå på toaletten. För det kommer ingen sluta göra bara för det är en pandemi. Och jag vill skicka med en sak till alla som ska utbilda sig framöver. Självklart ska du arbeta med någonting som du tycker om, men tänk in vad vi alltid kommer behöva i samhället om du vill ha jobb i kristider. Vatten, avlopp, el, brandmän, sjuksköterskor och läkare kommer alltid behövas på ett eller annat sätt.

Anna Holmstedt Bergander, HR-chef på NSVA

Hemab - Härnösand Energi & Miljö AB

Vi försöker jobba hemifrån och har färre fysiska möten. Alla är friska än så länge och vi tar en dag i taget.

Irene Hedlund, Affärsområdeschef för återvinning och vatten på Härnösand Energi & Miljö AB

Vamas - VA och avfall i Malung-Sälens kommun

Covid-19 har helt klart påverkat oss. Vi har nya rutiner, som till exempel att vi inte gör några resor från kommunen längre (bara i undantagsfall), utan gör allt som vi kan via webben. Dessutom undviker vi att åka mellan kontoren, utan tar digitala avstämningar och möten. De som vill jobba hemifrån får det. Det är inga gemensamma frukostar med buffé och vi har olika fikatider. Samtidigt tar vi fortfarande emot kunder i receptionen och har öppet på återvinningscentralen. Vi kommer inte ta in sommarjobbare, utan löser det med vikarier som redan är inne i verksamheten. Jag tycker personligen om att anställa pensionärer som vikarier, för de är oftast tydliga i sin kommunikation, självgående och initiativtagande, men många pensionärer har gått i självvald karantän i och med covid-19. Det har vi full förståelse för.

Josefine Lissbol, chef för återvinningstjänster på Vamas

Telgekoncernen

Covid-19 påverkar verksamheten mycket och för mig som HR-person påverkar det i allra högsta grad. Inom våra verksamheter får vissa medarbetare mer att göra, medan andra får mindre att göra. För vissa yrkesgrupper behöver vi tillhandahålla andra arbetsuppgifter och styra om. Det är mycket arbete och inte minst oro och rädsla bland medarbetare som vi behöver bemöta.

Covid-19 har väckt många frågor och vi försöker jobba på så vi inte står stilla någonstans inom verksamheten. Samtidigt är vi kreativa och hittar på andra saker att göra. Det är en positiv effekt av covid-19. Kan vi måla om i trapphus? Vad kan vi göra i källare och gångar? Under våren och sommaren kan vi måla utomhus. Vi försöker ställa om resurser och anpassa vårt arbetssätt så det blir så bra som möjligt för både medarbetare och hyresgäster.

Marina Brunsärn, HR-strateg på Telge-koncernen

Renova - Återvinning och avfallshantering i Västsverige

Än så länge har det inte påverkat Renova i någon större utsträckning då vi är starka i branschområden som är mindre påverkade än så länge. Den viktiga verksamheten rullar på men vi har regelbundna beredskapsmöten.

Vi har inte haft någon smittspridning inom verksamheten och vi tar fram lösningar på situationer som skulle kunna medföra smittspridning. Det är svårt ibland, som när många ska hämta nycklar samtidigt på morgonen eller äta lunch. Men vi har fokus på detta och sätter in åtgärder. Dessutom följer vi frånvaron från dag till dag.

Pandemin påverkade sommarrekryteringen eftersom många friställda yrkeschaufförer söker tjänster hos oss. Tidigare år har sommarrekryteringen varit en stor utmaning men i år blev vi klara betydligt tidigare. Dessutom ser vi ett ökat tryck med spontanansökningar från personer som är mer eller mindre desperata i sitt jobbsökande.

Sofia Westergaard, HR-specialist på Renova

Matlaget i Gällivare

Vi har haft en hög frånvaro från mars där mellan fem och sju medarbetare har varit hemma varje dag. Det kan delvis vara oro och att vi var väldigt tydliga med att stanna hemma vid minsta symptom för att inte få någon eventuell smittspridning. Vi har gjort ett antikroppstest men ingen i personalen hade antikroppar av de 17 som gjorde testet. Vi är friska tack och lov. Jag hoppas alla orkar hålla ut. Eftersom gymnasieskolan och vår personalrestaurang stängde fick vi ett stort ekonomiskt bortfall. Jag räknar med att vi förlorat ungefär en halv miljon i intäkter under den här tiden.

Jag jobbar hemifrån och tänker att allt går att lösa. Vi har haft pensionsavtackningar och födelsedagar via internet. Vi är max fem personer i fikarummet samtidigt. Munskydd är inköpta. Handspriten tog snabbt slut men ett företag i Boden ställde om verksamheten och levererade dunkvis med handsprit och desinfektionsmedel. Några dagar var vi även ”hovleverantör” med handsprit till sjukhuset när det tog slut hos dem. Det var kul att kunna hjälpa till.

Anki Haglund, VD på Matlaget i Gällivare

Kalmar läns museum

Ur det tråkiga kommer ofta möjligheter och covid-19 har varit en möjliggörare för oss. Men vi påverkas olika beroende på verksamhet. Vår uppdragsverksamhet inom byggnadsvård och arkeologi samt anslagsverksamhet inom våra samlingar påverkas inte märkbart på kort sikt. Besöksmålet Ångkvarnen och vår pedagogiska uppdragsverksamhet har däremot helt stannat av under våren. Våra fantastiska pedagogiska program och tidsresor med länets skolor har fått ställas in och flera av våra utlandsprojekt har fått genomföras digitalt. 14 medarbetare inom den verksamheten har korttidspermitterats. Vår nya barnutställning ”Superkronan Skeppsbygget” får självklart inte den spektakulära invigning som vi planerat.

Kreativiteten och idéerna har sprudlat trots omständigheterna. Fokus för oss har varit ställ om, inte in. Utbildning i Teams har gett oss en ny plattform att jobba i och underlättar vår kommunikation. Äntligen har vi en podd, ”Museimagasinet”, och vi har även filmat en del av våra föreläsningsprogram och gjort dem tillgängliga digitalt. Vi har kommit ett stort steg i krisgruppens arbete och i vårt arbetsmiljöarbete framför allt kring riskbedömningar. Vi har utmanats i vårt tänk, vilket har skapat en delaktighet och gemenskap på arbetsplatsen. Dessutom såg vi till att göra vår friskvårdstimme obligatorisk och lade dessutom till ytterligare en och en halv timme per varje vecka för möjlighet till hälsofrämjande aktiviteter. Bara på friskvårdstimmen ser vi en ökning aktiva medarbetare med 86 %. Det är fantastiskt!

Karolina Miller, HR-konsult på Kalmar Läns Museum